Tutkimus: Pitkä ja laiha nainen tienaa enemmän kuin lyhyt ja lihava
Suomalaistutkimuksen mukaan pituudella ja painolla on merkitystä naisten työllistymiseen ja tuloihin. Tutkimus perustuu pitkäaikaiseen tarkasteluun suomalaisella kaksosaineistolla.
- Pituudella on vaikutusta lähinnä naisten tuloihin, eli lyhyet naiset saavat heikompaa palkkaa, kertoo tutkija Petri Böckerman Palkansaajien tutkimuslaitoksesta Yle Uutisille.
Naisilla myös lihavuus vaikuttaa palkkaan. Lihavien naisten työttömyysriski on jopa kaksinkertainen hoikkiin naisiin verrattuna. Tutkimuksen mukaan hoikat naiset saavat samasta työstä viitisen prosenttia enemmän palkkaa kuin lihavat.
- Naisten kohdalla merkittävä ylipaino alensi palkkaa sekä lisäsi työttömyysriskiä. Miesten kohdalla vastaavaa ei havaittu, kertoo professori Pekka Räsänen Turun yliopistosta.
Kommentit (8)
Pieniä ja pulleita pidetään jotenkin lapsekkaina.
Lyhyt ja pullea. Palkka 4900 euroa/kk. Riittää minulle.
Entäs pitkä ja lihava vastaan lyhyt ja laiha?
Uskon täysin! Naiset saavat monesti työtä ulkonäön perusteella. Tai hakijoista valitaan omaa silmää miellyttävin. Minusta tosi surullista. Tuntuu, että ulkonäkö on naisessa ainoa tärkeä asia.
Olen sitten ilmeisesti poikkeustapaus. 160 cm / 110 kg, palkka 7500 e/kk. Mutta olenkin miesvaltaisella, teknisellä alalla. Täällä ulkonäöllä ei ole tuon taivaallista merkitystä.
Olen tällainen pitkä ja laiha nainen ja yllätyin, kun täällä.palstalla aina meitä pitkiä haukutaan.
Laihat naiset ovat vuosia uskotelleet muille, että kannattaa kasvattaa sitä pyllyä, ja samalla tavoitelleet kilpailijoiden syrjäyttämistä parempipalkkaisista hommista.
Mä kyllä uskon tämän.
Keski-ikäisenä lyhyenä pullerona (157 cm, 78 kg) olen vissiin aina työnantajan mielestä surkea kaikessa mitä teen, sillä palkankorotuksia ei ole herunut vaikka olen pyytänyt lisää liksaa työtehtävien vastuullisuuden kasvettua. Mutta ei - ei ole kuulemma tarpeen, saan jo tarpeeksi palkkaa... huoh.