Olivia Oras, 27, on kuollut
Järkyttävä uutinen. Voimia hänen lähipiirilleen, varsinkin vanhemmille.
Kommentit (530)
Mikä ihme tuo uuno turhapuro sivusto on?
Vierailija kirjoitti:
Omistaako Reijo ja Johanna siis Oraksen hanat ja niiden tuotannon? Eikös sekin firma ole myyty ulkomaille? Kuka hyötyy jos tuolla Oraksen sukuhaaralla ei ole yhtään jatkajaa eikä perillisiä? Kysynpähän vaan.
Reijon isä keksi vesihanan, mutta firma oli myyty liian aikaisin ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä Reijo Oras joskus ysärillä Meiju Suvaksen kanssa? Siis ennen sitä kun Meiju meni yksiin sen nyksänsä kanssa. Vai oliko se sittenkin joku autokauppias eikä taidekauppias..
Ei ollut. Suvaksen kanssa seurusteli Jari Olsbo-niminen ukko, joka yritti ampua kuulan kalloonsa kun Suvas antoi kenkää. Olsbo ei kuitenkaan pistänyt pyssyä ohimolle vaan ampui suuhun ja käänsi vielä niin että reikä tuli vain poskeen.
Miksi mun mielestä suvas seukkasi jonkun markun kanssa ja olivat yhteiskuvissakin jne kun keekoilivat jossain julkkiskemuissa tai ravintolan avajaisissa whatever. Ettei olleet peräti kihloissakin mutta se oli sellainen pikasäätö koko suhde.
En ole Markku, enkä myöskään Reijo, mutta mulla oli sutinaa Meijun kanssa kasarilla, hänen aloitteestaan, joka tosin päättyi heti alkuunsa, kun aloin seurustelemaan lapseni äidin kanssa. Musiikkipiireissä siis vaikutin ja sitä kautta tutustuimme.
Moikka Pekka! Lastesi äiti täällä. Voisitko lopettaa noiden musiikkipiireistä valehtelemisen ja Meiju Suvaksesta haaveilemisen vauva.fi palstalla ja maksaa ruokot ajantasalle. Kiitos.
En ole Pekka, eikä lasteni äitiä ole missään, koska minulla on vain yksi lapsi ja hänkin jo aikuinen, enkä myöskään haaveile Meijusta, enkä haaveillut silloinkaan, koska valitsin tuolloin tulevan lapseni äidin. Miksi sinua niin kovasti nyppii se, että kerroin pikku detaljin menneisyydestäni? Meiju muuten oli ainakin tuohon aikaan ihan mukavan nainen, nyky tilanteesta en tiedä, koska en ole ollut hänen kanssaan missään tekemisissä 80-luvun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä se on?
H--vetti, se on KUKA!
Kuka, ketä, kumpikin oikein.
Yleiskielessä ketä on kuka-sanan partitiivimuoto (esim. "Ketä sinä etsit?"). Lounaisissa murteissa se on kuitenkin laajentunut toimimaan myös nominatiivina eli lauseen subjektina (tekijänä).
"Ketä siellä on?" kysytään kun oletetaan paikalla olevan useampia ihmisiä. Jos kysytään "kuka siellä on?", on oletus yhdestä ihmisestä. Olisi ihan kivaa pitää äidinkielemme niin yksinkertaisena kuin mahdollista, koska on ulkomaalaisten mielestä vaikea.
Kritisoimasi ketä-ilmaisu on esiintynyt Helsingissä noin neljäkymmentä vuotta. Voit purkaa tuskastuneisuuttasi siellä monitorin takana Tuupovaarassa perjantai-iltana ja sitä kautta laajemmin internetissä, mutta mihinkään se tuskasi ei vaikuta.
Tuupovaara on kaukana. En ole siellä edes käynyt. Helsingin keskustaan sen sijaan on tästä puolen tunnin ajomatka.
Veikkaan että käytät ketä- sanan lisäksi sanaa "enään"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä se on?
H--vetti, se on KUKA!
Yleiskielessä ketä on kuka-sanan partitiivimuoto (esim. "Ketä sinä etsit?"). Lounaisissa murteissa se on kuitenkin laajentunut toimimaan myös nominatiivina eli lauseen subjektina (tekijänä).
"Ketä siellä on?" kysytään kun oletetaan paikalla olevan useampia ihmisiä. Jos kysytään "kuka siellä on?", on oletus yhdestä ihmisestä. Olisi ihan kivaa pitää äidinkielemme niin yksinkertaisena kuin mahdollista, koska on ulkomaalaisten mielestä vaikea.
KEITÄ on KUKA sanan monikko, ei ketä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä Reijo Oras joskus ysärillä Meiju Suvaksen kanssa? Siis ennen sitä kun Meiju meni yksiin sen nyksänsä kanssa. Vai oliko se sittenkin joku autokauppias eikä taidekauppias..
Ei ollut. Suvaksen kanssa seurusteli Jari Olsbo-niminen ukko, joka yritti ampua kuulan kalloonsa kun Suvas antoi kenkää. Olsbo ei kuitenkaan pistänyt pyssyä ohimolle vaan ampui suuhun ja käänsi vielä niin että reikä tuli vain poskeen.
Miksi mun mielestä suvas seukkasi jonkun markun kanssa ja olivat yhteiskuvissakin jne kun keekoilivat jossain julkkiskemuissa tai ravintolan avajaisissa whatever. Ettei olleet peräti kihloissakin mutta se oli sellainen pikasäätö koko suhde.
En ole Markku, enkä myöskään Reijo, mutta mulla oli sutinaa Meijun kanssa kasarilla, hänen aloitteestaan, joka tosin päättyi heti alkuunsa, kun aloin seurustelemaan lapseni äidin kanssa. Musiikkipiireissä siis vaikutin ja sitä kautta tutustuimme.
Moikka Pekka! Lastesi äiti täällä. Voisitko lopettaa noiden musiikkipiireistä valehtelemisen ja Meiju Suvaksesta haaveilemisen vauva.fi palstalla ja maksaa ruokot ajantasalle. Kiitos.
En ole Pekka, eikä lasteni äitiä ole missään, koska minulla on vain yksi lapsi ja hänkin jo aikuinen, enkä myöskään haaveile Meijusta, enkä haaveillut silloinkaan, koska valitsin tuolloin tulevan lapseni äidin. Miksi sinua niin kovasti nyppii se, että kerroin pikku detaljin menneisyydestäni? Meiju muuten oli ainakin tuohon aikaan ihan mukavan nainen, nyky tilanteesta en tiedä, koska en ole ollut hänen kanssaan missään tekemisissä 80-luvun jälkeen.
Antoiko?
Uskomatonta että ilman heitä kantaisimme vieläkin veden sisälle ämpärillä kaivosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä se on?
H--vetti, se on KUKA!
Kritisoimasi ketä-ilmaisu on esiintynyt Helsingissä noin neljäkymmentä vuotta. Voit purkaa tuskastuneisuuttasi siellä monitorin takana Tuupovaarassa perjantai-iltana ja sitä kautta laajemmin internetissä, mutta mihinkään se tuskasi ei vaikuta.
Tuupovaara on kaukana. En ole siellä edes käynyt. Helsingin keskustaan sen sijaan on tästä puolen tunnin ajomatka.
Veikkaan että käytät ketä- sanan lisäksi sanaa "enään"?
Veikkaamalla voitat!
Vierailija kirjoitti:
Surullinen uutinen, toivon voimia kaikille vainajan läheisille.
Samalla pidän hyvin kyseenlaisena, että verkkolehti Uuno julkaisi kuolemasta vihjailevan uutisen, jota on sittemmin täsmennetty toisella uutisella, missä joku vainajan ystävä joutuu korostamaan, että kuolema johtui vainajasta riippumattomista syistä.
Kommentoin ainoastaan nyt Uunon uutisointia: outo sanavalinta tuo ensimmäisen uutisen ”epäonninen”, joka on monistunut kaikkien muidenkin medioiden uutisointiin. Kaiken järjen mukaan tämän pitäisi kai viitata siihen, että hoitotoimenpide oli epäonninen, mikä viittaisi siihen, että jotain yllättävää, poikkeavaa tai fataalia on tapahtunut toimenpiteen yhteydessä tai sen jälkeen. Lauseen ”epäonnisen hoitotoimenpiteen yhteydessä” voi kuitenkin tulkita myös niin, että itse hoitotoimenpiteeseen joutuminen oli jollain tavoin epäonnista.
Sanavalintojen pohjalta voisi myös olettaa, että kyseessä ei ollut rutiinitoimenpide, jollaiseksi voi sanoa huomattavan isoa osaa sekä terveydenhoitajien, sairaanhoitajien ja lääkärien toimenpidetyöstä, kuin myös esim. kauneudenhoitoalalla tai jopa vaihtoehtohoitojen maailmassa tehtävistä hoitotoimenpiteistä. Oliko siis hoitotoimenpiteessä jotain eriskummallista, vai onko toimittaja yksinkertaisesti ymmärtämätön sanan epäonnisen konnotaatioista?
Oli miten tahansa, on huomattavan väheksyvää käyttää adjektiivia epäonninen, jos kuolema oli vainajan vaikutusvallan ulkopuolella olevissa tekijöissä. Aivan kuin vainajalla olisi ollut vain ”tough luck”. Miksei ei kunnioiteta vainajaa ja kirjoiteta onnettomuudesta, sillä on hyvin epänormaalia, että minkään hoitotoimenpiteen yhteydessä aiheutuu hoidettavan kuolema - vaikka riskitekijät olisi ennalta tiedossa.
En tiedä kuuluko Uuno JSN:n piiriin, mutta jos kuuluu, voi ensiuutisointi olla ihan kantelun paikka.
Kiitos pitkästä ja perusteellisesta kirjoituksestasi. Se ei kuitenkaan kiinnosta ketään. Epäonninen-sanan käyttämisessä ei ole mitään ihmeellistä, vaikka sinun silmissäsi niin onkin. Hoitotoimenpide lähtökohtaisesti joko onnistuu tai ei onnistu. Jälkimmäistä kutsutaan epäonniseksi toimenpiteeksi. Ilmoitin viestisi myös asiattomaksi, koska sellainen se on.
Heidän hanat on ihan ylihintaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistaako Reijo ja Johanna siis Oraksen hanat ja niiden tuotannon? Eikös sekin firma ole myyty ulkomaille? Kuka hyötyy jos tuolla Oraksen sukuhaaralla ei ole yhtään jatkajaa eikä perillisiä? Kysynpähän vaan.
"Reijo Oras ei ole sukua Kosti Orakselle (Oras Oy:n perustaja) eikä hänellä ole yhteyttä Oras Oy -hanayhtiöön".
- Wikipedia -
Mitä ihmeen trollipaskaa täällä väännetään niin Oras firmasta kuin tästä taidekauppiaastakin?
Ensinnäkään ei ole olemassa ketään Kosti Orasta, vaan Oraksen hanatehtaan perusti Erkki Paasikivi ja kyseistä firmaa ei ole myyty ulkomaille, vaan se on edelleenkin Paasikiven suvun omistuksessa. Nämä Paasikivet on juuri niitä, jotka vuodesta toiseen pyörii Suomen kovatuloisimpien listan kärkipäässä.
Niin ja siis Reijo Oraksella ei ole wikipedia sivustoa, eli tuo "lainauksesi" oli pelkkää trollipaskaa.
Oisko mahdollista ettet ois noin idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi ymmärtää vauva palstan modea, täältä poistuu jatkuvasti ihan asiallisia ketjuja ja tällainen saa jatkua vissiin loputtomiin... Nuori ihminen on menehtynyt ja tänne satelee törky kommentteja.
Niin juuri. Olen ilmiantanut tämän ketjun ja poistattanut ainakin sata ilkeää ja typerää kommenttia, mutta niitä tulee aina lisää eikä ketjua poisteta.
Delegaatio keskutselut tänne: https://www.vauva.fi/keskustelu/6639992/olivia-oras-hautajaiset-vauvafi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Reijo Oras ei ole sukua Kosti Orakselle (Oras Oy:n perustaja) eikä hänellä ole yhteyttä Oras Oy -hanayhtiöön".
- Wikipedia -
Mitä ihmeen trollipaskaa täällä väännetään niin Oras firmasta kuin tästä taidekauppiaastakin?
Ensinnäkään ei ole olemassa ketään Kosti Orasta, vaan Oraksen hanatehtaan perusti Erkki Paasikivi ja kyseistä firmaa ei ole myyty ulkomaille, vaan se on edelleenkin Paasikiven suvun omistuksessa. Nämä Paasikivet on juuri niitä, jotka vuodesta toiseen pyörii Suomen kovatuloisimpien listan kärkipäässä.
Niin ja siis Reijo Oraksella ei ole wikipedia sivustoa, eli tuo "lainauksesi" oli pelkkää trollipaskaa.
Perustamistiedot
Perustajat: Erkki Paasikivi, Irja Paasikivi ja Kosti Oras.
Aika ja paikka: 8. toukokuuta 1945 Raumalla.
Kosti Oras yksi perustajista, Irjan isä
Ihan asiallinen ketju. Julkinen uutinen, joten keskustelua herättää toki.
Vierailija kirjoitti:
Haastattelu vuodelta 2016:
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/reijo-ja-johanna-or…
Johanna: Tapasin Reijon ensi kerran Tampereella hänen galleriansa näyttelyn avajaisissa marraskuussa vuonna 1992. Opiskelin samassa rakennuksessa taidekoulussa.
Reijo: Johanna jäi mieleeni. Hän oli kaunis, vaalea nainen, mutta auttamattoman nuori, vasta 22. Minä olin häntä tuplasti vanhempi, juuri täyttämässä 47!
Johanna: Pian Reijo pyysi minua illalliselle ja sitten itsenäisyyspäivän gaalaan Helsingin Intercontinental-hotelliin. Hän oli herrasmies – niin kuin on vieläkin – ja ilmoitti, että varaa meille erilliset huoneet.
Reijo: Tuosta lähtien rupesimme tapailemaan. Tunteita oli vaikka millä mitalla, mutta yritin järkeillä. Ajattelin olevani liian vanha. Pelkäsin, että Johanna tulee katumapäälle.
Johanna: Minulla oli vahva tunne, että kuulumme yhteen. Ikäerollamme ei ole koskaan ollut minulle merkitystä. Se on näkynyt vain toissijaisissa asioissa kuten erilaisessa elokuva- tai musiikkimaussa.
Seuraavana kesänä Reijo kuitenkin ilmoitti haluavansa aikalisän. Hän ehdotti, että miettisimme tahoillamme kuukauden ajan, mitä haluamme.
Olin aivan raivona.
Muutin heinäkuuksi äitini luokse Sauvoon. Olin tuskainen. Kolmen viikon jälkeen päätin, että nyt saa riittää. Soitin Reijolle ja sanoin, etten jaksa enää. Haluan hänet takaisin!
Reijo: Minä kuuntelin Johannan paasausta matkapuhelimessa. Kun hän lopetti, sanoin, että laitapas kahvinkeitin päälle, olen siellä kymmenen minuutin päästä. Olin jo ennen puhelua lähtenyt ajamaan Johannan luokse.
Johanna: Reijolla oli aiemmasta liitostaan neljä aikuista lasta, joista kaksi oli vanhempia kuin minä. Osalla oli jo perhe ja lapsia. Tutustuin heihin yksi kerrallaan.
Johanna: Taide on minulle tärkeää, mutta olin aina halunnut myös äidiksi. Olin sanomattoman onnellinen, kun yhteinen tyttäremme Olivia syntyi vuonna 1998.
Jälkiviisaana voin sanoa, että olen ollut liian vaativa äiti. Olen aina penännyt Olivialta täydellistä suoritusta kaikessa.
Tyttäremme teini-ikä on saanut minut lähes hulluuden partaalle, ja tietenkin syyllistän itseäni kaikesta mahdollisesta. Olivia itse sen sijaan vakuuttaa, etteivät kaikki teini-iän tuskat johdu vanhemmista.
Reijo on osannut ottaa vanhemmuuden rennommin.
Reijo: Minun ja Olivian suhde on helpompi, mutta Johanna on loistava äiti. Rakkaus jokaiseen lapseeni on yhtä voimakas, mutta Olivian kanssa minulla on ollut enemmän aikaa ja näkemystä kuin neljän ensimmäisen kanssa.
Johanna: Olisin halunnut paljon lapsia, mutta Reijolle riitti yksi. Hän pelkäsi, ettei ehtisi koskaan nähdä Oliviaa täysi-ikäisenä.
jatkuu.......
Aika kohtalokas tapaaminen.
- Wikipedia -