Vapaaehtoisesti lapseton Susanna, 43: "Eikö lasten hankkiminenkin ole itsekästä?"
Pohdiskeleva teksti. Tykkäsin. Rohkeita naisia, kun uskaltavat olla omia itsejään.
Tekstissä kyllä ärsytti se, että taas siellä oli kumppani, joka oletti, että puoliso muuttaa mielensä ja että velaus olisi ikään kuin vain "välivaihe" kunnes ihminen tajuaa lisääntymisen ihanuuden ja alkaa lisääntyä. Miksi tämä sama tarina tuntuu toistuvan monessa paikassa. Tosi kummaa, että tällaisia ahdasmielisia asenteita on vielä näinä päivinä. Toisen manipulointia suorastaan, yrittää käännyttää lisääntymiseen. 🧐
https://kaksplus.fi/vauvahaaveet/lapsettomuus/vapaaehtoisesti-lapseton-…
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Itsekkyys ei liity lisääntymiseen. Onko muutkin lajit itsekkäitä kun pyrkivät lisääbtymään?
Todellakin. Puhutaan itsekkään geenin käsitteestä.
Vierailija kirjoitti:
Itsekästä on jatkaa hedonistista elämää ja antaa muiden tehdä lapset joille tämän maan tulevaisuus rakennetaan. Halveksin veloja tästä syytä. Itsekkäitä.
Ja kuitenkaan et ole yhtään parempi ihminen kuin me. Ajatteles sitä.
Minä olen nyt pian 61-vuorias enkä minä kadu mitään. On oikein onnekas olo.
Vierailija kirjoitti:
Itsekästä on jatkaa hedonistista elämää ja antaa muiden tehdä lapset joille tämän maan tulevaisuus rakennetaan. Halveksin veloja tästä syytä. Itsekkäitä.
Sukusi tai puolisosi on sinut pakottanut lisääntymään eikä todellakaan lapsettomat. Vika löytyy korvienvälistäsi mutta helpointa syyttää ihan syyttömiä ongelmistasi. Velatko sinut paksuksi pökkäsi väkisin. Laumasielu antaa muiden päättää elämäsään ja sitten voikin alkaa katkeraksi ja hakea syyllisiä.
Töitä ei enää löydy liikaväestölle, jotenka ei ole kaikkien pakko täyttää tätä maapalloa ihan vimmatusti.
Ihmisten saastuttaminen lisää syöpää ja kohta joka toiselle tulee joku syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukusi tai puolisosi on sinut pakottanut lisääntymään eikä todellakaan lapsettomat. Vika löytyy korvienvälistäsi mutta helpointa syyttää ihan syyttömiä ongelmistasi. Velatko sinut paksuksi pökkäsi väkisin. Laumasielu antaa muiden päättää elämäsään ja sitten voikin alkaa katkeraksi ja hakea syyllisiä.
Jotain pahasti omassa perhe-elämässä pielessä jos joutuu loukata lapsettomia ihmisiä, jotka eivät halua samaa elämää. Väkisinkin tulee mieleen ajatus, että "misery loves company", vaikka kyseessä onkin kulunut fraasi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nyt pian 61-vuorias enkä minä kadu mitään. On oikein onnekas olo.
Hyvä juttu sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Painukaa demaripaskasakki suomesta helvettiin ja kädet pois muiden taskuista, niin sitten voidaan alkaa kakaroita miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkeinpä jokainen ihmisen tekemä päätös on lopulta "itsekäs". Turha asiasta sen enempää jankata suuntaan tai toiseen, hankki lapsia tai ei.
Tärkeäähän tästä on puhua. Tähän saakka on paljon jankattu siitä, että lapsivapaat ovat itsekkäitä. Aina tulee tästä mieleen kysymys, ketä kohtaan? Kun ei lapsivapaalla ole lasta jota voisi edes teoriassa kohdella itsekkäästi. Nämä on näitä aivopieruja. 🤭
Näitä "lapsivapaita" ei pidetä itsekkäinä sen takia, että he eivät halua lapsia, se on ihan ok. Heitä pidetään itsekkäinä sen takia, että he korostavat aiheesta puhuessaan hyvin itsekeskeisiä ja itsekkäitä arvoja, jotka kielii siitä, että he ovat ylipäätään itsekkäitä, myös läheisiään kohtaan, eikä se liity lasten hankintaan mitenkään. Eli korostavat sitä, etteivät halua nähdä minkäänlaista vaivaa kenenkään toisen ihmisen takia, eivät halua luopua mistään osasta rahoistaan kenenkään toisen takia, eivät halua että kukaan toinen ihminen vaikuttaisi heidän ajankäyttöönsä... eli jos vaikka vanha sukulainen tarvitsee apua, ei tipu, tai jos hyvä ystävä on pahassa pulassa, ihan sama, ei ole itsekkään ihmisen ongelma.
