Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuolemanpelko

Vierailija
08.09.2026 |

Aiemmin ei ollut ollenkaan, mutta jossakin ennen kolmikymppistä alkoi olla. Jotenkin on tajunnut sen elämän rajallisuuden. Lähipiirissä käyty kuolemaan liittyviä keskusteluja sairauksien osalta, jotka ovat osuneet kohdalle.

Yksin asuvana pelottaa jos kupsahdan tai saan jonkin sairaskohtauksen tms.

Miten selättää tällainen ahdistus?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtaa kuoleman pelko sellaisena kun kun sen tunnet.

Anna sen tulla mahdollisimman voimakkaana, siten että se muuttuu kuoleman kauhuksi ja niin kovana että tuntuu siltä että tukka nousee pystyyn.

Vain siten että ei pakene kuoleman pelkoa, vaan kohtaa sen sellaisen kun se tulee, eikä yritä millään tavalla lieventää kuoleman pelkoa, voi se päättyä aivan luonnollisesti päättyä.

Vierailija
22/29 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut vakavasti sairaana ja silloin sitä ehkä enemmän pohti lähinnä sitä että kupsahtaa kenenkään tietämättä. Asia ei ahdista ja kuolema on itselle hyvin tuttu, vähän väliä on sukulaisia ja ystäviä kuollut, joten sen puoleen en pelkää. Eniten ehkä se, ettännäin yksinasuessa ei ole ketään joka jeesaisi jos olisi tarve, tosin ei sekään ole mikään tae, että edes puoliso jeesaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua kyllä ahdista se, että yksinelävänä kuolisin tänne kotiini. En minä siitä enää tietäisi. Joku kirjoitti kuoleman armahduksena, ja niin minäkin sen ajattelen. Aikansa kutakin, myös elämää. 

Vierailija
24/29 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jotenkin luullut että kuolema on vapauttava ja rauhan antava. Kun äitini kuoli, oli kuolema jotenkin brutaali, raaka ja kärsimystä aiheuttava. Olen edelleen shokissa asiasta. Jäi paska ja traumaattinen fiilis. Nyt koen kuoleman pelkoa, en ennen

Vierailija
25/29 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää kuolemaa, mutta pelkään sitä tapaa jolla tulen kuolemaan. Että jos se on kauhean tuskallinen. 

Vierailija
26/29 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtaa kuoleman pelko sellaisena kun kun sen tunnet.

Anna sen tulla mahdollisimman voimakkaana, siten että se muuttuu kuoleman kauhuksi ja niin kovana että tuntuu siltä että tukka nousee pystyyn.

Vain siten että ei pakene kuoleman pelkoa, vaan kohtaa sen sellaisen kun se tulee, eikä yritä millään tavalla lieventää kuoleman pelkoa, voi se päättyä aivan luonnollisesti päättyä.

Tuolla tavalla voi kuolla vanhana kauhuun, paniikkihäiriöön, shokkiin ja rytmihäiriöön, joka johtaa sydäriin? Jos ei hallitse verenpainetta. Ehkä on syytä rauhoittaa itseään silloin kun voi?

Vierailija
27/29 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vain yksi päivä jolloin täytyy kuolla. Muina päivinä täytyy elää.

Mitä jos osa kuolee kauemmin kuin päivän tai vähemmän kuin päivän?

Vierailija
28/29 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tajunnut kuolemanpelkoa. Pelkäättekö itse tapahtumaa, sen jälkeistä aikaa vaiko mitä? Tietoisuus loppuu kuolemaan, joten ette enää murehdi tekemättä jääneitä asioita.  Itse olen kärsinyt niin jumalattomasti elämäni aikana, että koen kuoleman suurena lohtuna ja armahduksena. 

Sitä kun se tapahtuu. Hyvin usein joutuu kuolemaan yksin, joten se pelko mitä se herättää. Ja myös jos kuolema on kivulias. Tuonpuoleisesta en ajattele kauheasti mitään. ap

Vierailija
29/29 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää kuolemaa, mutta aikaa sitä ennen. Vanhuuden heikkoutta ja avuttomuutta, yksin ilman apua. Kipuja. Kammottava ajatus, että kuoltuani yksin asuntooni, ruumiini viruisi päivä- ja viikkokausia ennen kuin se löydettäisiin hajuhaitan perusteella. Asunto menisi kokonaan pilalle. Kurjaa naapureillekin.