osaatko rypyttää karjalanpiirakat ja tehdä munavoin?
Nämä on ollut perustaitoja ainakin 90-luvulla köksäntunnilla vielä.
Kommentit (30)
Munavoita teen ja syön lusikalla lämpimänä tai laitan oltermannisiivujen päälle kylmänä. Piirakoita en syö närästyksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä 70-luvulla kotitaloustunneilla tehty karjalanpiirakoita, koska lähes kaikki tekivät niitä kotonaan.
T pohjoiskarjalainen
No kyl me köksän tunneilla upouudessa Joensuun korkeakoulun harjoittelukoulussa karjalanpiirakoita tehtiin ja helppoahan se oli. Ei niitä kenenkään koulukaverin kotona kukaan tehnyt. Äyräpääläinen mummo ja mutsi tekivät pyöreitä paljon maukkaampia perunapiirakoita kyllä. Koulussamme siis opettajakokelaat harjoittelivat. Oli kivaa aikaa. Osaan siis tehdä mut enviitsi, piirakoita on syöty ehkä liikaa. Matkoilla otan piirakoita ja paahdan leivänpaahtimessa aamiaisella ja siellä ne maistuu.
Rouva Heino oli nyt vastarannan kiiski monessa muussakin asiassa:) Itse olin kaupungin koulussa peruskouluaikaan.
Naisen näpsäköillä käsillä se on kyllä helppoa.
Osaan rypyttää, mutta ei tietenkään tule niin hienoa ja tasaista jälkeä kuin sellaisilta jotka ovat enemmän harjoitelleet. Ihan syötäviä ne silti ovat.
Osaan ryypätä ja vatkata munaa.
Uros
Koulussa ei tehty. Kotona tehtiin harvakseltaan. Munavoin osaan tehdä ja piirakatkin. Rypytys ei aina mene ihan nappiin, kun kaupasta saa piirakoita, niin en kotina tee kovin usein.
Osaan, mutta olenkin Pohjois-Karjalasta kotoisin
Osaan, lapsena jo äidin kanssa niitä tehty, liekö sitten siitä peruja kun hänen isänsä oli karjalainen.
Osaan. Karjalasta lähtöisin oleva äitini nousisi haudastaan opettamaan minua jos en enää osaisi.