Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies suhtautuu työttömyyteeni lomana

Vierailija
07.09.2026 |

Ei ymmärrä miksi kaipaan sellaisia harrastuksia, jotka olisivat syy poistua kotoa säännöllisesti. 

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista harrastusta mietit? Jos se vaatii esim auton ja hevosen ostamista miehen rahoilla, ymmärrän miestä. Jos se on tyyliin salikortti, mieheltä ei tarvitse kysyä.

Olisin halunnut ilmoittautua kansalaisopiston käsityökurssille tai johonkin jumppaan, mutta mies alkoi dissata miksi pitäisi harrastaa ohjatusti.

Voi kuulemma vain päivisin keksiä jotain tekemistä, mutta on alkanut ahdistaa kun joka päivä pitäisi ihan nollasta kehittää idea mitä alkaa puuhailla, kun on yksikseen kotona.

Useimmat noissa kävijät on töissä. Mikdi ei voisi jatkaa? Nyt on muutenkin sellainen tilanne että moni ei työllisty joten sen varaan ei kannata laskea.

Pitkän työmatkan ja miehen vaihtuvien työaikojen takia en ole pystynyt vuosiin harrastamaan mitään säännöllisesti kodin ulkopuolella. Nyt kun työttömänä siihen vihdoin olisi ollut tilaisuus, niin mies alkoikin hannata vastaan.

Vierailija
62/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tällaiset ihmiset tekevät viikonloppuisin ja lomilla, kun eivät päivääkään tiedä mitä tekisi, kun eivät ole töissä?

Lomailevat. Työttömänä ei voi käydä eri paikoissa samalla tavalla kuin lomalaisena, kun rahaa on paljon vähemmän.

Työttömänä tilanne on aika erilainen kuin kuukauden kesälomalla, kun joka päivä pitäisi rakentaa itselleen ohjelma, mutta rahaa ei ole liiaksi.

Kaikki työttömät eivät elä Kelan tuilla tai asu vuokralla. Rahatilanne on kullakin työttömällä yksilöllinen.

Niin, mutta käytettävissä olevat tulot ovat silti yleensä työttömällä pienemmät kuin sellaisella, joka on töissä. Harvempi on rikas perijä.

No meillä kyllä vuokratulot juoksee joka tapauksessa. Ei palkkatulot muodosta kuin pienen siivun meidän tuloista/ varallisuudesta. Hirveän yksilöllistä.

Sepä kiva ettei työttömyys horjuta sinun talouttasi. Suurin osa työttömistä ei valitettavasti ole tässä suhteessa yhtä onnekkaita.

Onnella on siinä hyvin vähän tekemistä. Lähinnä kyse on siitä että mihin rahansa on elämänsä aikana käyttänyt. Hetki sitten oli uutinen että 40% suomalaisista elää kädestä suuhun. Eli ei mitään taloudenhallintataitoja. Ihan sama vaikka tulot olisi 10k kuukaudessa, niin kaikki vaan hassataan menemään kulutukseen. Ja sitten ollaan H. Moilasena kun rahaa ei taaskaan ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tällaiset ihmiset tekevät viikonloppuisin ja lomilla, kun eivät päivääkään tiedä mitä tekisi, kun eivät ole töissä?

Lomailevat. Työttömänä ei voi käydä eri paikoissa samalla tavalla kuin lomalaisena, kun rahaa on paljon vähemmän.

Työttömänä tilanne on aika erilainen kuin kuukauden kesälomalla, kun joka päivä pitäisi rakentaa itselleen ohjelma, mutta rahaa ei ole liiaksi.

Kaikki työttömät eivät elä Kelan tuilla tai asu vuokralla. Rahatilanne on kullakin työttömällä yksilöllinen.

Niin, mutta käytettävissä olevat tulot ovat silti yleensä työttömällä pienemmät kuin sellaisella, joka on töissä. Harvempi on rikas perijä.

No meillä kyllä vuokratulot juoksee joka tapauksessa. Ei palkkatulot muodosta kuin pienen siivun meidän tuloista/ varallisuudesta. Hirveän yksilöllistä.

Ei kai siinä tapauksessa kannata edes töissä käydä. 

Vierailija
64/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vaihtoon.

Vierailija
65/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko JSS mainittu?

Vierailija
66/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies vaihtoon.

Miehessä on paljon hyviä puolia, mutta hän on rahan suhteen vähän pakkomielteinen. Koko ajan ollaan henkisesti varautumassa siihen jos tuleekin joku katastrofi. Se on ilmeisesti perua lapsuudesta.

Vaikka olisin töissä, on yleensä vuosien työ sopia miehen kanssa jostain yhteisestä matkasta tai muuta vastaavasta kivasta, mutta ei ihan välttämättömästä jutusta.

Vierailija
67/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen todennut jo aikoja sitten että rahaa on maailma täynnä. Minkään pikkusummien takia ei kannata pihistellä esim. harrastuksissa. Pyrin toki optimoimaan rahan käytön ja minimoimaan sen hankkimiseen tarvittavan ajan, mutta sitten jos on oikeasti tarve saada rahaa niin saahan sitä hankittua.

Vierailija
68/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen todennut jo aikoja sitten että rahaa on maailma täynnä. Minkään pikkusummien takia ei kannata pihistellä esim. harrastuksissa. Pyrin toki optimoimaan rahan käytön ja minimoimaan sen hankkimiseen tarvittavan ajan, mutta sitten jos on oikeasti tarve saada rahaa niin saahan sitä hankittua.

Olen samaa mieltä rahankäytöstä, mutta tällä hetkellä valitettavasti vaikuttaa siltä että työttömyys voi jatkua hyvinkin pitkään, kun työpaikkoja ei ole haettavana. Pelkään etten tule työllistämään muuten kuin alaa vaihtamalla ja se taas vaatii lisää opiskelua.

Vierailija
69/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä rahankäytöstä, mutta tällä hetkellä valitettavasti vaikuttaa siltä että työttömyys voi jatkua hyvinkin pitkään, kun työpaikkoja ei ole haettavana. Pelkään etten tule työllistämään muuten kuin alaa vaihtamalla ja se taas vaatii lisää opiskelua.

Olisin toivonut että kodin ulkopuoliset harrastukset antaisivat edes vähän taukoa näistä ajatuksista.

Vierailija
70/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan nykyään enää päivätöissä käy. Kaikki tekee omalla firmalla jotain random hommia.

Vierailija
71/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan nykyään enää päivätöissä käy. Kaikki tekee omalla firmalla jotain random hommia.

Suurin osa työssäkäyvistä on ihan tavanomaisia palkansaajia. Ei niitä kevytyrittäjiäkään ole loppujen lopuksi kovin paljon.

Vierailija
72/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin työttömänä, arkisin meni 5-7h työnhakuun. Jokaiseen hakemukseen meni noin tunti, kun perehdyin yrityksen toimintakertomuksiin ja miten erottautuisin joukosta. 1-3 h meni taas työnhakuvinkkien yms. opiskeluun. Pääsinkin melkein jokaiseen haastateltavaksi, mutta putosin aina loppumetreillä 2.sijalle tai 3.sijalle. Varmaan liika stressi näkyi. Työttömyys kesti 9kk. Sain lopulta paikan, jossa rekryprosessi kesti peräti 3kk (!) . Arvelen, että ennakkosuosikit olivat jo löytäneet muualta työpaikan sillä aikaa. Tässä työssä olen ollut kohta 8 vuotta. Täytyy vaan jaksaa uskoa, että lopulta tärppää.

Työnhaku on kokopäiväistä työtä, eikä mitään lomaa.

"Luppoajan" käytin Avoimen yliopiston opintoihin. Hyvä saada jotain vastapainoa, missä kokee edistyvänsä.

Vierailija
73/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole minkään pakko - ainoastaan tuo elämään lisäsisältöä. Hassua ajatella, että joku kävisi töissä vain, koska on pakko.

Vierailija
74/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista harrastusta mietit? Jos se vaatii esim auton ja hevosen ostamista miehen rahoilla, ymmärrän miestä. Jos se on tyyliin salikortti, mieheltä ei tarvitse kysyä.

Olisin halunnut ilmoittautua kansalaisopiston käsityökurssille tai johonkin jumppaan, mutta mies alkoi dissata miksi pitäisi harrastaa ohjatusti.

Voi kuulemma vain päivisin keksiä jotain tekemistä, mutta on alkanut ahdistaa kun joka päivä pitäisi ihan nollasta kehittää idea mitä alkaa puuhailla, kun on yksikseen kotona.

Useimmat noissa kävijät on töissä. Mikdi ei voisi jatkaa? Nyt on muutenkin sellainen tilanne että moni ei työllisty joten sen varaan ei kannata laskea.

Pitkän työmatkan ja miehen vaihtuvien työaikojen takia en ole pystynyt vuosiin harrastamaan mitään säännöllisesti kodin ulkopuolella. Nyt kun työttömänä siihen vihdoin olisi ollut tilaisuus, niin mies alkoikin hannata vastaan.

Miksi et voisi harrastaa jos mies on töissä?

Vierailija
75/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole minkään pakko - ainoastaan tuo elämään lisäsisältöä. Hassua ajatella, että joku kävisi töissä vain, koska on pakko.

Veikkaan just pakon edessä suurimman osan käyvän töissä. Ainakin itse käyn koska pakko. Mitään hyvää siitä eo tule muuta kuin raha. Tekeminen voi olla mukavaakin eikä pelkkää työssä kitumista.

Vierailija
76/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin työttömänä, arkisin meni 5-7h työnhakuun. Jokaiseen hakemukseen meni noin tunti, kun perehdyin yrityksen toimintakertomuksiin ja miten erottautuisin joukosta. 1-3 h meni taas työnhakuvinkkien yms. opiskeluun. Pääsinkin melkein jokaiseen haastateltavaksi, mutta putosin aina loppumetreillä 2.sijalle tai 3.sijalle. Varmaan liika stressi näkyi. Työttömyys kesti 9kk. Sain lopulta paikan, jossa rekryprosessi kesti peräti 3kk (!) . Arvelen, että ennakkosuosikit olivat jo löytäneet muualta työpaikan sillä aikaa. Tässä työssä olen ollut kohta 8 vuotta. Täytyy vaan jaksaa uskoa, että lopulta tärppää.

Työnhaku on kokopäiväistä työtä, eikä mitään lomaa.

"Luppoajan" käytin Avoimen yliopiston opintoihin. Hyvä saada jotain vastapainoa, missä kokee edistyvänsä.

Pärjäsitkö ilman tukia vai miten sait opiskella 

Vierailija
77/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä vaan pääsi ja harrastuksesi. Eikä työttömän stressiä ymmärrä, jos ei ole itse sitä kokenut. Itselläni oli pitkä työttömyysjakso aiemmin. Podin siitä syyllisyyttä ja huonommuutta, tein valtavasti kotitöitä jotta olisin arvokas. Jos jotain haluaisin korjata, niin tuo asenne. En nimttäin päässyt siitä eroon vaikka työllistyinkin. Vuosia töissä olinkin, ja hiki hatussa painoin duunia ollakseni jotain. Sain burnoutin ja minut irtisanottiin. Nyt olen jälleen työttömänä, mutta osaan ottaa nyt omaa aikaa palautuakseni. Ja olen oppinut asettamaan arvoni muun kuin työstatuksen ympärille. Sinä olet paljon muutakin kuin ammattisi!

Työrtömille veetuilu aiheuttaa sitä burnouttia paljon. Kun ei ole töissä on ns hyödytön. Sittenkun pääsee töihin hupsis ei silti olekkaan hyödyllinen enää. Oppinut jo pitämään itseään hyödyttömänä. Se työttömien tallominen mitä yhteiskunnalta opitaan jää itselle myös.

Vierailija
78/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, pidä puolesi. Sun elämä.

Tämä on aika vaikeaa, kun mies on sitä mieltä ettei maksullisia harrastuksia kannata ottaa, kun ne maksavat ja harrastaminen voikin jäädä jos työllistyy.

Pitäisi kuulemma saada aika kulumaan muutenkin. Mies saattaa kuitenkin ärtyä jos olen tehnyt kotona päivällä ruokaa, omin kuulemma kotitöitä. Tekemistä pitäisi kuulemma olla, mutta kun ei sitä ole. Työpaikkoja ei ole siinä määrin tarjolla, että saisin ajan käytettyä niiden hakemiseen.

Ilmaiset harrastukset eivät ole sinun arvoisia? Ansaitset parempaa, jonkun muut taskusta? 

Kenen muun taskusta puhut? Minulla on säästöjä. Olisin halunnut ilmoittautua kansalaisopiston kursseille, jotta olisi säännöllistä ohjelmaa eikä kaikki olisi kiinni siitä mitä minäkin päivänä jaksaa ja viitsii. Mies kuitenkin pitää tällaisia ohjattuja juttuja turhina.

Toivottavasti teillä on lapsia tai pian tulossa. Mies kuulostaa ihan helmeltä, josta kannattaa pitää kiinni, etenkin kun itselläsi ei ole itsekunnioitusta. 

Vierailija
79/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies estää sinua elämästä. Jätä se ja etsi uusi.

Vierailija
80/115 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et voisi harrastaa jos mies on töissä?

Miehestä on turha hankkia harrastuksia, kun muutenkin voi puuhata päivisin kaikenlaista.

Lisäksi harrastus maksaa ja sitten jos työllistyykin, niin sen voi joutua lopettamaan, jolloin kurssimaksu menee ikään kuin hukkaan.

Itse kaipaisin vain niitä syitä lähteä pois kotoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi