Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttääkö joku esiliina?

Vierailija
28.08.2026 |

Ostin Henkka Maukasta heräteostoksena, kun oli niin kivan näköinen, mutta en muista koskaan käyttää.

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten muilla, mutta mulla esiilinat toimii oikeasti "motivaattorina" ja saa aikaan touhukkaan tunteen. Essu eteen, hiukset liinalla kiinni ja siivoamaan, kokkaamaan tai mitä vaan. 

Vierailija
82/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole löytänyt sellaista essua, joka olisi kevyt ja toimiva. On minulla joku Laura Ashley-essu, joka on tosi jäykkä ja epämukava. Siellä se makaa kaapissa, pari kertaa ehkä olen käyttänyt sitä. Yhden essun tilasin joskus netistä, koska se näytti kivalta, mutta en tykännyt siitäkään, joten annoin sen pois. 

Jos teen ruokaa, jossa roiskuu, vaihdan päälleni vanhan yöpaidan, jossa ei roiskeet juuri haittaa.

Esiliinan voi tehdä aika helposti itsekin. Ja tyypillinen tuote jopa myyjäisissäkin, jos ei kaupasta löydy. Essun saa päälleen nopeammin ja helpommin kuin että lähtisi vanhaa yöpaitaa etsimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on monta, päivittäin käytän. Mulla on puutarhaankin omat puutarhaessut.

Suojaa vaatteita roiskeilta ja siihen voi pyyhkäistä kädet.

Suojaa vaatteita myös kulumiselta. Minun esiliinoihini kuluu yleensä taskun kohdalle reikä, kun tiskipöydän reunaa vasten seison. Sama kuluminen kohdistuisi muuten vaatteisiin.

Vierailija
84/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona asuessa muistan äidin kyttäneen aina esiliinaa. En muista olleen kotona oikein koskaan ilman.

näin oli meilläkin 80-luvulla, esiliina ja puukengät. Muistan, kun äiti oli vihainen, niin essu päällä nosti sormen pystyyn ja paukautti puukengällä lattiaan.

Esiliina ja puukengät kuuluvat yhteen. Mulla on edelleen käytössä vanha esiliina, 70-80 luvulta ja puukengät, jotka samanlaiset, kuin silloin, mutta uudemmat.

Hah :) Ei nyt varsinaisesti yhteen, mutta mulla on keittiössä essun alla puukengät jotka laitan, kun laitan essun. Paitsi, että ne on mukavat ja suojaa touhutessa, niin ennen kaikkea saan niillä muutaman strategisesti tärkeän sentin lisää.

Vierailija
85/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojaa vaatteita myös kulumiselta. Minun esiliinoihini kuluu yleensä taskun kohdalle reikä, kun tiskipöydän reunaa vasten seison. Sama kuluminen kohdistuisi muuten vaatteisiin.

Mä nojaan myös tiskipöytää vasten esiliina päällä🤭

Vierailija
86/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona asuessa muistan äidin kyttäneen aina esiliinaa. En muista olleen kotona oikein koskaan ilman.

näin oli meilläkin 80-luvulla, esiliina ja puukengät. Muistan, kun äiti oli vihainen, niin essu päällä nosti sormen pystyyn ja paukautti puukengällä lattiaan.

Esiliina ja puukengät kuuluvat yhteen. Mulla on edelleen käytössä vanha esiliina, 70-80 luvulta ja puukengät, jotka samanlaiset, kuin silloin, mutta uudemmat.

Hah :) Ei nyt varsinaisesti yhteen, mutta mulla on keittiössä essun alla puukengät jotka laitan, kun laitan essun. Paitsi, että ne on mukavat ja suojaa touhutessa, niin ennen kaikkea saan niillä muutaman strategisesti tärkeän sentin lisää.

Miten en ole tätä keksinyt. Sama ongelma, ei meinaa ylettyä edes toiselle hyllylle ilman jotain koroketta

Vierailija
87/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä nojaan myös tiskipöytää vasten esiliina päällä🤭

Saako Sini-piika Matto-mikkosta? :D

Vierailija
88/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten muilla, mutta mulla esiilinat toimii oikeasti "motivaattorina" ja saa aikaan touhukkaan tunteen. Essu eteen, hiukset liinalla kiinni ja siivoamaan, kokkaamaan tai mitä vaan. 

Hiukset kiinni, esiliina päälle ja kumihanskat käteen, niin ihan erilailla saa keittiön siivouksen aloitettua kuin ilman. 

Vierailija
89/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitis oli esiliina kun serkkus tuli kylään

Vierailija
90/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on useampi essu: yhden sain nuorena kotoa lähtiessä, toisen ostin opiskeluita varten ja kolmannen sain tuliaisiksi. Lapsella on kaksi essua. Emme koskaan käytä niitä, kun en muista niiden olemassaoloa. Leivon viikottain, ruokaa tehdään miehen kanssa vuorotellen pari kertaa viikossa, enkä ole onnistunut tähän mennessä sotkemaan vaatteitani. Olenpa joskus vatkannut kermaakin juhlamekko päällä mutta en kertaakaan ole onnistunut sotkemaan vaatteitani, vaikka joka viikko on jauhoa ja tomaattikastiketta käytössä. Noin muuten viikonloppuisin olemme sen verran rennoissa vaatteissa, että vaikka jauhoa vähän pöllähtäisikin, niin se ei haittaa mitään. Vaatteet voi aina laittaa pesuun. Lapsikaan ei ole onnistunut itseään sotkemaan muuten kuin tietysti käsistä.

Vierailija
91/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole esiliinaa, mutta laitan keittiöpyyhkeen kaula-aukosta sisään ruokalapun tapaan kun alan paistaa roiskuvalla öljyllä. Ärsyttää se roiskuminen !

Vierailija
92/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiukset kiinni, esiliina päälle ja kumihanskat käteen, niin ihan erilailla saa keittiön siivouksen aloitettua kuin ilman. 

Näin on, kuin energiaruiskeen saisi.

Vierailija
93/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista koskaan käyttää minäkään. On jossain kaapissa piilossa nimenomaan. 

Vierailija
94/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyypä lähteä esiliinaostoksille ja kokeilla, jos saisin intopuuskan minäkin

Vierailija
95/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mihin joku tarvitsee esiliinaa kuin koristeeksi.

Missä käytät esiliinaa koristeena?

Vierailija
96/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En omista eikä koskaan ole ollut tilannetta, jossa oisin essua kaivannut :D Mummolla oli aina essu keittiössä, se oli varmaan jokin sen ajan tapa.

Mikäli ajattelee miten aikoinaan pestiin pyykkiä, monet ihan nyrkkipyykkiä tai sillä pyykkilaudalla saunoissa ja sitten järven tai joen rannalle huuhtomaan pyykit niin esiliinä ei ollut mikään "sen ajan tapa" vaan säästi naisia jatkuvalta isolta pyykiltä mikä nykyään heitetään huolettomasti koneeseen ja kuivausrumpuun. Entisajan kankaatkaan eivät kestäisi nykyistä pesuhimoa, rihmoiksi menisivät äkkiä. 

Entisajan kankaat olivat kyllä kestävämpiä. Mulla on vieläkin mummon astiapyyhkeitä, jotka on itse kudottu itse kasvatetusta pellavasta.

No ei ollut kyse astiapyyhkeistä vaan esiliinasta. Ei kai niistä astiapyyhekankaista leninkejä naisille neulottu? 

Myös ne esiliinakankaat oli kestävämpiä. Mulla on mummoni tekemä essu jatkuvassa käytössä, valmistettu ehkä 70-luvulla.

kaikki vanhat keittiötekstiilit olivat ennen ihan toista, kuin nykyään. Ne tehtiin kestämään, nykyään ei ole tarkoituskaan kestää pitkään.

Vierailija
97/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on useampi essu: yhden sain nuorena kotoa lähtiessä, toisen ostin opiskeluita varten ja kolmannen sain tuliaisiksi. Lapsella on kaksi essua. Emme koskaan käytä niitä, kun en muista niiden olemassaoloa. Leivon viikottain, ruokaa tehdään miehen kanssa vuorotellen pari kertaa viikossa, enkä ole onnistunut tähän mennessä sotkemaan vaatteitani. Olenpa joskus vatkannut kermaakin juhlamekko päällä mutta en kertaakaan ole onnistunut sotkemaan vaatteitani, vaikka joka viikko on jauhoa ja tomaattikastiketta käytössä. Noin muuten viikonloppuisin olemme sen verran rennoissa vaatteissa, että vaikka jauhoa vähän pöllähtäisikin, niin se ei haittaa mitään. Vaatteet voi aina laittaa pesuun. Lapsikaan ei ole onnistunut itseään sotkemaan muuten kuin tietysti käsistä.

Me tehtiin lapsena koulussa essut, ja mammalta sain joululahjaksi joskus sellaisen. Aika harvoin muistan ottaa käyttöön, mutta lapsuuden essusta muistan, että se oli mulla päällä jossain kokkikerhossa, ja onnistuin rikkomaan munan niin, että keltuainen lensi essun ja paidan väliin, kun essun yläreuna vähän roikkui. Mulla sotkeminen onnistuu essusts huolimatta. 

Vierailija
98/115 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa varmaan niitä sisäkköleikkejä miehen kanssa.

Vierailija
99/115 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa varmaan niitä sisäkköleikkejä miehen kanssa.

Varmaan näinkin, mutta tarkoittaneen nyt kuitenkin esiliinaa sisustuselementtinä.

Vierailija
100/115 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, tää on sellainen edellisten sukupolvien juttu =) 

Ei ole mikään edellisen sukupolven juttu. Päivittäin on käytössä esiliinat. Ruokaa laittaessa leiposeassa aina lappuessu, joka suojaa myös rinnukset ja muuten puoliessu, joka kevyempi ja suojaa vähemmän, mutta siinä on hyvät taskut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän