Jos lähdet kaupungin keskustaan mitä ilmaisua käytät? Menetko keskustaan vai kaupunkiin?
Kommentit (26)
Mieluummin "kaupungille" kuin "kaupunkiin".
Menen keskustaan, jos asun jo sen kaupungin alueella, vaikka kaukanakin keskustasta, johon olen menossa.
"Keskustaan",aion käydä sitten missä tahansa liikkeessä joka on torin ympäristössä.
Täällä ei ole keskustaa. Ostareita siellä sun täällä.
Omalla asuinpaikkakunnallani ei edes ole mitään keskustaa. Keskusta on minulle Helsingin keskusta ja jos siellä pitää käydä, niin silloin puhutaan keskustassa käymisestä. Joskus myös käytetään sanontaa 'mennään käymään isolla kirkolla'.
Asun stadissa mutta käyn keskustassa. Harvoin vaikka sinne on vain muutama kilometri.
Joko kaupungille tai keskustaan. Molemmat käytössä. Ei tosiaan "kaupunkiin", kuten joku mainitsi myös.
Mun mielestä meneminen "kaupungille", nimenomaan käsittää sellaisen oleskelun / kaupoilla / palveluissa taikka ravintoloissa käynnin tms. mitä kaikkea keskustassa on usein enemmän tarjolla.
Kumpaakin käytän. Hkissa asun ja täällä myös syntynyt. Ehkä useammin lähden kaupunkiin kuin keskustaan. Stadi sanaa en käytä koskaan. Sointuu korvaani teennäiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Asun stadissa mutta käyn keskustassa. Harvoin vaikka sinne on vain muutama kilometri.
Harvoin minäkin, koska hsl:n ylikalliit liput.
Stadi on Helsingin kantakaupunki. Esimerkiksi Myllypurosta lähdetään Stadiin. Näin oli jo Donnerin ja Saarikosken kirjoissa.
sen verran epäkätevän kaukana että menen sinne varsinaiseen paikkaan olipa sitten meilahteen tai joku muu. Noin muuten tilaan mielummin postipakettina jolloin saapunee helposti nopeammin ruotsista tai puolasta