Työkkärin sivuilla on maininta että vapaaehtoistyö on työttömille sallittu … mutta joissain tapauksissa tuet katkaistaan selvitysten ajaksi.
Työvoimaviranomainen arvioi, onko toiminta työttömyysturvalaissa tarkoitettua vapaaehtois- tai talkootyötä.
Epäselvissä tapauksissa asia voidaan siirtää KEHA-keskuksen ratkaistavaksi.
Työttömyysturvaan voi kuitenkin vaikuttaa tilanne, jossa henkilö työskentelee palkatta yrityksessä tai tehtävissä, jotka normaalisti tehdään työsuhteessa tai yritystoimintana.
Työ- ja elinkeinoministeriö on tarkastellut alkuvuoden 2026 ratkaisuja eikä havainnut tapauksia, joissa tavanomainen vapaaehtois- tai talkootyö olisi virheellisesti tulkittu palkattomaksi työksi.
Ministeriön mukaan julkisuudessa esiintynyt epäselvyys voi liittyä tilanteisiin, joissa vapaaehtoistyöstä on pyydetty tarpeettomasti lisäselvityksiä.
Ministeriö korostaa, että vapaaehtois- ja talkootyö on arvokasta sekä yksilölle että yhteiskunnalle.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti työkkärille on viisainta aina kertoa, ettei tee mitään, harrasta mitään, ei opiskele mitään, eikä tiedä mitään ja käyttää kaiken aikansa työhakemuksien tekemiseen. Kaikissa muissa vastauksissa voi vain hävitä.
ps. tietääkö kukaan henkilöä, joka olisi saanut töitä työkkärin kautta?
Minä pääsin 10v sitten työkkärin ansiosta työelämään. Tuli osoitus työpaikasta, jota piti hakea. Se oli palkkatukityö. Silloin palkkatukityö oli ihan normi työtä samalla palkalla kuin muillakin ja palkan maksoi työantaja, joka vain sai tukea siihen palkkaan. Olin 8kk sillä ja sen jälkeen pääsin sinne töihin ilman palkkatukea. Sillä tiellä olen.
Mulla on 50% palkkatuki käytettävissä jota olen hakemuksissa tarjonnut työnantajille. Ei ole kelvannut, jotkut ovat vain valitelleet että kun ei ole enää käytössä 100% palkkatukea niin ei voida ottaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti työkkärille on viisainta aina kertoa, ettei tee mitään, harrasta mitään, ei opiskele mitään, eikä tiedä mitään ja käyttää kaiken aikansa työhakemuksien tekemiseen. Kaikissa muissa vastauksissa voi vain hävitä.
Minä pääsin 10v sitten työkkärin ansiosta työelämään. Tuli osoitus työpaikasta, jota piti hakea. Se oli palkkatukityö. Silloin palkkatukityö oli ihan normi työtä samalla palkalla kuin muillakin ja palkan maksoi työantaja, joka vain sai tukea siihen palkkaan. Olin 8kk sillä ja sen jälkeen pääsin sinne töihin ilman palkkatukea. Sillä tiellä olen.
Mulla on 50% palkkatuki käytettävissä jota olen hakemuksissa tarjonnut työnantajille. Ei ole kelvannut, jotkut ovat vain valitelleet että kun ei ole enää käytössä 100% palkkatukea niin ei voida ottaa...
Onpa perseestä. Tuo olisi hyvä väylä päästä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kymmenen vuotta sitten.
Minäkin olin reilu 10 vuotta sitten palkkatuella vuoden yhdessä järjestössä jota arvostetaan tosi paljon (syystäkin) ja joka saa valtion tukea. Olin vuoden ja sitten, heti kun oma jaksoni päättyi seuraavana päivänä aloitti uusi palkkatukilainen. Minä aloitin heti kun edellisen jakso päättyi ja niin edelleen, vuosia taaksepäin ja vuosia eteenpäin.
Aika harvassa paikassa on tarkoitus palkata vakisuhteeseen vaikka se tekijä olisi kuinka hyvä, sekä valtion rahojen että työttömien hyväksikäyttöä se palkkatuki pitkälle on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aikoo vapaaehtoistyöstään "työkkärille" kertoa, kannattaa käydä kertomassa ennen kuin vapaaehtoistyön aloittaa.
Sama ohje koskee opiskeluita sun muita omia ideoita itsensä aktivoimiseksi. Kuukausi etukäteen yleensä kai riittää, kahdessa viikossakin olen kyllä päätöksen saanut.
Kuulemma voivat myös muuttaa mieltään päätöksestä ja tuet peritään takautuvasti takaisin. En ottaisi riskiä, ainakaan kaikissa tapauksissa.
Näin on ja se voi tapahtua jopa vuosia tapahtuneen jälkeen. En luottaisi yhtään vaikka mitä lupailisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kymmenen vuotta sitten.
Niin? Kysyttiin onko joku työllistynyt työkkärin ansiosta. Ei sitä onko työllistynyt 2026.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin reilu 10 vuotta sitten palkkatuella vuoden yhdessä järjestössä jota arvostetaan tosi paljon (syystäkin) ja joka saa valtion tukea. Olin vuoden ja sitten, heti kun oma jaksoni päättyi seuraavana päivänä aloitti uusi palkkatukilainen. Minä aloitin heti kun edellisen jakso päättyi ja niin edelleen, vuosia taaksepäin ja vuosia eteenpäin.
Aika harvassa paikassa on tarkoitus palkata vakisuhteeseen vaikka se tekijä olisi kuinka hyvä, sekä valtion rahojen että työttömien hyväksikäyttöä se palkkatuki pitkälle on.
Työnantajien palkanmaksuhaluttomuutta ei pidä katsoa enää sormien läpi, siihen on puututtava!
Lisäksi koko talouselämän rajoittamaton ahneus on pistettävä aisoihin, näin ei voi jatkua!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aikoo vapaaehtoistyöstään "työkkärille" kertoa, kannattaa käydä kertomassa ennen kuin vapaaehtoistyön aloittaa.
Sama ohje koskee opiskeluita sun muita omia ideoita itsensä aktivoimiseksi. Kuukausi etukäteen yleensä kai riittää, kahdessa viikossakin olen kyllä päätöksen saanut.
Kuulemma voivat myös muuttaa mieltään päätöksestä ja tuet peritään takautuvasti takaisin. En ottaisi riskiä, ainakaan kaikissa tapauksissa.
Näin on ja se voi tapahtua jopa vuosia tapahtuneen jälkeen. En luottaisi yhtään vaikka mitä lupailisivat.
Tuo on valitettavasti totta.
Terv Työllisyyspalveluissa töissä ollut
Muistatko 1980-luvun autokatsastuksen? Se oli kuin venäläinen ruletti, mutta panoksena oli koko elämäsi ja mahdollisesti naapurin kissa. Hikoilit jo autotallissa, kun autoa valmisteltiin. Lada meni läpi vaikka se olisi ollut koottu kahdesta eri Ladaasta, teipistä ja rukouksesta. El Camino sen sijaan hylättiin jo portilla – katsastusmies näki amerikkalaisen auton ja sai silmänrypäseen. Jos ajoit liian hienolla autolla, katsastusmies katsoi sinua kuin olisit yrittänyt salakuljettaa Rolexia maatalousmuseoon. Auto ei mennyt läpi, vaikka olisit tarjonnut kahvia, pullaa ja vaimosi puhelinnumeron. Tänä päivänä työvoimaviranomaiset toimivat samalla pyhällä innolla. Menet kolmen kuukauden välein tapaamaan “työllistämisasiantuntijaa”, joka on valittu tarkalla kriteerillä: hän osaa työllisyyslait ulkoa, mutta ei ole koskaan itse työllistänyt ketään – ei edes kasvia. Jos hänellä olisi johtamis-, yrittäjä- tai työllistämiskokemusta, hänet olisi heti hylätty. Sillä kokemuksella voisi nimittäin vahingossa ymmärtää työtöntä, ja se on kiellettyä. Asiantuntijan varsinainen työtehtävä on keksiä, miten saada sinun tuet poikki mahdollisimman tyylikkäästi. Mitä useammalta, sitä parempi. Bonuspisteitä saa, jos saa saman päivän aikana kolme ihmistä putoamaan järjestelmästä ja yhden vielä itkemään. Älä missään nimessä kerro, että teet vapaaehtoistyötä. Sana “työ” laukaisee hälytyksen. Työ on työtä, vaikka siitä saisi vain kiitoksen, kahvin ja mahdollisesti flunssan. Opiskelu on yhtä vaarallista – saatat oppia jotain hyödyllistä ja työllistyä. Sitä ei saa tapahtua. Suurin synneistä on kuitenkin sanoa ääneen, että miettii yrittämistä. Silloin sinut lähetetään pakkokurssille, jossa parhaat ideat varastetaan jo lounasjonossa ja tyhmimmät ideat (kuten kahvilan avaaminen autiolle saarelle, jossa asuu kaksi lokkia, yksi masentunut hylje ja yksi Wi-Fi-signaali joka tulee vain joka toinen torstai) palkitaan starttirahalla ja lämpimällä kädenpuristuksella.
EI MISSÄÄN NIMESSÄ SAA TYÖKKÄRIIN KERTOA, ETTÄ OLET TEHNYT JOTAIN MUUTA KUIN HAKENUT TÖITÄ.
EI
EI
EI
EI
Monet näistä "vapaaehtoisista" saa rahaa rinnastavia etuja toiminnastaan, ja samalla nostavat täyttä toimeentulotukea. Tämä ei varsinaisesti kannusta näitä lokkeja palkkatyöhön.
Vierailija kirjoitti:
EI MISSÄÄN NIMESSÄ SAA TYÖKKÄRIIN KERTOA, ETTÄ OLET TEHNYT JOTAIN MUUTA KUIN HAKENUT TÖITÄ.
EI
EI
EI
EI
Joo, mutta eivät nämä ole hakeneetkaan. Miksi valehtelevat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos taloyhtiön pihan haravoinnista talkootyönä saa paistetun grillimakkaran, on tehnyt palkkatyötä ja tuet poikki. Kelpaako paskannettu makkaranjätös vuokranmaksuksi sitten?
No vähän järkeä tähän toimintaan...jos oman talon yhtiön pihaa haravoi talkoilla niin tämä ei millään järjellä olen tulkittavaksi työnteoksi..
Miten uskallan esim korjata oman talon kattoa tai tehdä polttopuita jos se on työkkärin mielestä rangaistavaa
Se makkara on palkka. TalkooTYÖ. Karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi kovin yksinkertaista jos vain vedettäusiin selvät raamit ja ohjeet
Se raja maalaisjärjen mukaan menee siinä, onko toiminnasta maksettu vai eikö ole maksettu. Hyvin yksinkertaista. Siinä on minusta raami: raha. Jos siis saa jonkun maksun, niin sitten se ei tietenkään enää ole vapaaehtoistyötä, vaan ansiotyötä.
No kun ei ole! Etkö ole lehtiä lukenut? Ilmaisesta kitaransoitosta vanhuksille uhattiin viedä tuet. Ja tiedän että nämä lehtien jutut on täyttä totta koska ystäväni työskentelee työllisyyspalveluissa. On kuulemma pahempiakin caseja kuin nuo lehtien jutut. Ja jos saat vapaaehtoistyöstä palkkioksi kahvin ja pullan niin se on rinnastettu palkaksi.
Työkkärin logiikalla on ihan ok tehdä palkatonta työtä sellaisessa paikassa, jossa joku muu saa samasta työstä palkkaa, jos se on työkkärin oma työkokeilu tms. orjatyöpaikka. MUTTA jos työtön itse tekee talkootyötä omasta tahdostaan jossain paikassa jossa joku muu saa samasta työstä palkkaa, se on tukien katkaisun paikka.
Tässä se logiikka siis pähkinän kuoressa! Koska heidän on aina saatava se viimeinen sana, vaikka se ei johtaisi mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi kovin yksinkertaista jos vain vedettäusiin selvät raamit ja ohjeet
Se raja maalaisjärjen mukaan menee siinä, onko toiminnasta maksettu vai eikö ole maksettu. Hyvin yksinkertaista. Siinä on minusta raami: raha. Jos siis saa jonkun maksun, niin sitten se ei tietenkään enää ole vapaaehtoistyötä, vaan ansiotyötä.
No kun ei ole! Etkö ole lehtiä lukenut? Ilmaisesta kitaransoitosta vanhuksille uhattiin viedä tuet. Ja tiedän että nämä lehtien jutut on täyttä totta koska ystäväni työskentelee työllisyyspalveluissa. On kuulemma pahempiakin caseja kuin nuo lehtien jutut. Ja jos saat vapaaehtoistyöstä palkkioksi kahvin ja pullan niin se on rinnastettu palkaksi.
Eli laissa olisi selkeästi oltava että kaikki vapaaehtoistyö on sallittu. Tuollainen ympäripyöreä tavanomainen yms on heti tulkinnanvaraista. Ja kun se sämpyläkin voidaan sitten katsoa palkaksi. Olen itsekin saanut ruuan palkkioksi vapaaehtoistyöstä ja sekin voidaan rinnastaa palkaksi ja tuet menee selvitykseen. Aivan älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturvaan voi kuitenkin vaikuttaa tilanne, jossa henkilö työskentelee palkatta yrityksessä tai tehtävissä, jotka normaalisti tehdään työsuhteessa tai yritystoimintana.
Niin en sitten niin kuin mitenkään tajua sitä, että jos kerran PALKATTA tekee jotain jollekin, niin miksi hitossa sellainen sitten kuitenkin vaikuttaa tukeen???!!! Jos siis raataa rahatta, niin menettää rahaa sen takia. Sitähän tämmöinen aivoton laki sitten suomeksi sanottuna tarkoittaa!!! Ei siis järjen hippustakaan!!!!
KAIKKI PALKATON ILMAISTYÖ pitäisi sallia, koska se kerran on ansiotonta tekemistä, josta ei saa euron euroa!
Ja samaan aikaan työttömiä määrätään firmoihin/kunnalle ilmaistyöntekijöiksi - rangaistuksen uhalla jos kieltäytyy.
Tuostakin varmasti saa selvityspyynnön ja tuet katkeaa. Koska työttömyyskorvauksen vastikkeellisuus (eli työ) on este vastaan ottaa palkkatyö …
Voi sen näinkin tulkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin voidaan tosiaan tehdä. Esim lupa opiskeluun annettu ja sitten yhtäkkiä puolen vuoden jälkeen on todettu että oli väärin luvattu ja uhataan periä tuet takaisin! Sitten tehty "myönnytys" että ei peritä takaisin mutta katkaistaan työttömyysetuus. Tiedän tällaisia tapauksia useampia.
Ei tulla tekemään vapaaehtoistöitä eikä talkootöitä eikä auteta eläkkeellä olevia vanhempia.