Mies suhtautuu työttömyyteeni lomana
Ei ymmärrä miksi kaipaan sellaisia harrastuksia, jotka olisivat syy poistua kotoa säännöllisesti.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko "lomalla"?
Mitä tarkoitat?
Oletko lomalla?
En, olen työttömänä. Luitko aloituksen?
Olin itse puoli vuotta työttömänä. Tuo ”olet pitkällä lomalla” oli yllättävän yleinen asenne. Samoin kuin se, ettei saisi käyttää rahaa yhtään mihinkään, vaikka elettiin säästöillä eikä mitenkään kerskakulutettu.
Nyt olen taas takaisin töissä, mutta kyllä tuo jakso meni pelätessä, että en saa enää ikinä mitään töitä, kun tilanne omalla alalla oli ihan kuopassa. Työttömyyden stressiä ei oikeasti ymmärrä ennen kuin sen kokee. Eikä siihen auttanut sukulaisten ja tuttavien viikottaiset kyselyt, että onko töitä löytynyt.
Ap:lle sanoisin, että kyllä on hyvä olla harrastus, että pysyy päivissä rytmi. Itse mm. opiskelin tuona aikana YouTuben avulla uusia asioita. Heräsin joka päivä samaan aikaan ja yritin tehdä aamusta pari tuntia fiksuja asioita. Se auttoi myös töihin palatessa, kun elämässä oli kuitenkin koko ajan ollut rytmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko "lomalla"?
Mitä tarkoitat?
Oletko lomalla?
Kysymys on yksinkertainen. Oletko lomalla?
Vierailija kirjoitti:
Olin itse puoli vuotta työttömänä. Tuo ”olet pitkällä lomalla” oli yllättävän yleinen asenne. Samoin kuin se, ettei saisi käyttää rahaa yhtään mihinkään, vaikka elettiin säästöillä eikä mitenkään kerskakulutettu.
Nyt olen taas takaisin töissä, mutta kyllä tuo jakso meni pelätessä, että en saa enää ikinä mitään töitä, kun tilanne omalla alalla oli ihan kuopassa. Työttömyyden stressiä ei oikeasti ymmärrä ennen kuin sen kokee. Eikä siihen auttanut sukulaisten ja tuttavien viikottaiset kyselyt, että onko töitä löytynyt.
Ap:lle sanoisin, että kyllä on hyvä olla harrastus, että pysyy päivissä rytmi. Itse mm. opiskelin tuona aikana YouTuben avulla uusia asioita. Heräsin joka päivä samaan aikaan ja yritin tehdä aamusta pari tuntia fiksuja asioita. Se auttoi myös töihin palatessa, kun elämässä oli kuitenkin koko ajan ollut rytmi.
Herään joka päivä samaan aikaan, mutta aika käy silti pitkäksi. Työttömyys ahdistaa aika paljon ja siksi kotoa lähteminen ei aina tunnu kovin helpolta. Sitä ajattelee, että voi hyvin lähteä vähän myöhemminkin kun aikaa on ja sitten päivä vain kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko "lomalla"?
Mitä tarkoitat?
Oletko lomalla?
En. Vastasin jo tuohon. Onko sinulla haasteita luetun ymmärtämisessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko "lomalla"?
Mitä tarkoitat?
Oletko lomalla?
En. Vastasin jo tuohon. Onko sinulla haasteita luetun ymmärtämisessä?
Valitettavasti ei
Minua on yllättänyt myös tuo miehen suhtautuminen kotitöihin. Hän valittaa ettei aikaa ole mihinkään, muttei siltikään ole tyytyväinen siihen, että yritän päivisin hoitaa kotitöistä mahdollisimman paljon.
Emme asu omakotitalossa, joten niitä kotitöitä ei loppujen lopuksi ole kovin paljon, kun minulla on päivät vapaina. Silti ne pitäisi kuulemma jakaa. En ole ymmärtänyt mihin mielestä minun pitäisi aikani käyttää, kun kuulemma tekemistä aina löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Senkun menet ja harrastat, jos sinulla kerran on rahaa ja olet täysi-ikäinen, niin mitä mieheltä kyselet?
Niin. En minäkään rouvalta turhia kysele, teen mitä haluan, hän samoin. Hyvä vaan kun on jotain tekemistä. Joskus matkustellaan yhdessä mutta enimmäkseen erikseen. Ei aikuinen mitään lupia tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Minua on yllättänyt myös tuo miehen suhtautuminen kotitöihin. Hän valittaa ettei aikaa ole mihinkään, muttei siltikään ole tyytyväinen siihen, että yritän päivisin hoitaa kotitöistä mahdollisimman paljon.
Emme asu omakotitalossa, joten niitä kotitöitä ei loppujen lopuksi ole kovin paljon, kun minulla on päivät vapaina. Silti ne pitäisi kuulemma jakaa. En ole ymmärtänyt mihin mielestä minun pitäisi aikani käyttää, kun kuulemma tekemistä aina löytyy.
Mies on siis ollut työttömänä vain kuukauden verran joskus kun määräaikaisuus päättyi ja työnantajalla oli tarjota jatkoa vasta kuukauden päästä. Hän ei tunnu täysin ymmärtävän miten erilaista on kun ei tiedä onko yhtään mitään töitä tulevaisuudessa luvassa.
Opiskele etänä avoimen amk:n kursseja ÄLÄKÄ kerro miehelle että opiskelet. Sillä olisi joka tapauksessa jotain sitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senkun menet ja harrastat, jos sinulla kerran on rahaa ja olet täysi-ikäinen, niin mitä mieheltä kyselet?
Niin. En minäkään rouvalta turhia kysele, teen mitä haluan, hän samoin. Hyvä vaan kun on jotain tekemistä. Joskus matkustellaan yhdessä mutta enimmäkseen erikseen. Ei aikuinen mitään lupia tarvi.
Näin on munkin kohdalla. Jos nainen yrittää alkaa määräilee mitä saan tehdä ja mitä en niin näytän siinä vaiheessa naiselle ovea.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele etänä avoimen amk:n kursseja ÄLÄKÄ kerro miehelle että opiskelet. Sillä olisi joka tapauksessa jotain sitä vastaan.
Kaipaisin jotain konkreettisempaa tekemistä. Työt ovat olleet asiantuntijahommia, joten haluaisin saada käsilläni aikaan jotakin.
Onko mies aina ollut vastarannan kiiski? Oudointa tuo, ettet saisi tehdä kotitöitä OMIa niitä! Kuka tahansa töissä oleva olisi tyytyväinen, kun työtön siippa tekee kotityöt.
Tarvitko yhteistä autoa tms harrastukseen mennessä? Vai miksi Mies tahtoo pitää sut kotona? Mustasukkainen? Ei kai naisten jumpissa miehiä ole? Eikä ompelukursseillakaan monta miestä ole? Mene nyt jollekin kurssille, missä on tilaa.
Minä etsisin tuossa tapauksessa töitä toiselta paikkakunnalta. Sieltä löytyisi varmasti uusi mieskin.
Vierailija kirjoitti:
Onko mies aina ollut vastarannan kiiski? Oudointa tuo, ettet saisi tehdä kotitöitä OMIa niitä! Kuka tahansa töissä oleva olisi tyytyväinen, kun työtön siippa tekee kotityöt.
Tarvitko yhteistä autoa tms harrastukseen mennessä? Vai miksi Mies tahtoo pitää sut kotona? Mustasukkainen? Ei kai naisten jumpissa miehiä ole? Eikä ompelukursseillakaan monta miestä ole? Mene nyt jollekin kurssille, missä on tilaa.
Ei ole autosta kyse, kun täällä on hyvät julkisen liikenteen yhteydet. Mies ei vain itse näe tällaisia juttuja tärkeiksi ja siksi ilmeisesti näkee että on törsäämistä maksaa jostain kursseista, kun tulevaisuudessakin voin olla työttömänä ja rahaa on niukasti.
En saa miestä ymmärtämään mitä tämä päivisin yksin kotona olo tekee minulle.
Itse en ole ikinä ymmärtänyt näiden termien käyttöä. Siis käsitykseni mukaan suomen kielessä sana loma tarkoittaa aikaa jolloin et ole palkkatyössä. Eli jos ap ei ole töissä, niin eikö se silloin ole loma?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole ikinä ymmärtänyt näiden termien käyttöä. Siis käsitykseni mukaan suomen kielessä sana loma tarkoittaa aikaa jolloin et ole palkkatyössä. Eli jos ap ei ole töissä, niin eikö se silloin ole loma?
Ei ole. Esimerkiksi eläke ei ole lomaa, vaan silloin henkilö on työvoiman ulkopuolella.
Loma ajatellaan yleensä määräaikaisena vapaana työstä, jonne loman jälkeen palataan. Työttömyys voi pitkittyä, jolloin sieltä siirrytään mahdollisesti eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Loma on aina lomaa jostakin, joka jatkuu loman jälkeen.
Esim. töistä tai koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Esimerkiksi eläke ei ole lomaa, vaan silloin henkilö on työvoiman ulkopuolella.
Loma ajatellaan yleensä määräaikaisena vapaana työstä, jonne loman jälkeen palataan. Työttömyys voi pitkittyä, jolloin sieltä siirrytään mahdollisesti eläkkeelle.
Pointti on siinä että miten se vaikuttaa siihen ajan käyttöön? Ihan samoja asioita voit tehdä ajallasi, oli se sitten minkä tahansa "nimikkeen" alla.
Oletko lomalla?