Saan työkyvyttömyyseläkettä 787€ kuussa. Takuueläke on 203€ kuussa. Asumistuki 425€ menee vuokranantajalle
Asunnon vuokra on 634€. Auto verot, katsastus, korjaukset, netti, lääkkeet, ruoka. Lisäksi tälle kuulle on pyykinpesukoneen osto. Ei mun rahoilla kyllä juhlita. Ruuasta pärjään mutta esim. uusia vaatteita ei ole varaa ostella.
Kuinka te muut pärjäätte?? =)
Kommentit (27)
Tappaisin itseni, jos joutuisin tuollaisessa kurjuudessa elämään. Miksi olet edes elossa?
Onko vuokrasi kokonaisuudessaan yli 1000 e, johon saat asumistukea 425 e?
No minä saan 1100€ ja siitä pitää maksaa kaikki, asumiset jne. Minä ja 2 lasta. Että näin.
Minä saan työkyvyttömyyseläketta 1600 €/kk. Lisäksi saan muutaman kympin kansaneläkettä, sillä osa työeläkkeestä on kertynyt perhevapaista ja opiskelusta. Niiden osuutta ei lasketa kun määritellään oikeus kansaneläkkeeseen. Se tuli yllätyksenä itsellenikin. Sitten saan vielä itse maksetusta vapaaehtoisesta eläkevakuutuksesta 400 €/kk.
Ei valittamista. Kannatti maksaa eläkevakuutusta vaikka välillä epäilytti ettei sieltä kuitenkin saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Voit tehdä jotain työtä vaikka olet työkyvyttömyyseläkkeellä. Eli voit ansaita kuukaudessa 990e ilman että se vaikuttaa työkyvyttömyyseläkkeeseen.
En ole ap, mutta myös pienellä tk-eläkkeellä. Aika harva meistä jotka eläkkeelle pääsemme/joudumme on millään muotoa työkykyinen. Minulla on ms, ja olen lähes kokonaan kotini, jopa sänkyni vanki. Kaikki prakaa, myös näkö. Käytännössä tämä on viimeinen tuomio, joka kärsitään hiljaa köyhyydessä - vaikuttamismahdollisuuksia on tasan nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit tehdä jotain työtä vaikka olet työkyvyttömyyseläkkeellä. Eli voit ansaita kuukaudessa 990e ilman että se vaikuttaa työkyvyttömyyseläkkeeseen.
En ole ap, mutta myös pienellä tk-eläkkeellä. Aika harva meistä jotka eläkkeelle pääsemme/joudumme on millään muotoa työkykyinen. Minulla on ms, ja olen lähes kokonaan kotini, jopa sänkyni vanki. Kaikki prakaa, myös näkö. Käytännössä tämä on viimeinen tuomio, joka kärsitään hiljaa köyhyydessä - vaikuttamismahdollisuuksia on tasan nolla.
Muutenkin työkyvyttömyyseläkkeellä on tietynlaisessa ansassa. Jos on sillä mt-sairauden takia, kukaan ei palkkaa, varsinkaan jos on ollut vuosia pois työelämästä. Jos taas aloittaisit jonkin yksityisyrityksen (en tiedä, onko se edes mitenkään mahdollista tk-eläkkeellä), josta saisit ehkä jonkin verran lisätuloja (kun niitä kerran saa tienata sen 900 euroa noin), niin kohta saattavat katsoa sinut yrittäjäksi ja ottaa eläkkeen pois. Jotain järkevää olisi mukava tehdä, mutta siihen ei ole realistisia mahdollisuuksia, ei ehkä terveydenkään puolesta. En ainakaan kadehtisi tk-eläkkeellä olevan osaa.
Säälin sua. Olisi ahdistavaa elää köyhyydessä.