En millään haluaisi olla äidistäni vastuussa, mutta vähän pakko kun asiat ei muuten hoidu
85v äiti on jo pahasti muistisairas ja asuu yksin kotona kotihoidon turvin. Minä maksan laskut ja käyn kaupassa. Kotihoito huolehtii lääkkeet eikä paljon muuta. Saan ravata etsimässä hukassa olevia tavaroita, hoidan lääkärikäynit ja milloin mitäkin. Ei ole ketään muuta, joka voisi tuurata, jos en pääse. Nyt lähden viikoksi lomalle, ostin kaapin täyteen ruokaa ja tuntuu että äiti on ihan heitteillä, mutta en voi uhrata koko elämääni. Ennenvanhaan näin hoidettavat asui vanhainkodissa. Älytöntä että omaisille sälytetään vastuu
Kommentit (61)
Vanhempani kuolivat kotonaan kaksin asuen 86-vuotiaina 1987 ja 1989. Itse pärjäten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennenvanhaan vanhukset kylläkin hoidettiin jälkeläisten voimin. Kunnantalo oli vaihtoehto vain jos omaisia ei ollut.
Olen 70-luvulla käynyt usein vierailuilla vanhainkodissa. Siellä oli vanhoja sukulaisia, kyläläisiä, naapureita. Olivat ihan tyytyväisiä (eikä dillä tavalla kuin vanhusten tapa selittää "kaikki on niin hyvin") Kävivät keskenään markkinoilla bussilla, valittavat pahasta euuasta ja kävivät lampaajalla ja sukujuhlissa jne. Nykyään laitoshoitoon pääsee vasta, kun on täysin kyvytön hoitamaan itseään...
70-luku ei ole ennen vanhaan
Ja 70-luvun ikäihmiset eivät vanhainkoteihin menneet, jos olivat siinä kunnossa, että vielä pystyivät itsenäisesti liikkumaan ja hoitamaan asioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän voit ostaa äidillesi hoitoapua kotiin. Sitä saa rahalla yksityiseltä puolelta.
Silmälasit hukassa nyt. Lähteekö ne etsimään?
Miksi pitäisi lähteä? Äidilläsi on koko päivä aikaa etsiä niitä laseja ihan itse. Jos ei ole löytänyt kotihoidon käyntiin mennessä, eiköhän ne auta.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani kuolivat kotonaan kaksin asuen 86-vuotiaina 1987 ja 1989. Itse pärjäten.
Hienoa heille. Valitettavasti kaikki eivät säily koko ikäänsä hyväkuntoisina ja terveinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah! Ei ennenvanhaan edes ollut mitään vanhainkoteja. Suku hoiti tai joutui vaivaistaloon.
Kyllä mun isovanhemmat oli vanhaikodissa
Varmasti oli, kun ovat sen verran nuoria. Ennen vanhaan eli esim. 1920-luvulla ei todellakaan ollut mitään vanhankoteja.
Mutta eivät myöskään eläneet niin vanhaksi, että olisivat ehtineet dementoitua
Muistatteko sen tv-sarjan joka kertoi vanhainkodin asukkaista. Kävivät tansseissa, teatterissa ja milloin missäkin. Ja väittelivät politiikasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennenvanhaan vanhukset kylläkin hoidettiin jälkeläisten voimin. Kunnantalo oli vaihtoehto vain jos omaisia ei ollut.
Olen 70-luvulla käynyt usein vierailuilla vanhainkodissa. Siellä oli vanhoja sukulaisia, kyläläisiä, naapureita. Olivat ihan tyytyväisiä (eikä dillä tavalla kuin vanhusten tapa selittää "kaikki on niin hyvin") Kävivät keskenään markkinoilla bussilla, valittavat pahasta euuasta ja kävivät lampaajalla ja sukujuhlissa jne. Nykyään laitoshoitoon pääsee vasta, kun on täysin kyvytön hoitamaan itseään...
70-luvusta on 50 vuotta, puoli vuosisataa. Kyllä se on "ennenvanhaan".
Vierailija kirjoitti:
Jos et hoida, niin joku muu hoitaa viranpuolesta. Mietippä sitä.
No niin pitäisi hoitaa, mutta juurihan ap sanoi, että lääkkeet käydään jakamassa, ja siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko sen tv-sarjan joka kertoi vanhainkodin asukkaista. Kävivät tansseissa, teatterissa ja milloin missäkin. Ja väittelivät politiikasta
Se oli ihan varmaan ykdityinen seniortalo. Rahalla asuivat. Niihin pääsee kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah! Ei ennenvanhaan edes ollut mitään vanhainkoteja. Suku hoiti tai joutui vaivaistaloon.
Kyllä mun isovanhemmat oli vanhaikodissa
Rohkenen epäillä ettei sun isovanhemmat olleet vanhainkoti-iässä ennenvanhaan eli 1900-luvun alkupuolella. Silloin ei mitään vanhainkoteja edes ollut. Vaivaistaloja oli, mutta sinne joutui, jos ei sukua ollut eikä pärjännyt yksin. Vapaaehtoisesti ei sinne kukaan mennyt
Kyllä suomalaisista on tullut kylmiä ja kovia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ennen vanhaan oli 1900-luvun alkupuolella, korkeintaan aikaan juuri ennen sotia.
Vierailija kirjoitti:
Jos lähdet viikoksi pois eikä ruokahuollosta ole sovittu mitään, mielestäni sun on aika ottaa asia esille kotihoidon kanssa. Heidän on huolehdittava, että ruoka tulee äidillesi säännöllisesti tarjolle ja että hän myös syö sen.
En siellä nytkään ole joka päivä vahtimassa, syökö vai ei. En mitenkään edes pystyisi siihen. Täytän vain jääkaapin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et hoida, niin joku muu hoitaa viranpuolesta. Mietippä sitä.
No niin pitäisi hoitaa, mutta juurihan ap sanoi, että lääkkeet käydään jakamassa, ja siinä se.
Tarve on selvitetty, ja todettu, että tuo apu riittää.
Mikäli ei enää riitä, pitää tarve arvoida uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ennen vanhaan oli 1900-luvun alkupuolella, korkeintaan aikaan juuri ennen sotia.
Ok. Sanitaan sitten, että vielä 50 vuotta sitten vanhukset pääsi suht hyväkuntoisenakin vanhainkotiin. Ei ollut mitään kotihoitoa, niin pienikin avuntarve niin paikka löytyi
Älä lähde etsimään jotain silmälaseja, tulevat kyllä vastaan ennen pitkään ja muistisairaan rojuja saat etsiä loputtomasti. Usein omaisten ongelma on että ne tekee ongelmia kaikesta. Lasit hukassa, paniikki ja paikalle etsimään, antaisivat vaan olla. Jos mummolla ei olisi omaisia niin ei niitä kukaan etsisi paitsi ehkä mummo itse (jonka jäljiltä ne ovatkin).
Kyllä nuo palstan väheksyjät ja toisen huolia dissaavat tyypit ovat koomisia! Rumat tölväisyt; "jätä se, mitäs hyysäät", kertoo paitsi tyhmyydestä myös tietämättömyydestä. Nämä vanhusaiheet varsinkin heitä provosoivat! AP:n kannattaa olla välittämättä näistä oman elämänsä sankareista, tolkunihminen kyllä tajuaa, mistä kerrot ja on samaa mieltä kanssasi: Tämä tilanne omien vanhempien hoidossa ei toimi, mutta mikä meille neuvoksi?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Sanitaan sitten, että vielä 50 vuotta sitten vanhukset pääsi suht hyväkuntoisenakin vanhainkotiin. Ei ollut mitään kotihoitoa, niin pienikin avuntarve niin paikka löytyi
Ei ollut kotihoitoa?? Todellakin oli. Oli kodinhoitajat ja kotiavustajat, jotka kävivät vanhuksia kotona auttamassa. Et ole tainnut edes elää 70-lukua jos et tuota tiedä.
No voi kauheaa. Varmaan kuolee, jos on vähän aikaa ilman laseja.