Miten saa " kätevimmin" perhepäivähoitajan pätevyyden?
Mikä koulutus?
Vai voiko yksityiseksi pph:ksi ryhtyä kuka vain?
Kommentit (7)
Suurin osa on käynyt esim. -70 -luvulla jonkun 6 kk:n mittaisen pph tai lastenhoitajakurssin, jotkut ovat sitten esim. keittiöalan ihmisiä tai vastaavaa.
Jos alat yksityiseksi pph:ksi saat itse määritellä ryhmäsi ja työpäiväsi, tosin se voi rajoittaa monia vanhempia tuomasta lapsia hoitoon.
Mutta mistä sitä tietää onko sopiva pph:ksi? Ja mitä kaikkea lasten kanssa pitää tehdä, onko se määritelty jossain? Ulkoilla tietenkin mutta pitääkö esim askarrella ym...? Itselläkin muksuja on.
ap
Paitsi että max 4 kokopäiväistä ja yksi puolipäiväinen eskarilainen, omat lasketaan mukaan.
Itse olin aikoinaan yksityisenä ja sanoisin että jos ei saa otettua kolmea vierasta niin sitten kannattaa ottaa yksi - siis jos eläkekertymän kasvattamisella ei ole väliä. Nimittäin yhden voi pitää ilman eläkevakuutusta, mutta kahdesta sen joutuu ottamaan. Ja yrittäjän eläkevakuutus vie melkein sen toisesta lapsesta saatavan palkan... Jos sinulla on vain yksi lapsi hoidossa eikä muita palkkatuloja, verojenkin määrä on hyvin pieni, eli saat melkein kaiken käteen.
Toinen tietysti on että hoidossa täytyy olla turvallinen ympäristö. Sitä kunta valvoo tekemällä tupatarkastuksen kun ryhdyt pph:ksi (siis myös yksityiseltä). Ja kyselevät myös missä aijot nukuttaa lapset päiväunille ja millaista ruokaa aijot tarjota...
Mutta muuten sovit hidokkiesi vanhempien kanssa mitä teillä tehdään ja mitä ei. Toki jos olet kamalan hankala ja " mitääntekemätön" hoitsu, niin tuskin kovin moni sinulle haluaa lapsiaan tuoda, ellei nyt pakko ole ;)
Kunnallisilla sitten on kai päivärytmi ja ruokalista mitä pitää noudattaa.
niin ja monissa kunnissa vaaditaan nykyään koulutus (jonka voi jossain suorittaa myös työn aloitettuaan iltaisin) mutta yksityiselle ei ole mitään vaatimuksia. Toki kannattaa rehellisesti kertoa miltä koulutus- tai kokemuspohjalta on hoitajana.
kyselee toinen pph-kurssia pohtinut
Niin ja toinen kysymys: meillä on kissa. Pitääkö se antaa pois, vai saako pph:n kodissa olla lemmikkejä?
Kertoisitko tarkemmin että miten ylipäänsä ryhdytään yksityiseksi pph:ksi ja saako itse´päättää montako lasta ottaa hoitoon? Millaisia työpäivät noin yleensä ottaen on?
Kiitos :)
ap