Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä mielenterveydestä, vastailen puolen tunnin ajan

Vierailija
05.09.2026 |

Antaa palaa

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pätevyys vastaajalla?

Vierailija
2/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla diagnoosia? Oletko ollut osastohoidossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pätevyys vastaajalla?

Autismi ja mielenkiinto asiaa kohtaan. Itseopiskellut käytännön päivittäin viimeiset 3 vuotta.

AP

Vierailija
4/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mkä erottaa puolihullun varttihullusta?

Vierailija
5/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen terveydenhuollon kautta sain autismikirjon diagnoosin aikuisiällä, selitti aika paljon lapsuudesta. En ole ollut osastohoidossa.

AP

Vierailija
6/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkääkö hullut muka aina puurosta?

Vierailija
7/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vit t u s ko se sinulle kuuluu? Mene hoitoon!  Ota lääkkeet. Älä lisäänny. 

Vierailija
8/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mkä erottaa puolihullun varttihullusta?

Nopealla googlauksella oikeaa jargonia liittyen jonkintyyppiseen diagnoosiin, en sitä valitettavasti osaa käydä läpi.

AP

Vierailija
9/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten autisminkirjo (neurologisena oireyhtymänä) ja mielenterveys kytkeytyvät toisiinsa?

Vierailija
10/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet epäpätevä. Miksi haluaisin kuulla sinulta mitään? Ps. Nepsykirjo ei ole mikään mielensairaus.

Vierailija
11/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisen terveydenhuollon kautta sain autismikirjon diagnoosin aikuisiällä, selitti aika paljon lapsuudesta. En ole ollut osastohoidossa.

AP

Eli vastailet vajailla papereilla meidän oikeiden hullujen puolesta!? Minä sairastan psykoottista masennusta ja olen elämästäni, jota on nykyään kulunut 36 vuotta ollut psyk. osastolla yhteensä n. 4 vuotta. Eläkkeellä olen ja tiedän mitä se on kuin viiraa kunnolla. 

Vierailija
12/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten autisminkirjo (neurologisena oireyhtymänä) ja mielenterveys kytkeytyvät toisiinsa?

Monellakin tapaa :D Autismi itsessään ei ole mielenterveyden häiriö vaan ominaisuus. 

Esimerkkejä voi olla vaikka neurobiologia -> aistikuormitus -> krooninen stressi -> sen tuomat ongelmat kuten unihäiriöt ->  ahdistuneisuus tai vastaavasti vaikka tarve ennakoitavuuteen, sieltä jatkuvat muutokset ympäristössä koska maailma menee eteenpäin, hallinan tunteen menetys ja voimakas stressi.

Oli mielestäni vain hauska kommentti, kun törmännyt ihmisiin jotka luottavat mielummin autistiin joka on tutkinut asiaa monia vuosia aktiivisesti vs alan ammattilainen joka on vain töissä täällä. (Jos viitattiin vastaukseeni)

AP

Vierailija
13/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pääset yli jumitilanteesta? Tarkoitan siis sellaista, kun ahdistus estää toimimasta

Vierailija
14/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten psykiatrien kanssa tulee toimeen, kun ovat niin narsistisia ja epäsosiaalisia kokemukseni mukaan? 

Vierailija
15/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Eli vastailet vajailla papereilla meidän oikeiden hullujen puolesta!? Minä sairastan psykoottista masennusta ja olen elämästäni, jota on nykyään kulunut 36 vuotta ollut psyk. osastolla yhteensä n. 4 vuotta. Eläkkeellä olen ja tiedän mitä se on kuin viiraa kunnolla. 

No enpä oikeastaan ole päässyt vastailemaan kuin päänaukomisiin, mutta tästä voisin kuulla lisääkin.

AP

Vierailija
16/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monellakin tapaa :D Autismi itsessään ei ole mielenterveyden häiriö vaan ominaisuus. 

Esimerkkejä voi olla vaikka neurobiologia -> aistikuormitus -> krooninen stressi -> sen tuomat ongelmat kuten unihäiriöt ->  ahdistuneisuus tai vastaavasti vaikka tarve ennakoitavuuteen, sieltä jatkuvat muutokset ympäristössä koska maailma menee eteenpäin, hallinan tunteen menetys ja voimakas stressi.

Oli mielestäni vain hauska kommentti, kun törmännyt ihmisiin jotka luottavat mielummin autistiin joka on tutkinut asiaa monia vuosia aktiivisesti vs alan ammattilainen joka on vain töissä täällä. (Jos viitattiin vastaukseeni)

AP

No en luota s vaikka sulla ois kuinka hauskaa leikkiä asiantuntijaa, ei sulla ole pätevyyttä.  Piste

Vierailija
17/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa ei ymmärretä elämäntilanteen ja ympäristön yms. vaikutuksia mielenterveyteen? Tuntuu olevan alan ammattilaislle mahdotonta ymmärtää traumoja, vaikka väitän suuren osan mt-potilaista olevan traumatisoituneita tai sitten (työ)uupuneita.

Vierailija
18/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Millaisia psykoottisia oireita sinulla on ollut?

Vierailija
19/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten psykiatrien kanssa tulee toimeen, kun ovat niin narsistisia ja epäsosiaalisia kokemukseni mukaan? 

Aika laaja-alainen juttu mutta voin jotakin pointtereita antaa ja suurimmat red flagit.

Lääkärin ammatillinen yhteensopivuus vaatii (mielestäni) ainakin nämä asiat:

kuuntelee olennaiset asiat

perustelee johtopäätöksensä, tämä ehkä suurin, sekä tässä tilanteessa, ei yritetä taistella lääkäriä vastaan vaan kysyä mihin perustuu,

ottamaan kokemukset vakavasti

kertoo, mitä hän ehdottaa ja miksi

sallii kysymykset ja erimielisyyden

korjaa kantaansa, jos uutta tietoa tulee.

Psykiatrihan on lääkäri ja näin ollen ihminen niin kuin sinäkin, saat milloin tahansa ilmoittaa halukkuuden vaihtaa lääkäriä.

AP

Vierailija
20/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

No enpä oikeastaan ole päässyt vastailemaan kuin päänaukomisiin, mutta tästä voisin kuulla lisääkin.

AP

En minä tullut kertomaan itsestäni tänne. Sinä aloitit aiheen niin sinulla on vetovastuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän