Uusi kerrostalossa. Miten täällä saa lämmityksen päälle?
Lämpömittari näyttää 18 astetta. Väänsin patterista termostaatin täysille ja vesi virtaa, mutta patteri ei lämpiä yhtään.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi snif. Oikein 18 astetta. Onpa kylmää! Iiiiiiikkkkk! Mistä helvetti teitä kermaperseitä riittää?!?!?
Miksi tämäkin pitää kääntää muiden haukkumiseksi? Ihmiset kokevat kylmää eri tavalla, ja toisilla voi olla esimerkiksi sairauksia, jotka vaikuttavat verenkiertoon ja lämmönsäätelyyn. Ei ole olemassa yhtä oikeaa lämpötilaa, jossa jokaisen pitäisi kokea olonsa hyväksi. Jokaisella pitäisi olla oikeus pitää kotinsa sellaisessa lämpötilassa, jossa itse kokee olonsa mukavaksi.
Kerrostalossa omistaja päättää lämmön.
Ei siis asukas, ja vielä vähemmän vuokrakassulla.
Okt ah mikä ihana rauha.
Kyllä mä olen asun sellaisessa kerrostalossa missä oli asunnon seinällä termostaatti, josta sai säätää just sellaisen lämmön jonka haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo rivarissa lämmöt päällä. Väänsin patterit täysille, +26 on sisällä.
Tuo on liikaa. 😁
N. 20 on sopiva.
sinähän et sitä voi itse päättää, kun et omista asuntoa. kerrostalosta voi suomessa ostaa vain osakkeen ja osakkeenomistajalla on rajoitettu oikeus asua asunnossa.
lämmitystä voit yrittää ehdottaa yhtiökokouksessa, mutta luultavasti joku vänkyrä sitä kuitenkin vastustaa.
No minäpä kerron.
Talotekniikka ohjaa lämpimän veden patteriverkostoon. Koska nyt on vielä lämpimiä päiviä, vain aamuisin saattaa tuntea hyvin hyvin haalean, lähes kylmän patterin. Päivällä on jo niin lämmintä, ettei patteriverkostoon mene kovin lämmintä vettä ja patteri on kylmä. Kyllä se lämpö sieltä tulee kun sitä oikeasti tarvitaan.
Voi myös olla, että talkkari pitää vielä kesäsulun kiinni eikä lämpöä tule. Yleensä me talkkarit ollaan kyllä niin laiskoja ettei laiteta sitä kiinni. Eli lämpöä tulee.
Haastellisimmat lämmityskaudet ovat syksy ja kevät. Silloin ulkolämpötilat sahaa niin paljon edestakaisin että ihmiset hätääntyy viileistä pattereista vaikka ulkona on +20.
Mitään erillistä sähkölämmitintä en suosittele. Sillä hankit itsellesi vain isomman sähkölaskun. Sillä kylmetät myös patterisi koska patterin termostaatti mittaa huoneen lämpötilaa. Jos huoneessa on +29 niin patterit on taatusti vilpoiset.
Joten tehkää kerrostaloihmiset jotain muuta kuin lämpömittarin kyttäämistä.
Laita lämmintä vaatetta päälle ja toivo, että patterit lämpiää kun ulkolämpötila tippuu nollan vaiheille. Viimestään silloin pitäisi lämpöä alkaa tulemaan. Kärvistellään nyt siihen saakka. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi snif. Oikein 18 astetta. Onpa kylmää! Iiiiiiikkkkk! Mistä helvetti teitä kermaperseitä riittää?!?!?
Miksi tämäkin pitää kääntää muiden haukkumiseksi? Ihmiset kokevat kylmää eri tavalla, ja toisilla voi olla esimerkiksi sairauksia, jotka vaikuttavat verenkiertoon ja lämmönsäätelyyn. Ei ole olemassa yhtä oikeaa lämpötilaa, jossa jokaisen pitäisi kokea olonsa hyväksi. Jokaisella pitäisi olla oikeus pitää kotinsa sellaisessa lämpötilassa, jossa itse kokee olonsa mukavaksi.
Kerrostalossa omistaja päättää lämmön.
Ei siis asukas, ja vielä vähemmän vuokrakassulla.
Okt ah mikä ihana rauha.
Kyllä mä olen asun sellaisessa kerrostalossa missä oli asunnon seinällä termostaatti, josta sai säätää just sellaisen lämmön jonka haluaa.
Joo, näitä termostaatteja on rajoitettu. Niitä pystyy vääntämään kyllä, mutta vain tiettyyn astelukuun asti ne lämmittävät. Tässä on lumevaikutus: kun ihminen luulee että on saanut väännettyä +29 asteeseen kämpän, joka on oikeasti +22, niin hän on tyytyväinen. Näitä käytetään erityisen paljon terveyskeskuksissa ja on paljon myös kerrostaloissa. Tämä koski siis ei-sähkölämmitteistä lämmitysverkkoa.
Sähkölämmitteisessä asukas voi vääntää nupit kaakkoon ja saa sen +29 astetta. Silloin hän maksaa sen toki omassa sähkölaskussaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse aina viisastella. Normaali suositeltu asuintilojen lämpötila on 21 asteesta 22 asteeseen. Kyllä 18 asteessa jo paleltaa. Omituisia poikkeuksiakin tietysti on, eikä sitäkään tarvitse erikseen mainostaa, että tarkenee viileämmässä.
Kerrostalossa olen kääntänyt kaikki patterit kiinni ja aina on kuuma, sisälämpötila n.24-25 astetta talvellakin.
Ja jos lämmitysverkostossa on ilmaa, se kertyy ylimmän kerroksen pattereihin. Ei alemmas.
Vierailija kirjoitti:
Hanki sähköpatteri lisälämmittimeksi.
Sitä ennen kannattaa tehdä sähkösopimus uuteen asuntoon. Claes Ohlsonista näkyisi löytyvän 40 euron hintaluokasta lämpöpatteri:
https://www.clasohlson.com/fi/Lampopatteri,-jossa-puhallin,-2000-W-IP20…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse aina viisastella. Normaali suositeltu asuintilojen lämpötila on 21 asteesta 22 asteeseen. Kyllä 18 asteessa jo paleltaa. Omituisia poikkeuksiakin tietysti on, eikä sitäkään tarvitse erikseen mainostaa, että tarkenee viileämmässä.
21-22 on liikaa. 20 riittää.
Mun asunnossa ollut kylmä, ei ole vielä lämmöt päällä.