Lapseni väitöskirjassa 300-sivua, tuttavan lapsen amk-lopputyössä alle 50
Silti meinaavat juhlia yhtä isosti kuin akateemisissa valmistujaisissa. Kuinka välitän viestiä että 50 sivua ei riittäisi akateemisessa maailmassa, vaaditaan korkeaa tasoa, ei pääse mitään akateemisen riman ali
Kommentit (98)
Mistä tämä katellisuus? Anna toisilla saadaa omat elämänkokemukset. Me ollaan kaikki erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosionomin opinnäytetyön pituudella ja arvosanalla EI OLE MITÄÄN MERKITYSTÄ. Kunhan on läpi, niin toimi irtoaa. Itselläni meni vuonna 1998 just läpi ja päivääkään en ole ollut vielä työttömänä.
Sosionomeilla on nyt tosi huono työtilanne. Ei sitä työllistymistä tosin oikeen mikään opinnäytetyö edistä, ellet sitten tuoreeltaan onnistu työllistymään vaikka sen työn tilaajalle. Itse esim. sain opparista vitosen ja se esiteltiin laajasti koko organisaatiolle ja sai kiitosta, mutta silti oma työsuhde päättyi (oma työnantaja oli työn toimeksiantaja).
Fiksu sosionomi miettii pitkän työharjoittelupaikkansa työllistymisen kautta.
- suoraan lastenkotiin töihin vuosi sitten heti valmistumisen jälkeen
Miettii? Harjoittelupaikat on olleet pari vuotta kiven alla. Itse tein oman loppuharjoitteluni niinkin pienelle työnantajalle kuin Varha, juurikin lastensuojeluun. Kiitettävin arvosanoin. En saanut edes kesätöitä; sinä kesänä ei palkattu kyseiseen yksikköön yhtään kesätyöntekijää, koska oli yt kierros päällä. Myös yksi opiskelukaverini teki koko opiskeluajan töitä lastensuojelussa mutta sai juuri ennen valmistumista lähtöpassit, kyseessä toiminnan supistaminen ja yt:t.
Sosionomin tutkinto vasta huuhaatutkinto onkin. Naiset luulee liikoja itsestään. Tekaistuja tutkintoja, joiden varjolla kuvitellaan että voidaan vaatia kovaa palkkaa, kun työn vaativuus ei vastaa lainkaan palkkaa, vaan jaellaan ylisuuria palkkoja naistasa-arvon pakkomielteen takia, kun ei arvioida työtehtävien keskinäistä vaativutta. Ei se työn määrä, vaan sen työn vaativuus.
Joo, se kun ei tule hiki, niin ei ole oikeaa työtä 🤡🥵
Yhteiskunnassa tarvitaan monenlaista osaamista ja monenlaisia koulutuksia.
Mielestäni ihmisten pitäisi juhlia rohkeammin pienempiäkin suorituksia. Ilo ja hyvinvointi lisää hyvinvointia.
Ap höpöttää. Ei taatusti ammattikorkeasta valmistuva ole väitöstilaisuudessa puolustamassa väitöstään ja juhli sen jälkeen tohtorikaronkassa. Pelkkää provoilua.
Lapsesi väitöskirjaa ei lue kukaan milloinkaan. Tuttavasi muksusta tulee menestyjä suuryritysten palveluksessa, samaan aikaan kun omasi yrittää löytää pätkätöitä julkiselta sektorilta.
Niinpä niin. Ap:n pointti on siis: minun yliopistosta valmistunut lapseni on niin paljon parempi kuin tuttuni lapsi, joka suoritti vain amk:n. Mitään itsetunto-ongelmia minulla ei kuitenkaan ole, kun tälläisiä ketjuja avaan. Ei varmasti!
Omasta lapsesta pitääkin olla ylpeä, mutta ei sillä pitäisi olla mitään merkitystä ap:n tai ap:n lapsen elämälle, mistä ne tuttujen lapset valmistuvat tai ovat valmistumatta.
Ja sinun vauvapalstakommennoinneissa n. 91.miljoonaa sivua ap.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnassa tarvitaan monenlaista osaamista ja monenlaisia koulutuksia.
Mielestäni ihmisten pitäisi juhlia rohkeammin pienempiäkin suorituksia. Ilo ja hyvinvointi lisää hyvinvointia.
Mutta aapen mukaan prempi jäädä makaamaan laakereilleen, kuten itse.
Vierailija kirjoitti:
Sivumäärällä ei ole mitään merkitystä. Itseasiassa osassa tiedekunnissa gradun pituus on 20-30 sivua, jotka soveltuu pare min tieteellisiin julkaisuihin.
Siimä olet oikeassa, ettei amk-tasoinen tutkinto ole verrattavissa yliopistotutkintoihin ja lopputöiden tasoerot ovat huimia - enkä tarkoita nyt sivumäärää, vasn sisältöä ja tieteellistä analyysia.
Eihän ne ole TARKOITETTUKAAN saman tasoisiksi.
No tiedätkö mikä ero on loppu työllä ja väitöskirjalla ? Kysy nyt vaikka lapsestasi tai tekoälyltä
AMK:ssa käytännön hommat on se juttu ja tehdään näyttöjä. Mutta tietty jos se opiskelu on ollut vain lukemista ja kirjoittamista niin onko kumma että silloin on tarkoitus kirjoittaa enemmän lopputyössäkin...
Vierailija kirjoitti:
Sulla taitaa olla dementia kun et muista tehneesi saman aloituksen jo vuosi sitten.
Keskustelu | Aihe vapaa | 21:39 | 18.9.2025 | 131
Lapseni väitöskirjassa yli 300-sivua, tuttavan lapsen amk-lopputyössä alle 50
Silti meinaavat juhlia yhtä isosti kuin akateemisissa valmistujaisissa.
Aloittajan lapsi ei ilmeisesti ole vuoteen tehnyt väitöskirjalleen mitään..
Piti oikein tarkistaa oman muinaisen väikkärin sivumäärä: 230. Mutta se onkin monografia, eli ei koostu artikkeleista. Kvalitatiivista esitystä on enemmän kuin monissa alan töissä, sekä kohtuu paljon kuvia ja graafeja. Tiivistäminen olisi jättänyt oleellista asiaa pois. eikä tarkastajat liiasta pituudesta valittaneet.
Väikkärin laatimisprosessi, kansiin koottu tieto sekä ne muutama tiedonrippunen jotka itse löysin, ovat olleet ainakin omassa työssäni hyvin hyödyllisiä. Ja kaikkiaan uskon olleeni oikeilla jäljillä, koska esittämiäni ideoita on vuosien varrella ilmestynyt alan kaupallisiin työkaluihin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi väitöskirjaa ei lue kukaan milloinkaan. Tuttavasi muksusta tulee menestyjä suuryritysten palveluksessa, samaan aikaan kun omasi yrittää löytää pätkätöitä julkiselta sektorilta.
Eihän niitä nykään enää lue kukaan muu kuin ohjaaja, esitarkastajat ja vastaväittäjä, jos edes hekään.
Tuttu professori kertoi olleensa pari kertaa vastaväittäjänä niin ettei ollut edes ehtinyt lukemaan kirjaa, mutta selaisi niitä väitöstilaisuudessa ja keksi kysymykset lennosta.
Itse olen ollut joitakin kertoja vastaväittäjänä, mutta olen vielä aina lukenut kirjan että pystyísin esittämään mielekkäitä kysymyksi.
Saa vaikka juhlia nimppareitaan koko suvun voimin, jos haluaa. Väikkärin tehneen pitäisi olla tyytyväinen omaan työhönsä välittämättä siitä, miten ja miksi muut saattavat maailmassa juhlia milloin mitäkin. Itse olen pian väittelemässä enkä halua mitään juhlia lainkaan, ehkä korkeintaan illallinen ravintolassa perheen kanssa. En viitsisi karonkkaa edes järjestää. En koe väittelyä kovin isoksi asiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Amk-tutkintohan vastaa lähinnä kandidaatin tutkintoa. Väikkärin tekee tohtori. Ei nyt mitenkään yllättävää että sivumäärä eroaa.
No tämä! Kyllä se tohtoriksi väitellytkin on aikoinaan tehnyt ensin kandityön, joka on ollut huomattavasti suppeampi tutkielma kuin väitöskirja. Toisekseen, sivumäärä ei kyllä suoraan kerro mitään työn laadusta.
Totta kai väitöskirja on keskimäärin huomattavasti merkittävämpi saavutus kuin AMK-lopputyö. Mutta entä sitten, jos joku haluaa isosti juhlia myös jälkimmäistä? Ei ole pois väikkärin tekijältä.
Asia kaivelee edelleen... Huomaa miten järkevät ihmiset on lisääntyneen työttömyyden myötä palstalla lisääntyneet.