Esivaihdevuosi-ikäisen iltatoimet
- magnesiumvoidetta pohkeisiin (estämään yöllisiä suonenvetoja)
- magnesiumtabletteja (uneen) esim. Ilta Magnesium tuote
- kosteuttavia silmätippoja (kuiviin silmiin)
- silmänympärysvoidetta
- poskiin soolatra-voidetta ruusufinniin
- selkään aknevoidetta finneihin
- statiinitabletti (korkeaan kolesteroliin)
- alapäähän kosteuttava puikko tai estrogeenivoidetta (estriol tai estradiol vaihdellen) kuivuuteen
- iholle estrogeenivoidetta
- 2 kierron vikaa kiertoa keltarauhashormonitabletteja
- hampaiden harjaus
Aiemmin riitti pelkkä hampaiden harjaus.
Kommentit (44)
Entäs partakarvojen nyppiminen? Vai kuuluuko se aamurutiinin puolelle?
Teetkö viikottain lihaskuntotreeniä ja hengästytkö ja ulkoiletko päivittäin, oletko normaalipainossa, syötkö vähintään 800 g marjoja, hedelmiä ja kasviksia päivässä, vältätkö syömästä ainakaan päivittäin eläinperäistä rasvaa, sokeria, pitkälle jalostettuja elintarvikkeita ja alkoholia, syötkö tarpeeksi pehmeää rasvaa, juotko riittävästi vettä, vältätkö pitkään istumista/makoilua ja onko vapaa-ajan ruutuaikasi alle 2 h? Kyse ei nimittäin ole pelkästään (esi)vaihdevuosista vaan ikään kuuluvasta elimistön rappeutumisesta kun huonot elämäntavat jatkuvat vuosikymmenien ajan. Luettelemillani elämäntavoilla pääsisit luultavasti magnesiumvalmisteista, kolesterolilääkkeestä, kosteuttavista silmätipoista, ehkä ruusufinni ja aknekin voisivat lievittyä. Ryppyvoide on enemmän hoitoa korvien väliin kuin iholle, tärkempää on käyttää aurinkolaseja ja kasvot suojaavaa hattua ulkoillessa, tarvittaessa aurinkorasvaa. Suotuisilla elämäntavoilla vaihdevuodetkin voivat ohittua varsin helposti eikä rahojaan tarvitse kantaa lääkeyhtiöille ja muille rahastajille. Tietenkään asia ei pelkisty yksilöiden valintoihin vaan laajemmin elinympäristöön jossa elämä on muuttunut liian helpoksi ja luontainen nautinnonhalu helposti voittaa. Eikä liika tiukkapiposuuskaan ole hyväksi, mutta 40-50 -vuotiaana rapistuminen kiihtyy ilman vaihdevuosiakin ja on viimeistään hyvä ruveta tsemppaamaan jos haluaa olla virkeä ja toimintakykyinen vielä eläkeiässä. Toisinkin saa toki ihan vapaasti toimia ja moni valitseekin mieluummin mukavan elämän joista yleensä seuraa vaivaiset ja lääketeollisuutta vaurastuttavat vuodet 50 tai viimeistään 60 ikävuoden jälkeen. Se on ymmärrettävää koska se on normaalia ja helppoa ja kyllä se niinkin menee se elämän loppupuolisko.
Eikö kukaan hoida jalkoja iltaisin? Mä rasvaan aina ennen nukkumaan menoa.
Vierailija kirjoitti:
Entäs partakarvojen nyppiminen? Vai kuuluuko se aamurutiinin puolelle?
Aamulla
Vierailija kirjoitti:
Suonenvedot johtuu todennäköisemmin liian vähäisestä vedenjuonnista, hyvin harvoin magnesiumin puutteesta.
Tai suolan puutteesta.
Mitä estrogeenivoidetta on olemassa iholle?
Haisevan tussunpesu ja huolellinen huuhtelu. Hyhhyh kun haisookin pahalle. Sekä tietysti roikkuvan heltan viruttelu sekä kuivaus.
Naaman, alapään ja kainaloiden pesu, hampaidenharjaus, hyalyronihappovoide naamaan ja partakarvojen nyppiminen.
Vierailija kirjoitti:
Ja milloinkohan tällaisen esivaihdevuosi-iän pitäisi iskeä? Itse olen kaiketi jo vaihdevuosi-iässä, mutta kuukautiset tulevat normaalisti, hiuksissa on normaali väri eikä tulisi mieleenkään valittaa yhtään mistään.
Sama. Täytän ensi kuussa 48. Vielä ei ole kierto lähtenyt lyhenemään. En ole koskaan käyttänyt edes e-pillereitä. Ehkä hormonivalmisyeiden käyttö aikaistaa ikääntymistä?
Miksi pitää tehdä elämä niin hankalaksi? Ei mulla ole koskaan ollut mitään noista "rutiineista", hampaiden pesua lknottamatta. Enkä tuttavapiiristäkään tunne vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja milloinkohan tällaisen esivaihdevuosi-iän pitäisi iskeä? Itse olen kaiketi jo vaihdevuosi-iässä, mutta kuukautiset tulevat normaalisti, hiuksissa on normaali väri eikä tulisi mieleenkään valittaa yhtään mistään.
Sama. Täytän ensi kuussa 48. Vielä ei ole kierto lähtenyt lyhenemään. En ole koskaan käyttänyt edes e-pillereitä. Ehkä hormonivalmisyeiden käyttö aikaistaa ikääntymistä?
Olen 51v ja säännöllinen kierto. Mutta viimeisen vuoden aikana on kyllä alkanut tulla kaikenlaista muuta oiretta. Limakalvot kuivuu, uni on katkonaista, ibs pahentunut, mieliala vaihtelee, itkuisuus. Että kyllä jotain tapahtuu. 48 v ei ollut oikeastaan vielä mitään. Saa nähdä, miten homma etenee. Jos menee vielä selvästi pahemmaksi, aloitan korvaushoidon.
Kompressiosukat päiväksi tahi yöksi käyttöön. Riittävästi vettä ja liikkumista sisälläkin. Ja suihkutettava magnesiumsuihke on helpompi ja vaivattomampi.
Ja noita iltatoimia voi porrastaa ettei kaikkea tarvotse tehdä iltatoimina kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, ei mulla ole kuin normaalit naamarasvat ja estrogeenigeeli ennen hampaidenpesua. Oon vissiin helpolla päässyt. Toistaiseksi.
Estrogeenigeeli
Ei kai silloin mitään olekaan kun käyttää hormonia. Eikö sen hormoonin ole tarkoitus juuri poistaa oireet vai miksi sitä muuten käytettäisiin!!
Vierailija kirjoitti:
Näin täällä:
Vagisan puikko toosaan
Silmään kosteuttava tippa
Alakerran voitelu linola-voiteella
Melatoniini
Beetasalpaaja
Magnesium
Makuuhuoneessa lämpötila noin 15 C
Sitten kohti katkonaista unta
Nyt on hyvä nainen!
Tajuaa holvata vagisania (toivottavasti kunnolla), niin ei tarvi sitten ainakaan turhasta äristä ja kiukutella : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suonenvedot johtuu todennäköisemmin liian vähäisestä vedenjuonnista, hyvin harvoin magnesiumin puutteesta.
Tai suolan puutteesta.
Metukkaa syömällä tuostakin selviää.
Kunnon slaissi vain metukkaa ääntä kohti ennen nukkumaan menoa, niin ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla vielä ihanasti asiat, Itselläni alkoi kaikki viddutus pari vuotta sitten 71 vuotiaana, nauti olostasi, kun vielä onnistuu! Kaikki edellisten kirjoittajien jutut, mutta lisäksi nitro, verenpaine, astma ja mitä kaikkea on...
"Itselläni alkoi kaikki viddutus pari vuotta sitten 71 vuotiaana"
Tuo ei liity vaihdevuosiin/menopaussiin - vaan sairauksiin. Aivan eri asia/syy.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni suonenvedot ovat hävinneet lähes kokonaan kun sain ferritiinin paremmaksi. Magnesium auttaa kyllä muuten rentoutumiseen ja nukahtamiseen. Myös B-vitamiinit on yhdistetty noihin kramppeihin.
Onhan noita uusia iltarutiineja tullut itsellekin. Yhdestä iltarutiinista vain haaveilen, sinkku kun olen ja siihen rutiiniin tarvitsisin miestä. Nämä halut taitaakin olla voimakkain oire itselläni tällä hetkellä 😮💨
Niinpä, nussittuna nukkuisit sinäkin sikeämmin 🤗
T. Toimari-toimi
Kuulostaa vaihdevuosilta. Esivaihdevuosi-ikäisen tulisi olla vielä pirteä.
Hanki hyvä vibraattori tai useampi vähän erilainen. Lelut toimivat!