Lapseni väitöskirjassa 300-sivua, tuttavan lapsen amk-lopputyössä alle 50
Silti meinaavat juhlia yhtä isosti kuin akateemisissa valmistujaisissa. Kuinka välitän viestiä että 50 sivua ei riittäisi akateemisessa maailmassa, vaaditaan korkeaa tasoa, ei pääse mitään akateemisen riman ali
Kommentit (98)
Mistä lähtien lapset ovat tehneet väitöskirjoja?
Entä omassa väitöskirjassasi? Mulla se on jäänyt vielä vaiheeseen, mutta gradusta ei yli 60 sivua aiottu edes lukea.
Vierailija kirjoitti:
Humanistin 300 sivua ei tee vielä erityistä vaikutusta.
Eikä yhdenkään yhteiskuntatieteilijän sanahelinä. Jalat ilmassa olevaa hölinää yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosionomin opinnäytetyön pituudella ja arvosanalla EI OLE MITÄÄN MERKITYSTÄ. Kunhan on läpi, niin toimi irtoaa. Itselläni meni vuonna 1998 just läpi ja päivääkään en ole ollut vielä työttömänä.
Sosionomeilla on nyt tosi huono työtilanne. Ei sitä työllistymistä tosin oikeen mikään opinnäytetyö edistä, ellet sitten tuoreeltaan onnistu työllistymään vaikka sen työn tilaajalle. Itse esim. sain opparista vitosen ja se esiteltiin laajasti koko organisaatiolle ja sai kiitosta, mutta silti oma työsuhde päättyi (oma työnantaja oli työn toimeksiantaja).
Fiksu sosionomi miettii pitkän työharjoittelupaikkansa työllistymisen kautta.
- suoraan lastenkotiin töihin vuosi sitten heti valmistumisen jälkeen
Miettii? Harjoittelupaikat on olleet pari vuotta kiven alla. Itse tein oman loppuharjoitteluni niinkin pienelle työnantajalle kuin Varha, juurikin lastensuojeluun. Kiitettävin arvosanoin. En saanut edes kesätöitä; sinä kesänä ei palkattu kyseiseen yksikköön yhtään kesätyöntekijää, koska oli yt kierros päällä. Myös yksi opiskelukaverini teki koko opiskeluajan töitä lastensuojelussa mutta sai juuri ennen valmistumista lähtöpassit, kyseessä toiminnan supistaminen ja yt:t.
Ei lääkärienkään kanditutkielma päätä huimaa. Muilla aloilla aivan eri vaatimukset. Tosin ei lääkärin tutkintoakaan saisi kutsua lisensiaatin tutkinnoksi, joka on muilla aloilla tieteellinen jatkotutkinto (ja vastaava ylempi korkeakoulututkinto maisterin tutkinto, entinen kandidaatin tutkinto, tai DI). Täysin harhaista vuosikymmenet, johon ei ole saatu muutosta.
Ap, ihan mielenkiinnosta kyselen, mikä sinun persettäsi amk:ssa kaivelee? Olet tehnyt jo vuosia näitä aloituksia. Yksi koulutusmuoto muiden joukossa ja sinä teet siitä jatkuvasti jaskanpauhanta-aloituksia. MIKSI? Voit vastata anonyymisti.
Matematiikan väitöskirjassa voi olla alle 20 sivua.
Riippuu tietysti alasta, mutta omallani yli 300-sivuinen väikkäri olisi nykyään mahdottomuus. Käytännössä kaikki väikkärit ovat nippuväitöskirjoja, eli koostuvat tieteellisissä lehdissä julkaistuista artikkeleista, jotka eivät voi olla tolkuttoman pitkiä. Silti niiden kuvaaman tutkimuksen tekeminen, artikkeleiden laatiminen ja julkaistavaksi hyväksyttäminen on vuosien prosessi.
Väitöskirja ja gradu/lopputyö eivät ole vertailukelpoisia. Väitöskirja tehdään kun on jo valmistunut yliopistosta (tehnyt gradun) ja tekijä aikoo jäädä tiedeuralle.
Lopputyö/gradu on opintojen päätepiste, jossa osoitetaan, että on oppinut ajattelemaan ja käsittelemään tietoa ja kirjoittamaan päätelmänsä selkeään muotoon. Väitöskirjalle on kovemmat vaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosionomin opinnäytetyön pituudella ja arvosanalla EI OLE MITÄÄN MERKITYSTÄ. Kunhan on läpi, niin toimi irtoaa. Itselläni meni vuonna 1998 just läpi ja päivääkään en ole ollut vielä työttömänä.
Sosionomeilla on nyt tosi huono työtilanne. Ei sitä työllistymistä tosin oikeen mikään opinnäytetyö edistä, ellet sitten tuoreeltaan onnistu työllistymään vaikka sen työn tilaajalle. Itse esim. sain opparista vitosen ja se esiteltiin laajasti koko organisaatiolle ja sai kiitosta, mutta silti oma työsuhde päättyi (oma työnantaja oli työn toimeksiantaja).
Miettii? Harjoittelupaikat on olleet pari vuotta kiven alla. Itse tein oman loppuharjoitteluni niinkin pienelle työnantajalle kuin Varha, juurikin lastensuojeluun. Kiitettävin arvosanoin. En saanut edes kesätöitä; sinä kesänä ei palkattu kyseiseen yksikköön yhtään kesätyöntekijää, koska oli yt kierros päällä. Myös yksi opiskelukaverini teki koko opiskeluajan töitä lastensuojelussa mutta sai juuri ennen valmistumista lähtöpassit, kyseessä toiminnan supistaminen ja yt:t.
Sosionomin tutkinto vasta huuhaatutkinto onkin. Naiset luulee liikoja itsestään. Tekaistuja tutkintoja, joiden varjolla kuvitellaan että voidaan vaatia kovaa palkkaa, kun työn vaativuus ei vastaa lainkaan palkkaa, vaan jaellaan ylisuuria palkkoja naistasa-arvon pakkomielteen takia, kun ei arvioida työtehtävien keskinäistä vaativutta. Ei se työn määrä, vaan sen työn vaativuus.
Vierailija kirjoitti:
Humanistin 300 sivua ei tee vielä erityistä vaikutusta.
Itse olen humanisti graduni oli aikoinaan (1990- luvulla) poikkeuksellisen lyhyt 110 sivua, suositus oli 80-100 sivua, mutta ne tuppasivat monilla venymään, yhdellä kaverilla oli melkein 400 sivua. Nykyään taitaa suositus olla humanisteilla 60-80 sivua.
Näin yhden matematiikan väitöskirjan, oli 20 sivua.
300 sivua on liikaa, väitöskirjan pitäisi olla 100-200 sivua, omani oli noin 150.
Ei sivumäärällä ole mitään väliä vaan sisällöllä ja miten hyödyntää sitä työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosionomin tutkinto vasta huuhaatutkinto onkin. Naiset luulee liikoja itsestään. Tekaistuja tutkintoja, joiden varjolla kuvitellaan että voidaan vaatia kovaa palkkaa, kun työn vaativuus ei vastaa lainkaan palkkaa, vaan jaellaan ylisuuria palkkoja naistasa-arvon pakkomielteen takia, kun ei arvioida työtehtävien keskinäistä vaativutta. Ei se työn määrä, vaan sen työn vaativuus.
Olen miehenä saanut käytännössä valita työpaikkani liki 30 vuoden ajan. Miehiä kun on alalla minimaalisen vähän.
- Sosionomi, laitossektori
Kerään ei nuo työt kiinnosta valmistumisen jälkeen. Mutta jos ei osaa tiivistää ja keskittyä olennaiseen, niin työ on huono. Alle sataan sivuun pitää asiat saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Suomi on suojellut lapset loppuun. Seuraavat 10v vähennellään peruskoulussa n. 500 luokkaa vuodessa.
Et varmaan itse ole kirjoittanut yhtään sivua Ap. Tiskin olet edes päässyt joulukaloiksi. Älä pura katkeruutta epäonnistumisestasi muihin ihmisiin. Minkä he sille voivat että olet idiootti.
Minä en juhlinut valmistumistani mitenkään, mutta insinöörityöni ansiosta asiakas säästi tuhansia euroja, kun laskelmissani löytyi syy siihen miksi heillä tietyt maksut on liian isot. Sivuja oli n. 40 ilman yhtään turhaa höpinää mutta paljon laskelmia. Onko aloittajalla nyt hyvä mieli. Mitäs hyötyä aloittajan töistä on ollut?