osaatko rypyttää karjalanpiirakat ja tehdä munavoin?
Nämä on ollut perustaitoja ainakin 90-luvulla köksäntunnilla vielä.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Eivät olleet.
olivattenpas!
Ei meillä 70-luvulla kotitaloustunneilla tehty karjalanpiirakoita, koska lähes kaikki tekivät niitä kotonaan.
T pohjoiskarjalainen
En osaa rypyttää, emäntäkoulun käynyt siskoni osaa, teki äidin synttäreille karjalanpiirakat. Munavoin osaan tehdä ja teenkin kun poika tulee kylään, ostan kaupan piirakat.
Osaan, en tiedä miksi sitä pidetään niin vaikeana, kerran kokeillut ja hyvin meni.
Osaan.
Piirakat ostan silti valmiina, sillä on liian iso homma tehdä itse. Juu, olen laiska.
Ei sitä noin kysytä. Ensin kysytään osaatko rypyttää karjalanpiirakat ja siihen jatkot sitten Mites munavoi. 🤣
Osaan ja olen tehnyt mutta enää en viitsi vain itselleni leipoa. Hurjan hyviä ne kyllä on.
Kummassakaan ei ole mitään vaikeeta. Iso töisiä, kun ei sitä kuitenkaan tehdä paria piirakka kerrallaan, vaan pari sataa.
Piirakkakuori: ruisjauhoja, vettä ja suolaa. Puuro: Riisiä, maitoa, voita ja suolaa. Itse suosin perunamuusia: perunaa, suolaa, kermaa ja suolapippuri.
Rypyttäminen tarvii ehkä hieman keskittymistä ja pari harjotusta, niin kyllä se siitä lähtee. Kuten mikä tahansa muukin tekniikka.
Keitä munat, anna voin pehmitä... sekoita ne keskenään ja lisää halutessa ruohosipulia.
Ei kuulunut kasarillakaan kotitalouden opetussuunnitelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Osaan.
Piirakat ostan silti valmiina, sillä on liian iso homma tehdä itse. Juu, olen laiska.
Sama, ostan valmiina silloin tällöin, mutta aika kalliita ovat kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä 70-luvulla kotitaloustunneilla tehty karjalanpiirakoita, koska lähes kaikki tekivät niitä kotonaan.
T pohjoiskarjalainen
No kyl me köksän tunneilla upouudessa Joensuun korkeakoulun harjoittelukoulussa karjalanpiirakoita tehtiin ja helppoahan se oli. Ei niitä kenenkään koulukaverin kotona kukaan tehnyt. Äyräpääläinen mummo ja mutsi tekivät pyöreitä paljon maukkaampia perunapiirakoita kyllä. Koulussamme siis opettajakokelaat harjoittelivat. Oli kivaa aikaa. Osaan siis tehdä mut enviitsi, piirakoita on syöty ehkä liikaa. Matkoilla otan piirakoita ja paahdan leivänpaahtimessa aamiaisella ja siellä ne maistuu.
Munavoin tekeminen on kyllä niin helppoa, että kai sen jokainen osaa. Karjalanpiirakoita en ole leiponut kotitaloustunnilla (enkä ikinä muutenkaan), mutta olin toki kasarin lopussa seiskalla, en ysärillä.
Osaan ryypätä karjalaa piirakan ja munavoin kera.
Osaan. Mitä vaikeaa noissa kummassakaan on, etenkään munavoin tekemisessä?
En koska mulla ei ole tarvetta osata.
Totta maar leivon itse ne neljä karjalanpiirakkaa, jotka vuoden aikana syön.
Siis joku ihminen ja ihmisjoukko syö tuotakin ruokaa?
Tuota syötiin 1986-1991?
Eivät olleet.