Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttääkö joku esiliina?

Vierailija
28.08.2026 |

Ostin Henkka Maukasta heräteostoksena, kun oli niin kivan näköinen, mutta en muista koskaan käyttää.

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esiliinalla ei tee mitään, koska se on sellainen vyötäisille kiedottava lipare. Essu on parempi, koska se peittää ylempää.

En ole koskaan ajatellut tai tajunnut esiliinan ja essun olevan eri asioita. Olen aina kuvitellut sanan essu, olevan vain lyhynne. Lanteille kietaistava essu ei tosiaan suojaa roiskeilta kovin hyvin enkä oikein tiedä mitä tarkoitusta varten sellainen oikeastaan on.

Vierailija
62/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esiliinalla ei tee mitään, koska se on sellainen vyötäisille kiedottava lipare. Essu on parempi, koska se peittää ylempää.

Essu on lyhenne sanasta esiliina. Tarkoittavat täysin samaa asiaa. 

Sellaisella puoliesiliinalla ei joo tee oikein mitään, vaan pitää olla lappuesiliina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ajatellut tai tajunnut esiliinan ja essun olevan eri asioita. Olen aina kuvitellut sanan essu, olevan vain lyhynne. Lanteille kietaistava essu ei tosiaan suojaa roiskeilta kovin hyvin enkä oikein tiedä mitä tarkoitusta varten sellainen oikeastaan on.

Ei ne ole eri asioita. Essu nimenomaan on vaan lyhenne esiliinasta. 

Vierailija
64/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on monta, päivittäin käytän. Mulla on puutarhaankin omat puutarhaessut.

Suojaa vaatteita roiskeilta ja siihen voi pyyhkäistä kädet.

Vierailija
65/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän säännöllisesti, yleensä aina kun siivoan keittiötä ja laitan ruokaa. 

Mulla on kolme tosi nättiä essua, roikkuvat keittiössä naulassa. 

Vierailija
66/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ihan sama. Hankkinut olen, mutta en muista koskaan käyttää.

Voisiko laittaa vaikka keittiössä johonkin koukkuun roikkumaan?

No sepä. Nykykeittiössä ei vaan ole mitään paikkaa, mihin ripustaa mitään.

Lyö naula seinään tai ruuvaa ruuvi. Jos et saa noita seinään kiinni, niin liimaa seinään jonkinlainen koukku.

Vierailija
67/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona asuessa muistan äidin kyttäneen aina esiliinaa. En muista olleen kotona oikein koskaan ilman.

näin oli meilläkin 80-luvulla, esiliina ja puukengät. Muistan, kun äiti oli vihainen, niin essu päällä nosti sormen pystyyn ja paukautti puukengällä lattiaan.

Esiliina ja puukengät kuuluvat yhteen. Mulla on edelleen käytössä vanha esiliina, 70-80 luvulta ja puukengät, jotka samanlaiset, kuin silloin, mutta uudemmat.

Vierailija
68/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisella puoliesiliinalla ei joo tee oikein mitään, vaan pitää olla lappuesiliina. 

siivotessa käytän puoliessua lähinnä sen taskujen takia kylläkin

Vierailija
69/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siivotessa käytän puoliessua lähinnä sen taskujen takia kylläkin

Mulla on taskuja kaikissa lappuessuissa myös. 

Vierailija
70/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin siivotessa taskut on juurikin se tärkein asia

Vierailija
71/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona asuessa muistan äidin kyttäneen aina esiliinaa. En muista olleen kotona oikein koskaan ilman.

näin oli meilläkin 80-luvulla, esiliina ja puukengät. Muistan, kun äiti oli vihainen, niin essu päällä nosti sormen pystyyn ja paukautti puukengällä lattiaan.

Esiliina ja puukengät kuuluvat yhteen. Mulla on edelleen käytössä vanha esiliina, 70-80 luvulta ja puukengät, jotka samanlaiset, kuin silloin, mutta uudemmat.

Ei nyt kyllä varsinaisesti kuulu mitenkään yhteen. Meillä ainakin essua käytetään sisällä ja kenkiä ulkona

Vierailija
72/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan tavallista pitää kotona esiliinaa. En useinkaan edes mitenkään erityisesti pue sitä vasta kun alan tekemään jotain tai ota pois, kun joku asia on tehty.

Vierailija
73/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kokatessa. En halua tahroja puseroihini.

Vierailija
74/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän varsinkin leipoessa tai tehdessä jotain helposti sotkevia ruokia kuten marinoitua broileria. En halua sotkea vaatteitani marinadiin.

Vierailija
75/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen pitää olla esillä paikassa, josta sen muistaa ottaa ja laittaa ylle.  Ei kaapissa piilossa.

Vierailija
76/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tälläkin hetkellä essu päällä

Vierailija
77/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän oikeastaan aina ruokaa laittaessa ja leipoessa. Se on naulassa hellan vieressä ja laitan sen päälle samalla kun kerään astiat ja ainekset, on ihan rutiini.

Vierailija
78/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt kyllä varsinaisesti kuulu mitenkään yhteen. Meillä ainakin essua käytetään sisällä ja kenkiä ulkona

Meillä käytettiin kasarilla puukenkiä kotona sisällä ja myös ulkona

Vierailija
79/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän aina tiskatessa

Vierailija
80/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiliinan helmaan on helppo kuivata kädet. En osaisi olla keittiössä ilman

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi