Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Pitkä ja laiha nainen tienaa enemmän kuin lyhyt ja lihava

Vierailija
02.09.2026 |

Suomalaistutkimuksen mukaan pituudella ja painolla on merkitystä naisten työllistymiseen ja tuloihin. Tutkimus perustuu pitkäaikaiseen tarkasteluun suomalaisella kaksosaineistolla.

- Pituudella on vaikutusta lähinnä naisten tuloihin, eli lyhyet naiset saavat heikompaa palkkaa, kertoo tutkija Petri Böckerman Palkansaajien tutkimuslaitoksesta Yle Uutisille.

Naisilla myös lihavuus vaikuttaa palkkaan. Lihavien naisten työttömyysriski on jopa kaksinkertainen hoikkiin naisiin verrattuna. Tutkimuksen mukaan hoikat naiset saavat samasta työstä viitisen prosenttia enemmän palkkaa kuin lihavat.

- Naisten kohdalla merkittävä ylipaino alensi palkkaa sekä lisäsi työttömyysriskiä. Miesten kohdalla vastaavaa ei havaittu, kertoo professori Pekka Räsänen Turun yliopistosta.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä uskon tämän. 

Keski-ikäisenä lyhyenä pullerona (157 cm, 78 kg) olen vissiin aina työnantajan mielestä surkea kaikessa mitä teen, sillä palkankorotuksia ei ole herunut vaikka olen pyytänyt  lisää liksaa työtehtävien vastuullisuuden kasvettua. Mutta ei - ei ole kuulemma tarpeen, saan jo tarpeeksi palkkaa... huoh. 

Vierailija
2/8 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä ja pulleita pidetään jotenkin lapsekkaina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt ja pullea. Palkka 4900 euroa/kk. Riittää minulle.

Vierailija
4/8 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs pitkä ja lihava vastaan lyhyt ja laiha?

Vierailija
5/8 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon täysin! Naiset saavat monesti työtä ulkonäön perusteella. Tai hakijoista valitaan omaa silmää miellyttävin. Minusta tosi surullista. Tuntuu, että ulkonäkö on naisessa ainoa tärkeä asia.

Vierailija
6/8 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitten ilmeisesti poikkeustapaus. 160 cm / 110 kg, palkka 7500 e/kk. Mutta olenkin miesvaltaisella, teknisellä alalla. Täällä ulkonäöllä ei ole tuon taivaallista merkitystä.

Vierailija
7/8 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällainen pitkä ja laiha nainen ja yllätyin, kun täällä.palstalla aina meitä pitkiä haukutaan.

Vierailija
8/8 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihat naiset ovat vuosia uskotelleet muille, että kannattaa kasvattaa sitä pyllyä, ja samalla tavoitelleet kilpailijoiden syrjäyttämistä parempipalkkaisista hommista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän