Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä yleiskäyttöistä työkalusarjaa suositellaan auton hätäkorjauksiin?

Florian
01.09.2026 |

Haluaisin koota mahdollisimman kompaktin mutta silti käytännöllisen autotyökalusarjan, jotta voisin hoitaa pienet korjaukset itse matkan varrella. Ajattelen esimerkiksi löysiä liitoksia, akkunapoja, letkuja tai yksinkertaisia mekaanisia vikoja.

Kokemuksenne perusteella mitkä työkalut ja varaosat ovat ehdottomasti välttämättömiä? Onko olemassa valmiita yleissarjoja, jotka ovat osoittautuneet luotettaviksi?

Varaosien osalta olen tutkinut muun muassa Autodocin valikoimaa, mutta en ole varma, mitä osia kannattaa todella pitää autossa varalta. Mitä te itse pidätte mukananne hätätilanteiden varalta?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkahousuilla taitavampi korjaa katkenneen moniurahihnan.

Vierailija
22/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ostaisi autoa jonka liikkuminen on kiinni mukana olevista työkaluista ja varaosista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin autosta katkesi apulaitehihna ajossa. Multa meni etujousi poikki. 

Ei noissa mitään olisi tehnyt jollain pilipalityökalusetillä jossain tien varressa. Hinauskyydillä hallille ja autot läjään.

Vierailija
24/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laturinhihna, sulakkeita

Luuletko tosiaan ap:n osaavan alkaa vaihtaa hihnaa itse kesken matkan. Kiva alkaa ronkkia jossain tienposkessa hihnankiristimen jousia löysälle. Lisäksi hihnan katkeamisen syy pitäisi aina selvittää ensin ettei uusi hihna katkea samantien uudestaan.

Vierailija
25/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin autosta katkesi apulaitehihna ajossa. Multa meni etujousi poikki. 

Ei noissa mitään olisi tehnyt jollain pilipalityökalusetillä jossain tien varressa. Hinauskyydillä hallille ja autot läjään.

Mulla teki saman, hihna oli mennyt viistosti poikki kuin veitsellä leikattuna. Oletettavasti jokin sepelinmuru mennyt väliin, mitään muuta syytä ei löytynyt. Mitään muuta ei onneksi ehtinyt hajota, katkennut hihna ei päässyt jakohihnan väliin. Lavetilla huoltoon ja uutta hihnaa tilalle.

Vierailija
26/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jauhesammutin

Matkailuautoissa pakollinen ja määrävälitarkastukset.

Ei ole ollut enää vuosiin.  Rekisteröidyssä veneessä on vielä pakollinen.

Ainakin monissa maissa, jos asuntoautolla ulkomaille lähtee, pakollinen. Samoin huomioliivit oltava autossa mukana. 

Vierailija
27/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ostaisi autoa jonka liikkuminen on kiinni mukana olevista työkaluista ja varaosista.

Sulla auton renkaat umpikumiset? 

Vierailija
28/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoituskolmio, heijastinliivit (neljälle), taskulamppu, pari fleecehuopaa ja hinauspalvelun puhelinnumero.

Vierailija
29/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Renkaanpaikkaussarja kuuluu vakiovarusteisiin, jos täysikokoista vararengasta ei autossa ole. Jos on, sen mukana on vakiovarusteisiin kuuluvat renkaanvaihtotyökalut tunkkeineen. Oletan ettei ap kysymyksellään tarkoittanut näitä perurvarusteita.

Vierailija
30/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et tiedä niin suosittelen pitämään kännykän ladattuna.

joo voi kysellä aihe vapaa-palstalta neuvot

Vierailija
31/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuutusyhtiön hyväksymä hinauspalvelu.

Nykyautoille taitaa olla aika vähän itse mitään tehtävissä jos ykskaks matkanteko tyssää.

Minä olen aloittanut autoiluni 1970-luvun käyttöautoilla joiden takaluukussa kulki täysikokoinen työkalupakki sekä toinen pienempi sähköjohdoille, sulakkeille, abicoille ja niin päin pois.

Niitä todella tarvittiin vähän väliä mutta sen ajan perustekniikka oli niin primitiivistä että sitä siitä hajosi lähes jotain minkä pystyi vielä korjaamaan tien päällä. 

Pahimmillaan auto jäi päätien laidassa olevan maantien pihaan ja tulin seuraavana päivänä bussilla vaihtamaan ostamani uuden pyöränlaakerin kiinni leikanneen tilalle.

Ei 2000-luvun autosta hajoa enää mitään sellaista minkä voisi korjata ilman uutta varaosaa ja/tai erikoistyökaluja. Kun auto jää tien päälle, se jää tien päälle ja soitetaan paikalle hinausauto.

Vierailija
32/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihappisammutin ainakin. Jos halpa auto, anna palaa.

Vierailija
33/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laturinhihna, sulakkeita

Eli sukkahousut ja kuparijohtoa. 

Vierailija
34/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Renkaanpaikkaussarja kuuluu vakiovarusteisiin, jos täysikokoista vararengasta ei autossa ole. Jos on, sen mukana on vakiovarusteisiin kuuluvat renkaanvaihtotyökalut tunkkeineen. Oletan ettei ap kysymyksellään tarkoittanut näitä perurvarusteita.

Kannattaa myös muistaa pitää vanteiden mahdollisten lukkomuttereiden avainhylsy mukana matkassa.

Vierailija
35/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuutusyhtiön hyväksymä hinauspalvelu.

Nykyautoille taitaa olla aika vähän itse mitään tehtävissä jos ykskaks matkanteko tyssää.

Minä olen aloittanut autoiluni 1970-luvun käyttöautoilla joiden takaluukussa kulki täysikokoinen työkalupakki sekä toinen pienempi sähköjohdoille, sulakkeille, abicoille ja niin päin pois.

Niitä todella tarvittiin vähän väliä mutta sen ajan perustekniikka oli niin primitiivistä että sitä siitä hajosi lähes jotain minkä pystyi vielä korjaamaan tien päällä. 

Pahimmillaan auto jäi päätien laidassa olevan maantien pihaan ja tulin seuraavana päivänä bussilla vaihtamaan ostamani uuden pyöränlaakerin kiinni leikanneen tilalle.

Ei 2000-luvun autosta hajoa enää mitään sellaista minkä voisi korjata ilman uutta varaosaa ja/tai erikoistyökaluja. Kun auto jää tien päälle, se jää tien päälle ja soitetaan paikalle hinausauto.

Ainoa työkalu joka minulla on enää 2000-luvulla ollut vanhassa autossa on juuri kyseisen mallin vikakoodit tunnistava OBD II lukija.

Laite tienasi itsensä takaisin kerrasta kun pelkkä vikakoodien luku korjaamolla maksaa kaksi kertaa enemmän kuin laite.

Hankin kun jo 10v ikäisenä japanilaiseen "laatuautoon" alkoi vähän väliä tulla jos jonkinlaisia vikakoodeja viallisista, hapettuneista sensoreista ja muusta elektroniikasta johtuen.

Vikakoodit pudottivat autoa limp home moodiin, poistivat luistoneston ja tasanopeussäätimen käytöstä jne. Koodit nollaamalla matka jatkui taas normaalisti jonkin aikaa.

Koodien avulla sai selvitettyä itse netistä merkkifoorumilta mistä oli kyse eikä tarvinnut maksaa siitä että korjaamo vaihtaa summamutikassa vääriä osia täyteen hintaan. Jopa merkkihuolto kunnostautui tällä saralla.

Vierailija
36/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tarvitse työkaluja vaan Autoliiton Plus jäsenyyden. Korjaaja tulee paikalle omien työkalujen kanssa.

Vierailija
37/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leka.

Vierailija
38/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamelinpaska on siitä hyvä, ettei rengasta tarvitse tuhrata vaahdolla. Jonkinlainen pumppu tai kompressori pitää olla.

Vierailija
39/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ruuvimeisseli ristipää / taspää yhdistelmä ja pieni jakoavain aina mukana ja niillä on pärjätty.

Vierailija
40/45 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtoleuka pihdit, muuta ei tarvi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä