Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en oikein usko että valo kulkee valonnopeudella.

Vierailija
30.08.2026 |

Jos kulkis niin aina kun sytytän taskulampun kuuluis pamahdus kun äänivalli murtuu, mutta kun ei kuulu niin valon on kulettava ääntä hitaammin.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi t t u ap. Oot  ty hy mä kuin saapas.

Vierailija
42/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä kansalaisaloite asiasta. Ties vaikka osaisivat eduskunnassa kerrankin päättää oikein ja auttaa sinua ja meitä kaikkia ymmärtämään jokin ihmeellinen asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko varmaa että valo edes liikkuu, jos se onkin pimeys ja varjo jotka väistyvät ja valo on.

Nyt vain miettimään koeasetelmaa, jolla tämän teorian voisi todistaa. Pitäisikö sekä valoon että varjoon kiinnittää jokin anturi, jotta saataisiin selville kumpi liikkuu?

Vierailija
44/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa ajatus kulkee nopeammin kuin valo. Jos ajattelet itsesi vaikka 15 miljoonan valovuoden päähän täältä. Tee se ole hyvä.

Eli sähköinen impussi hermostossa on jotakuinkin nopein kuviteltavissa oleva asia universumissa?

Suhteellisesti ottaen ajatus on nopein mutta onko se pelkkä sähköinen impulssi?

Vierailija
45/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, ei tietenkään kulje, sinäkin hölkkäät kovempaa.

Vierailija
46/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa ajatus kulkee nopeammin kuin valo. Jos ajattelet itsesi vaikka 15 miljoonan valovuoden päähän täältä. Tee se ole hyvä.

Eli sähköinen impussi hermostossa on jotakuinkin nopein kuviteltavissa oleva asia universumissa?

Suhteellisesti ottaen ajatus on nopein mutta onko se pelkkä sähköinen impulssi?

Koska jos ajattelet itsesi 15 valovuoden päähän, olet siellä heti mutta valon nopeudella sinne kestää kulkea 15 vuotta.

Vierailija
47/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vihaan kaikkee mikä liikkuu

Moottoritie ei liiku.

Vierailija
48/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja mää poljin kerran pyörällä täyttä niin se pyörän lamppu sammui, eli ei se valo kovin nopeaa kulje.

Huomasitko aikadilaatiota ja Lorenz-kontraktiota? Eli kellosi olisi pitänyt jätättää ja kaiken tienvierillä kutistua liikkeen suunnassa.

Vierailija
49/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moottoritie ei liiku.

Liikkuuhan se. Maapallo pyörii koko ajan.

Vierailija
50/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa sinäkin nero. Varaudu fysiikan Nobel-palkintoon.

Vierailija
51/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maa liikkuu huomattavasti enemmän ja nopeammin kuin aurinko.

Eli Maapallo on aurinkoa, eli valoa nopeampi. 

Vierailija
52/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moottoritie ei liiku.

Liikkuupas. Maanpinnan mukana maapallon ympäri, maapallon mukana Auringon ympäri, Aurinkokunnan mukana Linnunradana keskuksen ympäri ja Linnunradan mukana ties minne huuth****ttiin. Liike on suhteellista ihan klassisessa fysiikassakin.

Vierailija
53/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko valonnopeus määriteltä vapaassa pudotuksessa?

Vierailija
54/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moottoritie ei liiku.

Liikkuuhan se. Maapallo pyörii koko ajan.

Eikä liiku. Kun mä päästän hevosvoimat valloillensa niin maapallo pysähtyy.

Vierailija
55/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moottoritie ei liiku.

Mutta moottoritie on kuuma.

"Lämpötila on suoraan verrannollinen aineen rakenneosasten keskimääräiseen liike-energiaan. Kun lämpötila nousee, kaasujen, nesteiden ja kiinteiden aineiden atomit ja molekyylit liikkuvat ja värisevät nopeammin."

Vierailija
56/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moottoritie ei liiku.

Mutta moottoritie on kuuma.

"Lämpötila on suoraan verrannollinen aineen rakenneosasten keskimääräiseen liike-energiaan. Kun lämpötila nousee, kaasujen, nesteiden ja kiinteiden aineiden atomit ja molekyylit liikkuvat ja värisevät nopeammin."

Mutta mä olen niin kylmä jätkä että siinä ei muuten paljon molekyylit liiku meinaan.

Vierailija
57/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko varmaa että valo edes liikkuu, jos se onkin pimeys ja varjo jotka väistyvät ja valo on.

Siinä mielessä valo "on", että fotonit eivät vanhene. Mutta valon rajallinen etenemisnopeus on kyllä todettu ja mitattu moneen kertaan. Sen pystyy kohtuullisella tarkkuudella mittaamaan jopa oppilaitosolosuhteissa, jos on kunnon välineet. Tällaista olen itse käyttänyt ja muistaakseni pääsimme labraryhmän kanssa alle 10% sisään taulukkoarvosta.

https://www.pasco.com/products/complete-experiments/waves-and-optics/sp…;

Vierailija
58/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä ole uskonasia. Uskoa tarvitaan jäsentämään asioita joita ei mittaamalla todentaa. Jo määritelmästä voidaan todeta että valonnopeus on se nopeus millä valo kulkee. 

Olin noin kymmenvuotias kun havaitsin ettei valo ja ääni kulje samalla nopeudella. Valo kulkee nopeammin. Näen kaukaisuudessa olevan tapahtuman aikaisemmin kuin kuulen sen. Ensimmäisen kerran havaitsin sen kun näin kaukaisuudessa tapahtuvan maton piiskauksen. Ääni kuului kun piiskaaja oli jo löymässä seuraavaa lyöntiä.

Vierailija
59/59 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä ole uskonasia. Uskoa tarvitaan jäsentämään asioita joita ei mittaamalla todentaa. Jo määritelmästä voidaan todeta että valonnopeus on se nopeus millä valo kulkee. 

Olin noin kymmenvuotias kun havaitsin ettei valo ja ääni kulje samalla nopeudella. Valo kulkee nopeammin. Näen kaukaisuudessa olevan tapahtuman aikaisemmin kuin kuulen sen. Ensimmäisen kerran havaitsin sen kun näin kaukaisuudessa tapahtuvan maton piiskauksen. Ääni kuului kun piiskaaja oli jo löymässä seuraavaa lyöntiä.

Klassikkoesimerkki on tietysti salaman isku. Ääni tulee vasta välähdyksen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän