Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulle kyllä sopii hyvin työvelvoite. Esim kirjasto, museo, kahvilatyö yms

Vierailija
28.08.2026 |

Puistotyöntekijä yms.

Mikään todellinen työllistämistoimi tämä ei ole. Mutta saisi hyvin ajan kulumaan ja sosiaalisia kontakteja.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä saan ajan kulumaan todella hyvin ilman tuollaista 😄 Luen kirjoja, opiskelen kieliä ja muita taitoja, kuntoilen esim. YouTuben avulla, käyn patikoimassa, kävelen erilaisissa naapuristoissa, kuuntelen podcasteja, kokeilen uusia reseptejä, käyn kirjastossa, kirjoitan, piirrän, valokuvaan, kuuntelen musiikkia, teen palapelejä, pelaan videopelejä, katson elokuvia ja sarjoja, käyn museoissa, näyttelyissä ja ilmaisissa/edullisissa tapahtumissa, teen päiväretkiä lähikaupunkeihin, pyöräilen, teen käsitöitä, teen pieniä remppaprojekteja, tapaan kavereita, käyn uimassa...

Niin minäkin teen noita kun en ole töissä elättämässä kaltaisiasi.

Vierailija
42/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tehnyt elämässäni peräti kolme vuotta erilaisia palkattomia töitä, ensin nuorena ja sitten vähän vanhempana, ja jos vielä kerran joudun siihen riistojärjestelmään, niin heitän kädet pystyyn. Sen jälkeen en enää edes yritä työllistyä. Onhan se nyt kumma, jos modernissa demokraattisessa yhteiskunnassa teetätetään töitä ilman palkkaa. Kaikki ne vuodet olisin voinut olla tienaamassa rahaa ja kasvattamassa säästöjäni, mutta ne menivätkin puurtaessa jotain sosiaalietuutta vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs luulet, että ne kirjaston, museon ja kahvilan työntekijät olis mieltä siitä, että heille tulee töitä tekemään joku ilmaistyöntekijä? Heillä on varmaan rajaton riemu perehdyttää sinua työhön, joka todennäköisesti syrjäyttää heidät itsensä pois töistä.

Siellä on jo esim ihmisiä jotka on työkokeilussa, kuntouttavassa, työharjoittelussa esim kirjasto.

Minä luin jo 90-luvulla jotain kirjastoalan ihmisten keskustelupalstaa, jossa tutkinnon hankkineet kirosivat tilannetta, jossa töitä ei saa. Kuulemma sitten vasta kun oli jo ollut vuoden tai kaksi työttömänä, saattoi saada ilmaisen harjoittelu- tai työllistämispaikan (tai millä nimellä niitä silloin kutsuttiinkaan). 

Vierailija
44/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä saan ajan kulumaan todella hyvin ilman tuollaista 😄 Luen kirjoja, opiskelen kieliä ja muita taitoja, kuntoilen esim. YouTuben avulla, käyn patikoimassa, kävelen erilaisissa naapuristoissa, kuuntelen podcasteja, kokeilen uusia reseptejä, käyn kirjastossa, kirjoitan, piirrän, valokuvaan, kuuntelen musiikkia, teen palapelejä, pelaan videopelejä, katson elokuvia ja sarjoja, käyn museoissa, näyttelyissä ja ilmaisissa/edullisissa tapahtumissa, teen päiväretkiä lähikaupunkeihin, pyöräilen, teen käsitöitä, teen pieniä remppaprojekteja, tapaan kavereita, käyn uimassa...

Elättämässä kaltaisiani? Olen tehnyt töitä 16 vuotiaasta saakka ja nyt varsin hyvin ansaitulla eläkkeellä.

Vierailija
45/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en persoonallisuushäiriödisgnoosini vuoksi soveltuisi työskentelemään vanhusten parissa. Heillä ei olisi turvallista kanssani.

Vierailija
46/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten se työ kuitenkin on jotain ruuvien pussitusta ja risusavottaa. Tottakai kaikki haluaa johonkin kirjastoihin ja kahviloihin, ei niitä paikkoja riitä kaikille.

Vierailija
47/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle ei sovi! Olen kirjastossa töissä, saan siitä palkkaa, enkä halua että työttömät alkavat tehdä samoja töitä ilmaiseksi. 

Vierailija
48/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs luulet, että ne kirjaston, museon ja kahvilan työntekijät olis mieltä siitä, että heille tulee töitä tekemään joku ilmaistyöntekijä? Heillä on varmaan rajaton riemu perehdyttää sinua työhön, joka todennäköisesti syrjäyttää heidät itsensä pois töistä.

Et sitten taida muistaa aikaa jolloin kunnilla oli velvoite työllistää pitkäaikaistyötön? Palkkaa tuosta maksettiin ja moni pitkäaikaistyötön pääsi tuota kautta kiinni vakityöhön. Ja jos ei päässyt, niin pääsi ainakin pariksi vuodeksi anssille. Hiton hyvin toimi tuo systeemi ja loi toiveen jokaiselle työttömälle päästä uudestaan kiinni työelämään.

Mutta tuolloin työllistetty sai myös korvauksen tekemästään työstä,  joten höne kokonaisansionsa oli suurempi kuin silloin jos olisi ollut vain "passiivinen työtön" tai enemmän ja vähemmb "vain" (palkka)työtä tai opsikelupaikkaa hakeva työtön. - Nythän on annettu ymmärtää, että työttömille ei tulisi maksaa korvausta työstä lainkaan, vaan työttömän pitäisi tehdä työtä vain koska työtön; joka ei ole muutoin onnistunut saamaan itselleen palkattua työtä. Ts. osalle työnatajista annettaisiin ilmaistyövoimaa. 

Sinkkumies  

Maksettiin palkkaa mikä oli ihan oikein. Eipä se nyt yhteiskunnan näkökulmasta välttämättä sen kalliimmaksi tullut kun ei sitten vastaavasti tarvinnut maksaa työttömyyskorvausta, asumistukea eikä toimeentulotukea.

Vierailija
49/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten taida muistaa aikaa jolloin kunnilla oli velvoite työllistää pitkäaikaistyötön? Palkkaa tuosta maksettiin ja moni pitkäaikaistyötön pääsi tuota kautta kiinni vakityöhön. Ja jos ei päässyt, niin pääsi ainakin pariksi vuodeksi anssille. Hiton hyvin toimi tuo systeemi ja loi toiveen jokaiselle työttömälle päästä uudestaan kiinni työelämään.

Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista https://www.tyj.fi/lakimuutokset

Vierailija
50/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ap luettelee ne työvelvoitepaikat, jotka hänelle sopii. Ei esim. vessasiivousta, raivaushommia, jäteaseman yleisduuneja.

Mikäs se sellainen velvoite on, jonka itse saa valita?

Eipä sinullakaan ole mitään muuta syytä vaatia vessansiivousta tai jätehommia kuin oma sairas halusi nähdä huono-osaiset mahdollisimman raskaissa ja likaisissa töissä. Ettei vaan olisi joku pas*afetismi kyseessä. 

Vierailija
51/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus. Missä empatia?

Siellä, missä sen kuuluukin olla eli niiden työntekijöiden puolella, joiden työpaikat ovat uhattuna, jos työnantaja pääsee työllistämään ihmisiä, joille ei tarvitsekaan maksaa palkkaa.

Vierailija
52/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sivariduunit voisi antaa pitkäaikaistyöttömille ja sivari lyhennetään kuukauteen.

Nii et palkitaan vastuunvälttelystä

Vierailija
53/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Eihän tuo työvelvoite edistä työttömyyden hoitoa. Harmia siitä aiheutuu työnantajalle ja tekijöille.

Vierailija
54/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että turha maksaa palkkaa ihmisille, kun heille sopii olla ilman palkkaa töissä. Tämä selvä. Onneksi kuulut selkeään vähemmistöön. 

Vierailija
55/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minulle ei sovi! Olen kirjastossa töissä, saan siitä palkkaa, enkä halua että työttömät alkavat tehdä samoja töitä ilmaiseksi. 

Kysynnän ja tarjonnan laki on sitä, että otetaan sieltä mistä halvimmalla saadaan. Et sinäkään maksaisi kaupassa maitopurkista 5 euroa jos voit saada sen 1 eurolla. Hyödykkeiden kysyntä myös romahtaa jos niiden hinta on kovin korkea, ja tästä johtuvat mm. monien kirjastojen "itsepalveluajat".

Vierailija
56/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla hieman yksinkertainen. 

Ap. Kaikkihan kyllä tajuavat kuinka älytön koko idea on.

Vierailija
57/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on maailman helpoin ammatti. Te ette ees häädä kuorsaavia kodittomia

Vierailija
58/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatukea ja peruspäivärahaa ei enää ole, niiden tilalle tuli yleistuki.

"Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omat palkkatulot, omaishoidontuki, tekijänoikeuskorvaukset ja perhehoitajan palkkiot myös yli 55-vuotiailla työttömillä."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772937.html

Vierailija
59/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinua häiritsee, että työtön ihminen kehittää itseään opiskelemalla uusia taitoja, jotka voivat auttaa työn saamisessa ja pitää huolta kunnostaan tai ylipäätään tekee jotain mieltä piristävää? 

Vierailija
60/72 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän