Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni väitöskirjassa 300-sivua, tuttavan lapsen amk-lopputyössä alle 50

Vierailija
06.09.2026 |

Silti meinaavat juhlia yhtä isosti kuin akateemisissa valmistujaisissa. Kuinka välitän viestiä että 50 sivua ei riittäisi akateemisessa maailmassa, vaaditaan korkeaa tasoa, ei pääse mitään akateemisen riman ali

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tohtorinväitöskirja voi olla vain yksi arkki.

Se todistaa huippunerokkaasta ihmisestä.

Nero osaa tiivistää oivalluksensa pähkinänkuoressa.

.

300 sivua voi todistaa kokonaan päinvastaisesta.

Huomaa, että olet tyhmä ja ettet ole opiskellut pitkälle. 

Olen.

Mutta epäilen oletko sinä käynyt muuta kuin lukion.

Itse olen tohtori. Entä sinä? Kutsun sinua tyhmäksi ja vaativasta tutkimuksesta tietämättömäksi, koska luulet, että jonkun tutkimuksen vaikkapa 1300-luvun Englannin historiasta voi "tiivistää oivalluksena pähkinänkuoressa" vaikka "yhteen arkkiin", ikään kuin tuollainen tutkimus ei todellisuudessa vaatisi yleensä laajaa lähdeaineistoa, jota tutkija sitten jopa satojen sivujen edestä tutkii. Toki tutkimukset voivat myös olla lyhyempiä, jos tutkimuskohde sen sattuu sallimaan. Tämä on erityisen yleistä esimerkiksi matematiikassa ja fysiikassa, ja ehkä autistisesti luuletkin nämä ainoiksi yliopistolla tehtäviksi tutkimuksiksi. En tiedä. "Nero"-sanasi käyttö on myös kyseenalainen, sillä itse en kyllä kovin herkästi käyttäisi tuota sanaa melkein kenestäkään akateemisesta, mutta ehkä tämä on sitten subjektiivisempi kysymys.

Vierailija
82/98 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Olen.

Ei se ole vielä päässyt peruskoulusta

Pelkästään henkilöön käymistä ja teinipojan uhoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä, 300 sivua? Tyttiksen sukulais nainen suoritti väitöstyön ja se oli vain 17-sivuinen. Tiedän sen kun katsoin sitä ja kotimatkalla autossa sanoin hälle että mielestäni aika heppoisin perustein...Oma kandin tutkintotyö oli 36 sivua ja sain isot kiitokset ja hyvät pisteet siitä, oli kuulemma perusteellinen ja harvinaisen hyvä...T:Turun paapa

Paljon sun palkka on?

Vierailija
84/98 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Olen.

Ei se ole vielä päässyt peruskoulusta

Pelkästään henkilöön käymistä ja teinipojan uhoa

Tyhmää saa kutsua tyhmäksi. Jos ei olisi tyhmä, ei sisäistäisi eikä loukkaantuisi. 

Vierailija
85/98 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän pähkinänkuoret ja höpötutkimukset. 

Tiku ja Takukin olisivat tehneet viisaammat johtopäätökset.

Vierailija
86/98 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellinen avaus, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
87/98 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vertaatko ihan oikeasti väitöskirjaa ja ammattikorkean opinnäytetyötä? Miksi? 

Kertoo aloittajan ymmärtämättömyydestä. Jos Tilastokeskuksen tason 8 tutkintoa vertaa tason 5 tutkintoon, niin eihän niissä ole mitään vertailukohtaa. Verrataan samalla peruskoulun ekaluokkalaisen äidinkielen ainetta lukion ylioppilaskirjoitukseen, jokin mystinen ero niissä on, ihan jo sivumäärässä mutta etenkin sisällössä. Ja jos ei olisi, olisin aika huolestunut tilanteesta.

Juhliminen on asia erikseen. En minä juhlinut maisteritutkintoa (taso 6) ja miksipä tohtorintutkintoa (taso 8)? Jälkimmäisessä juhlat pidetään kaiken lisäksi vastaväittelijän kunniaksi, sitäkään aloittaja tuskin tiesi, mutta varmaan pian tietää. 

Vierailija
88/98 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amk ei ole oikea yliopisto. 

Kuka niin on väittänyt? Olisin päässyt sinne sinun hienoon yliopistoon, valitsin amkin, koska olen toiminnan ihminen.

Vierailija
89/98 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtorikin on joskus aikoinaan suorittanut ensin alemman korkeakoulututkinnon. Joko kanditutkinnon yliopistossa tai AMK-tutkinnon AMK:ssa. Sen jälkeen on tehnyt vielä ylemmän korkeakoulututkinnonkin, ja sitten vasta sen väitöskirjan. 

Mutta kyllähän kaikkia tutkintoja saa juhlia. Aina se on saavutus, kun saa jotain valmiiksi. 

Vierailija
90/98 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut läpi vain muutaman (3) väitöskirjaa ja niissä on kaikissa ollut yli 500 sivua lähdeluetteloineen. Oma opistotasoinen päättötyöni oli vajaat 50 sivua, mutta siitä huolimatta sain siitä parhaan arvosanan. (10)

Vierailija
91/98 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajaa ei kiinnosta lopputyön sivumäärä. Amk-taustainen usein kykenee tekemään saman kuin yliopiston käynyt, ehkä jopa pienemmällä palkalla

Eipä. Ei edes aihe tai numero. Mun nykyinen työnantaja ei ole katsonut mun todistuksia koskaan - hänelle riitti tieto siitä mitä olen edellisessä työssä tehnyt. Ei tietäisi lopputyöni aihetta, jos en olisi itse kertonut kun sama aihe tuli työssä vastaan. 

Vierailija
92/98 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat on aina tervetulleita ja ilon aihe.

Olen nähnyt pari matematiikan ja fysiikan alan väikkäriä, jotka ovat vain muutaman sivun mittaisia. Toisaalta on paljon valtavan tuhteja väikkäreitä, jotka ovat paskanjauhantaa täysin turhasta aiheesta. Sivumäärä ei ole laadun tae.

AP:ne mainitseman lopputyön tapaisia en ole ikinä nähnyt joten niistä en osaa sanoa mitään.

Vierailija
93/98 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amk ei ole oikea yliopisto. 

Kuka niin on väittänyt? Olisin päässyt sinne sinun hienoon yliopistoon, valitsin amkin, koska olen toiminnan ihminen.

Minä väittelin ja jäin yliopistoon, kun katsoivat sekä käytännön että opettamisen taitoni vakitoimen arvoisiksi. Ja käsillä tekemistä on ollut urani aikana aivan riittävästi, jos toki myös ajatteluelintä on tarvinnut käyttää. Mutta siis, kyllä yliopistossakin on opetussuuntia ja tutkimusaloja joissa "toimintaa" riittää.

Vierailija
94/98 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintojen jälkeen lopputyöt, ala kuin ala, ei kiinnosta ketään. Ei edes tekijöitä itseään. 

Eräs arvostettu lääkäri, tohtori, on edesmenneen isäni kummilapsi ja serkkuni. Meillä on hänen väitöskirjansa kopio, minkä isäni on saanut.  Ei se mitenkään kamalan paksu ole. 

Vierailija
95/98 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin tehdään pääasiassa nippuväikkäreitä ja ne on reilusti alle 100 sivuja. Muutenkaan tiedettä ei mitata sivuissa, vaan esim. jufo-tasoissa. Monografioita kirjoittaa ne ketkä ei saa artikkeleita tehtyä ja niissäkin sivumäärät pyörii 150-200 sivun välillä. 

Vierailija
96/98 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt juhlista puhutaan, niin kyllähän heti väitöstilaisuuden jälkeen on tapana pitää väitöskahvit, jonne ovat tervetulleita kaikki tilaisuuteen vaivautuneet, siis periaatteessa kuka tahansa, koska väitökset ovat yleisölle avoimia. Väitöskaronkka on sitten erikseen, siihen osallistuvat väittelijä kutsuu. Vastaväittäjä, kustos, ohjaaja(t), ennakkotarkastajat ja mahdollinen puoliso lienee minimi, jatkoksi sitten muita työhön vaikuttaneita ja akateemisia ystäviä. Jos rahkeet riittävät niin miksei myös vanhemmat ja muuta sukua. Karonkka on kuitenkin hienoine tarjoiluineen aika kallis järjestää, joten mahdollisen rajat tulevat monella vastaan.

Vierailija
97/98 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso fontti ja tavuviivat vievät tilaa, siksi niitä sivuja on kertynyt. 

”Tohtorin” väitöskirja. Fontti Comic sans ja fonttikoko 24. Ei pieniä kirjaimia.

Vierailija
98/98 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sivumäärä tae laadusta? lapsesi ei osaa tiivistää ja kertoa olennaista asiaa. Proffa on epäonnistunut jos väitöskirjaan hyväksyi noin paljon. Tiedän tohtoreita jotka joutui leikkaamaan väitöskirjaluonnoksen 200 sivun luonnoksesta puolet pois.

Kyllähän sitä tekstiä suoltaa kuka tahaansa ja lähteitä löytyy viitattavaksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä