IS: Sanny sai 34000€ velat anteeksi tällä helpolla kikalla! "- Merkintä vaan Omakantaan ja se oli siinä!" Klikkaa ja järkyty!
Selitys velkaantumiselle
Sanni velkaantui viidessä vuodessa rajusti ja päätyi ulosottoon. Hän ei vielä silloin tietänyt, että kaiken taustalla kummitteli diagnoosi, joka yleistyy Suomessa hurjaa vauhtia. Kun Sanni sai merkinnän Omakantaan, hän haki sen turvin itselleen helpotusta – ja sai jopa 34 000 euron velat anteeksi.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Miten tommonen ihminen voi olla oikeustoimikelpoinen, jos ei joudu vastuuseen edes ottamistaan lainoista. Mitä kaikkea saa anteeksi, jos on diagnoosi? Kaikkeen kai silti on oikeus...
Viisikymppinen poika vastikään kavalsi muistisairaan 86-vuotiaan (en nyt muista, mutta yli 80v) äitinsä, jolta meni luottotiedotkin ja ulosottokin mittasi osakkeita, mutta ei vaan ulosottoakaan peruttu. Väärin, jos saa sitten bipona tms velat kuitenkin anteeksi, mitta rikoksen uhri ei.
Ennenvanhaan mielisairauksista joutui mielisairaalaan eikä saanut velkoja anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse hain juuri ulosotosta toista vapaakuukautta tälle vuodelle. Yhden vapaakuukauden saan vuodessa ja tämä oli annettu tammikuulle. Olen kuitenkin maaliskuusta lähtien ollut 60% työajalla pakottavista syistä. Tämä palkka on ainoa tuloni enkä saa Kelasta mitään. Oma ulosottovirkailija sanoi, että asiaa voidaan katsoa joskus lokakuussa, jos työtilanne edelleen sama. No tilanne on edelleen sama ja tulee vielä jatkumaan joten hain lokakuulle vapaakuukautta. Kieltävä päätös tuli joltakin aivan toiselta virkailijalta. Perusteluna, että pienemmällä palkalla menee vähemmän ulosottoon. No ei se mun tilannetta helpota! Äly hoi! Jos saisin täyden palkan ja vaikka ulosottoon menisi enemmän, niin saisin silti enemmän käteen! VMP.
Vapaakuukausia voi saada viran puolesta 1-3 vuodessa eli ne myönnetään automaattisesti ilman hakemista. Mulla täyden palkan perusteella oikeus yhteen vapaakuukauteen. No tässä on nyt menty pian puoli vuotta selkeästi pienemmällä palkalla ja tilanne tulee jatkumaan!
Kyllä, tarkoitus on maksaa kaikki velat pois ja ne ovat maksettavissa, mutta kun joskus tarvitsisi helpotusta, että saa tehtyä tarpeellisia hankintoja!
tätäkin olisit voinut miettiä jo silloin kun ne alkuperäiset velat otit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hain juuri ulosotosta toista vapaakuukautta tälle vuodelle. Yhden vapaakuukauden saan vuodessa ja tämä oli annettu tammikuulle. Olen kuitenkin maaliskuusta lähtien ollut 60% työajalla pakottavista syistä. Tämä palkka on ainoa tuloni enkä saa Kelasta mitään. Oma ulosottovirkailija sanoi, että asiaa voidaan katsoa joskus lokakuussa, jos työtilanne edelleen sama. No tilanne on edelleen sama ja tulee vielä jatkumaan joten hain lokakuulle vapaakuukautta. Kieltävä päätös tuli joltakin aivan toiselta virkailijalta. Perusteluna, että pienemmällä palkalla menee vähemmän ulosottoon. No ei se mun tilannetta helpota! Äly hoi! Jos saisin täyden palkan ja vaikka ulosottoon menisi enemmän, niin saisin silti enemmän käteen! VMP.
Vapaakuukausia voi saada viran puolesta 1-3 vuodessa eli ne myönnetään automaattisesti ilman hakemista. Mulla täyden palkan perusteella oikeus yhteen vapaakuukauteen. No tässä on nyt menty pian puoli vuotta selkeästi pienemmällä palkalla ja tilanne tulee jatkumaan!
Kyllä, tarkoitus on maksaa kaikki velat pois ja ne ovat maksettavissa, mutta kun joskus tarvitsisi helpotusta, että saa tehtyä tarpeellisia hankintoja!
Ole hiljaa, kun et tiedä taustoja. Enkä niitä ala tässä selvittämään. Ei pidä olettaa asioita, ihan vain tiedoksi.
Ilta-Sanomien artikkelissa kuvatun kolmekymppisen Sannin velkaantumisen taustalla vaikuttanut diagnoosi on ADHD.
ADHD-diagnoosi yleistyy Suomessa tällä hetkellä lujaa vauhtia. Oireyhtymään liittyvä heikentynyt impulssikontrolli altistaa ihmisiä heräteostoksille ja talousongelmille, minkä vuoksi maksuhäiriömerkintöjä kertyy heille tavallista herkemmin.
## Miten Sanni sai velkansa anteeksi?
Sanni ei saanut velkojaan anteeksi pelkän diagnoosin perusteella automaattisesti, vaan kyseessä oli tuomioistuimen myöntämä yksityishenkilön velkajärjestely.
* Nollasopimus: Koska Sannin tulot olivat pienemmät kuin hänen välttämättömät elinkustannuksensa ja asumismenonsa, käräjäoikeus määräsi hänelle niin sanotun nollasopimuksen.
* Lopputulos: Nollasopimuksessa velallisen ei tarvitse maksaa velkoja maksuohjelman aikana lainkaan, ja ohjelman (yleensä 3–5 vuotta) päätyttyä loput velat pyyhitään kokonaan pois. Sannin tapauksessa anteeksi annettava summa oli 34 000 euroa.
* Diagnoosin merkitys: Omakantaan saatu ADHD-merkintä toimi oikeudessa virallisena selvityksenä terveydentilasta ja auttoi perustelemaan, miten sairauden oirekuva oli vaikuttanut velkakierteen syntymiseen.
Asiantuntijat kuitenkin painottavat, että ADHD ei ole mikään automaattinen "vapaalippu" velkojen kuittaamiseen. Jokainen tapaus arvioidaan käräjäoikeudessa yksilöllisesti, ja velkaantumisen on täytynyt pysähtyä ennen järjestelyyn hakeutumista.
Ei masennuksen takia saa mitään anteeksi. Mä sain masennuksen takia töistä vaan potkut.
Itsellä on keskivaikea masennus ja olen ulosotossa. Ei ole kyllä aikomusta hakea vapautusta veloista vaan kärsin ja maksan.
Vierailija kirjoitti:
Ei masennuksen takia saa mitään anteeksi. Mä sain masennuksen takia töistä vaan potkut.
Et taatusti saanut. Vaan poissaolojen, tekemättömien töiden jne takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole hiljaa, kun et tiedä taustoja. Enkä niitä ala tässä selvittämään. Ei pidä olettaa asioita, ihan vain tiedoksi.
Mikä vaientaja sinä kuvittelet olevasi? On se saatana tämä nykyaika erikoista kun kaikenmaailman moniongelmaiset velanottajat alkavat hyppiä tavallisten ihmisten silmille.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä sinä voit tietää miksi hän on ne velat ottanut ja miten paljon asiaa miettinyt. Sinun piti nyt tulla vain ilkeilemään tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vaientaja sinä kuvittelet olevasi? On se saatana tämä nykyaika erikoista kun kaikenmaailman moniongelmaiset velanottajat alkavat hyppiä tavallisten ihmisten silmille.
eri
Myös ulosotossa oleva on tavallinen ihminen. Itse käyttäydyt kuin moukka.
Tunnen yhden tyypin, jolla on skitsofrenia. Ex käytti häntä taloudellisesti hyväksi ja nyt on silmät ja suut täynnä velkaa. Ei voi mitään.
Kaveri sai käsittääkseni jotain velkojaan anteeksi vakavan masennuksen takia. Taisi ola myös muita diagnooseja lisänä. Oikeuden kautta piti asiat hoitaa.
Menetti kuitenkin silloin aikanaan vuokra -asuntonsa, yritti itsemurhaa moneen kertaan, ei kyennyt kuukausiin käymään suihkussa tai pesemään hampaitaan. Ei käy mitenkään kateeksi.
Tuosta on todella kauan eikä ole päässyt hoidosta huolimatta sellaiseen normaaliin elämään missään vaiheessa kunnolla kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri sai käsittääkseni jotain velkojaan anteeksi vakavan masennuksen takia. Taisi ola myös muita diagnooseja lisänä. Oikeuden kautta piti asiat hoitaa.
Menetti kuitenkin silloin aikanaan vuokra -asuntonsa, yritti itsemurhaa moneen kertaan, ei kyennyt kuukausiin käymään suihkussa tai pesemään hampaitaan. Ei käy mitenkään kateeksi.
Tuosta on todella kauan eikä ole päässyt hoidosta huolimatta sellaiseen normaaliin elämään missään vaiheessa kunnolla kiinni.
Tällaistä elämääkö ap kadehtii? Ehkä siinä tapauksessa kannattaisi käydä tutkituttamassa päänsä. Paha juttu, jos todellisuudentaju alkaa horjua.
On siis varmaan päässyt velkajärjestelyyn, jossa sitten tulojen pienuuden vuoksi ei joudu maksamaan mitään. Ja velkajärjestelyn myöntämistä on diagnoosi helpottanut. Jos tulot antavat myöden, joutuu myös velkajärjestelyssä maksamaan osan veloista. Eli millään diagnoosilla ei vapauduta veloista, tarvitaan velkajärjestely, jonka oikeus voi edellytysten täyttyessä myöntää.