Voiko luonnehäiriöstä parantua?
Olen alkanut ajatella, että kenties on parempi, että pahasti luonnehäiriöinen, narsistinen tai psykopaattinen ihminen on laitoksessa. Sillä tavalla hänestä on vähemmän haittaa yhteiskunnalle. Toisaalta, onko mahdollista, että tällainen ihminen tiedostaa tilansa ja muuttuu? Onko se ylipäätään mahdollista, että narsisti tuntisi empatiaa tai pyyteetöntä rakkautta toista ihmistä kohtaan? Siis kun ymmärtää tekonsa ja katuu niitä.
Kommentit (35)
Tunnistan itsessäni lievää psykopatiaa. Kyseessä on synnynäinen tila, joka on joillakin muillakin suvussani. En koe, että minun täytyisi parantua mistään. Osaan käyttäytyä - halutessani.
Tehkää parannuksia.
Liian kallista valtiolle laittaa niin suuri määrä ihmisiä laitoksiin hoitoon kun kaikki maksaa. Paljonko jäisi työtä tekeviä?
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan itsessäni lievää psykopatiaa. Kyseessä on synnynäinen tila, joka on joillakin muillakin suvussani. En koe, että minun täytyisi parantua mistään. Osaan käyttäytyä - halutessani.
Ei ole synnynnäinen asia. Elämässä oppii ja haluaa olla tietynlainen. Jos ei tee pahaa eikä halua pahaa niin ei ole ongelmia olla sellainen kuin on.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole mahdollista, tuo on synnynnäinen pysyvä ominaisuus.
Ei ole synnynnäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole synnynnäinen asia. Elämässä oppii ja haluaa olla tietynlainen. Jos ei tee pahaa eikä halua pahaa niin ei ole ongelmia olla sellainen kuin on.
Kyllä se nyt vain on geneettistä. Onnekseni lapsuuteni on ollut riittävän rakkaudellinen, niin olen ihan yhteiskuntakelpoinen. Uhkaavassa tai paineistetussa tilanteessa minusta tulee toisenlainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt vain on geneettistä. Onnekseni lapsuuteni on ollut riittävän rakkaudellinen, niin olen ihan yhteiskuntakelpoinen. Uhkaavassa tai paineistetussa tilanteessa minusta tulee toisenlainen.
Persoonallisuus on synnynnäistä. Olet samanlainen kuin jotkut suvussasi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä näet "lievänä psykopatiana?
Itse olen b klusteri
Iän myötä kehittynyt sellaiseksi että pärjään ok enkä vahingoita ketään
Toki elän melko yksin.
Vaikeammissa tiloissa eivät parane
Nähnyt niitä ja iän myötä korkeintaan oppivat paremmin välttelemään kiinni jäämistä, impulsiivisuus vähenee jne
Narsistinen ja antisos siis. Itse olen epävakaa vaan, siihen kuuluukin remissio yleensä. Narsistit ja antisossut lähinnä kehittyvät paremmiksi touhuissaan, paranemista en ole nähnyt.
T. Paljon elänyt epävakaiden, narsistien ja antisossujen kanssa. Antisossut ja narsistit ei parane, epävakaat palautuu yleensä paljon. Vaikeammat pershäröt ovat liki pysyviä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tappajan vaisto, kylmähermoisuus paineen alla.
Antisossuja ja narskuja kannattaa VAROA.
Ikä teki antisosiaaliselle sen että ei ole niin impulsiivinen, yrittää vältellä seurauksia teoistaan. Luonne on silti aivan yhtä sairas kuin aina. Epävakaat yleensä 30-40 vuosien välille paranee, jopa liki normaaliksi. Itsetunto, tunteiden säätely, toimintakyky jne.
Narsistinen ei myöskään ole kehittynyt.
Ei tunnista oman luonteensa poikkeavuutta edes, terveet huomaa kyllä. Vähättelee myös asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano esimerkki.
Mun entinen naisesimies on oppikirjaesimerkki psykopaatista. Empatiaa oli vain esitykseksi. Se juorusi, systemaattisesti vuosi vuodelta eristi jonkun ihmisen jonka se oli päättänyt tuhota muista, keksi hänestä juoruja, keräsi omista tutuista hovia jne. Usutti ihmisiä toistensa kimppuun ja myhäili taustalla itse tyytyväisenä. Ulospäin oli kuin Äiti Teresa, sisältä täysmusta sielu. Nykyään häärää unelnapaikassa missä saa pompottaa heikompiosaisia.
Narsku esim edelleen uskoo omiin suuruuskuvitelmiinsa. Valehtelu on syvälle juurtunut piirre myös. Eli syvemmin ei ole parantunut
Antisossu rakastaa väkivaltaa ja ihmisten huijausta. Iän myötä taitavampi, ei niin impulsiivinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano esimerkki.
Käytäpä nyt vaikka ihan omaa mielikuvitusta. Mitä voi tarkoittaa tappajan vaisto, kun ei ole kyse oikeasti kenenkään lahtaamisesta.
Palstalta lähtisi laitokseen
samantien 70 prossaa,
mitä tätä touhua olen katsellut..
Jollei ole suisidaalinen tai
vaaraksi muille, ei häikäilemätön
talousrikollinen/user.. ei
narsismi tai muu persoonallisuushäiriö silloin häiritse ketään. Lakia noudattava
ja sääntöjä kunnioittava on aina
vähintään ok yhteisönsä jäsenenä. E
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole suhtautunut elämään. Suojelet itseäsi liian paljon. Miten paljon vihaat ihmisiä turhaan? Kestätkö rehellisyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Tehkää parannuksia.
Liian kallista valtiolle laittaa niin suuri määrä ihmisiä laitoksiin hoitoon kun kaikki maksaa. Paljonko jäisi työtä tekeviä?
Vankiloita asuttavat pitkälti antisosiaaliset, koska häiriön kuvaan kuuluu yhteiskunnan sääntöjen toistuva noudattamatta jättäminen (eli vakavien rikosten tekeminen) ja impulsiivinen käytös. Turha heiltä siis odottaa mitään parannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole suhtautunut elämään. Suojelet itseäsi liian paljon. Miten paljon vihaat ihmisiä turhaan? Kestätkö rehellisyyttä?
Minua yksinkertaisesti motivoi kaikkein eniten jonkun ihmisen tai asian tuhoaminen. Olen syntynyt soturiksi kai sitten. Olen yrittänyt kääntää piirrettä hyvään ja joidenkin ryhmien suojeluun paatuneimpia rikollisia vastaan.
Haist vttu, apina!