Nämä ihmiset puhuvat niin halveksuvasti lapsista ja lapsiperheistä, että vaikuttavat erittäin itsekkäiltä, joten miksi pitäisi päätellä, että he eivät ole itsekkäitä luonteeltaan?
Voisitko nyt kuitenkin kertoa, että ketä kohtaan vela on itsekäs? Omien rahojen käyttö omaan hyvinvointiin ei ole itsekkyyttä vaan normaalia elämää. Oman ajan käyttö itseensä ei ole itsekkyyttä vaan normaalia elämää. Nämä asist ovat normaalia elämää.
Ihmisten on tärkeää ajatella omaa hyvinvointia, omaa taloudellista turvallisuutta, omaa jaksamista jne. Ei se ole muilta pois eikä ketään vastaan. Kukaan ei hyödy siitä, että ihminen alkaa väkisin, vastentahtoisesti antamaan aikaa ja rahaa ihmisille, mikä uuvuttaa ihmistä ja heikentää elämänlaatua. Sellaisen vaatiminen toiselta on juuri sitä itsekkyyttä, josta itse puhut. Helppohan se on muita vaatia huonontamaan elämänlaatua ja mukautumaan jatkuvasti toisten tarpeisiin, kun ei itse tarvi kantaa vastuuta näistä itsekkäistä vaatimuksista. Tätä ilmiltä kutsutaan manipuloinniksi/kaasuvalottamiseksi myös: syyllistä toisia asiasta, jossa ei ole mitään väärää, jotta ihmiset muuttaisivat käyttäytymistä oman edun mukaiseksi.
Ihan naurettava ajatuskin, että omaan hyvinvointiin panostaminen olisi muka jotenkin toisia ihmisiä vastaan. Höpö höpö. Voisitko siis lopettaa velafobian levittämisen.
Mielenkiintoista kuinka ihminen pyydä saada syntyä tänne, mutta siitä huolimatta meillä on mukamas joku velvollisuus käydä töissä 40 tuntina viikossa yms.
Mulla ei ole itse aiheesta mielipidettä, mutta nää velahommat taitaa olla ainoita juttuja, joissa suomalaisia kovasti huolettaa oma itsekkyys?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole itse aiheesta mielipidettä, mutta nää velahommat taitaa olla ainoita juttuja, joissa suomalaisia kovasti huolettaa oma itsekkyys?
Jännäähän tässä keskustelussa on se että kukaan ei voi osoittaa, ketä ihmistä kohtaan esim. velat ovat itsekkäitä. Kukaan ihminen ei ole uhri, kun vela elää omaa elämäänsä vapaana ja onnellisena. Itsekkyys-puhe on siksi ihan käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Töitä ei enää löydy liikaväestölle, jotenka ei ole kaikkien pakko täyttää tätä maapalloa ihan vimmatusti.
Ihmisten saastuttaminen lisää syöpää ja kohta joka toiselle tulee joku syöpä.
Niin, m. muuttajat kyllä täyttää Suomenkin vuorostaan. Jos annetaan näin vain tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet ilmeisesti tehnyt tänne lapsia täysin itsekkäistä syistä vain tämän maan tulevaisuutta ajatellen niinkö?
^täysin epäitsekkäistä syistä oli kysymäni
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Parempi näin minulle. 😎
Miksi hänet aikonaa tehty" tsot tsot vanhemmat!
Vanhemmuus on oikeasti todella epäitsekästä hommaa. Luovut yöunista, omasta rauhasta, rahoista jne. Ja teet sen rakkaudesta lapseen. Jotrnkin todella raskasta kuunnella näiden velojen jatkuvaa todistelua miten itsekästä lapsen hankkiminen on ja miten he on epäitsekkäitä kun ei hanki lapsia. Asia on juuri päinvastoin. Vanhemmuus on myös uhraus samalla mihin kaikki ei henkisesti kykene. Alapeukuttakaa.
80-vuotiaana vanhainkodissa
3 lasta 10 lapsenlasta 5 lapsenlapsenlasta
vai
0 lasta
0 lastenlasta
0 lapsenlapsenlasta
ketään ei muista eikä käy katsomassa
Kumpikohan tyytyväisempi elämäänsä ja saavutuksiin?
Itsekkyys ei liity lisääntymiseen. Onko muutkin lajit itsekkäitä kun pyrkivät lisääbtymään?