Miksi naiset haluavat eroon kuukautisista?
En tajua. Mitä ylivoimaista haittaa niistä on? Vaikka olisi runsaatkin kuukautiset, erilaisia suojia kyllä riittää. Kivuliaat endometrioosit jne ymmärrän. Itseä ahdisti todella paljon kun ehkäisy lopetti kuukautiset kokonaan. Minulle on tärkeää että keho toimii niin kuin sen kuuluukin toimia. Lääkäreitä myöten toitotetaan kuinka kuukautisia ei tarvita mihinkään ja ehkäisylläkin on pelkästään hyviä terveysvaikutuksia, sivuvaikutuksetkin ovat vain hormonipelkoisten naisten mielikuvituksen tuotetta.
Kommentit (45)
Joudun juurikin endometrioosin vuoksi syömään pillereitä ilman taukoja. Mieluummin olisin ilman hormonitabletteja. Ne vaikuttavat itselläni mielialaan, lisäävät haluttomuutta ja pelkään rintasyöpäriskin kasvua (molemmissa suvuissa ollut rintasyöpää). Jos saisin valita normikuukautiset, joiden kanssa pärjää suojilla ja muutaman päivän särkytabletteja syömällä, niin ottaisin ehdottomasti ne hormonihoidon sijaan, mutta sitä vaihtoehtoa minulla ei ole. Jos en syö pillereitä, kivut ovat kovat, ja jo kerran leikattu endometrioosi todennäköisesti uusiutuu. Ymmärrän hyvin aloittajan pointin, että luonnollinen kuukautiskierto ja hormonitasapaino olisi optimi vaihtoehto. Lapsen saamisen jälkeen suhtautumiseni kuukautisiin myös muuttui, ymmärsin syvemmin, että tuo erikoinen systeemi kehossa mahdollistaa jälkikasvun saamisen.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, ettei nainen osaa edes kuvitella, että jollain toisella naisella kuukautiset hormonimuutoksineen voivat olla todella elämänlaatua heikentävät?
Enpä usko, että ap on nainen.
Sulla ei selvästi ole kokemusta runsaista kuukautisista. Sellaisista, että on imukykyisin tamponi mitä olemassa on, ja vielä super plus imukykyisin side, ja molemmat tulee alle tunnissa läpi. Ja kun olet työssä jossa et voi puolen tunnin välein olla vessassa pesulla ja vaihtamassa edellämainittuja, niin se on melko mahdotonta.
Esimerkiksi itselläni saattoi olla että kävin vessassa ja vaihdoin kaikki, kävelin työpöydän ääreen ja tunsin valahduksen. Ja sitten käveltävä varovasti takaisin vessaan.
Ja ei, kuukuppi ei myöskään ole ratkaisu tällaiseen häränkurkkuvuotoon.
Mua ei haittaisi menkat, jos eivät olisi niin runsaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, ettei nainen osaa edes kuvitella, että jollain toisella naisella kuukautiset hormonimuutoksineen voivat olla todella elämänlaatua heikentävät?
Miten tavalliset, runsaatkin kuukautiset heikentävät elämänlaatua niin paljon? Kysyinkin siksi jos joku haluaa avata asiaa.
Ja kyllä, vaikeat pms oireet ovat ymmärrettävä syy. Mutta nyt puhun ihan siitä että osa naisista on mieluummin ilman vuotoa koska se on helpompaa ja mukavampaa.
Siinähän jo vastaat omaan kysymykseesi. Ilman vuotoa on helpompaa ja mukavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tavalliset, runsaatkin kuukautiset heikentävät elämänlaatua niin paljon? Kysyinkin siksi jos joku haluaa avata asiaa.
Ei välttämättä itse kuukautiset haittaa vaan esim pms/pmdd joka on oikeasti ahdistus-unettomuus-pahaa oloa. Tuo oli mulla nelikymppisenä ja hormonikierukka poisti nuo vips vaan.
Mä vedin koko hedelmällisen iän läpi ilman hormoneista. Sain suht nuorena lapsen, sen jälkeen kuparikierukka, heti kolmekymppisenä steri. Vaihdevuosissa jouduin sitten turvautumaan hormoneihin. Tekisinkö saman uudelleen, en välttämättä. Luomuna ei ollut ihan hirveän runsaita kuukautisia, mutta kovat pms-oireet. Sen väsymyksen muistan vieläkin, yksi päivä oli alituista nukahtelua.
Voi onnen päivää kun hormonikierukka lopetti kuukautiset 15 vuotta sitten.
Ei ole ollut ikävä.
Minulla reilut viisikymppisellä vuoto voi alkaa kuin salama kirkkaalta taivaalta hyytymillä. Niissä on valtavasti verta ja sotkevat kaikki paikat. Voi että odotan sitä päivää, että menkat loppuu. Varmaan kyllä sittenkin kuljen vielä pitkään mustissa housuissa ja yöside housuissa.
Itse vuosin viime vuonna 15 viikkoa putkeen, ilman taukoja. Vuoto oli niin välillä niin runsasta etten pystynyt poistumaan vessasta kun lorisi vaan pyttyyn taukoamatta. Kaupassa ollessa tunsin holahduksia ja yhtäkkiä vuoto valui pitkin jalkaa, siitä sitten yleistä vessaa etsimään ja siistiytymään. Pillerit eivät auttaneet, eka Mirena tuli kananmunan kokoisten hyytymien mukana ulos. Vasta toinen Mirena ja sen rinnalla pillerit riitti lopettamaan vuodot. Olen tämän vuoden nauttinut tästä tunteesta, ei enää verisiä lakanoita öisin, sotkettuja housuja, sitä tunnetta kun veri valuu ohi ja jalkaa pitkin lattialle johon muodostuu lätäkkö...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on ainakin tosi ikävää ja vaivalloista kaikki kuukautissuojien kanssa säätäminen, ja ohivuotoja tulee väistämättä välillä.
Eipä siinä, nuorena oli niukat ja suht kivuttomat menkat, ja öisin en oikeastaan vuotanut lainkaan, niin eipä se silloin niin ikävänä ja vaivalloisena näyttäytynyt, kun pärjäsi pelkillä minitamponeilla. Pystyi käymään uimassakin ym.
Nyttemmin on sitten sellaista, että pitää olla sekä tamponi että side. Parhaimmillaan siitä super plus -tamponista vuotaa läpi jo tunnissa tai kahdessa, yösiteet ei koskaan riitä tai pysy kunnolla paikallaan, joten öiset ohivuodot on jatkuvia. Uimahalliin ei voi kuvitellakaan menevänsä, ja rajoittaa muutenkin kodin ulkopuolella liikkumista.
Pahin on kuitenkin PMS.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, vaikeat pms oireet ovat ymmärrettävä syy. Mutta nyt puhun ihan siitä että osa naisista on mieluummin ilman vuotoa koska se on helpompaa ja mukavampaa.
Itsehän syyn kerroit: mukavuus ja helppous. Mulla menkat kesti viikon, oli epäsäännölliset ja kipuja oli pari ekaa päivää. PMS oireita oli joskus, rinnat kipeät ja olo itkuinen. Kyllähän se elämää rajoittaa, kun ei voi käydä uimassa kun haluaa, ei voi harrastaa seksiä miten haluaa, saa pelätä ohivuotoja, saa aina miettiä onko vessa tai särkylääkkeet saatavilla. Hirveintä oli olla töissä, jos yhtäkkiä alkoi kramppaamaan eikä voi poistua asiakkaan luota. Nyt menkat on lyhyet, jos edes tulevat, kiitos hormonikierukan.
N33
Sinä mies-ap siellä. Mietipä itsellesi tilanne, että sulta valahtee monta kertaa päivässä randomisti 1-2dl kusta housuun viisi päivää putkeen, yötä päivää. Joka kuukausi. Ja joudut erilaisilla suojilla pöksyissäsi estämään tätä. Vaihtamaan suojia. Pyykkäämään kusisia lakanoita ja alusvaatteita.
Tähän päälle kivut ja turvotus.
Kiinnostaisiko päästä tällaisesta vaivasta eroon?
Aa, vanha kunnon menkkahullu taas aktivoitunut. Häntä ei olekaan näkynyt palstalla hetkeen. Nyt taas vaihteeksi on nainen puheidensa mukaan.
Itse en tietoisesti halunnut kuukautisista eroon, sillä ne oli aina aika niukat. Kuitenkin, kun asennutin ensimmäisen kierukan ja sen myötä kuukautiset jäivät kokonaan pois, tuntui se vaan mukavalta. En ole koskaan kuukautisia kaivannut, ja kun kierukan vaihdon jälkeen ollut aina vähän vuotoa, olen huokaissut helpotuksesta kun se on loppunut.
Kuukautiset olivat aina infernaalisen kipeät, joka kuukausi särkylääkkeitä kaksi viikkoa, eli vain 2 viikkoa kuukaudesta ilman lääkkeitä. Viikkoa ennen kuukautisia alkoi kivut jotka jatkuivat joka päivä, jos koko ajan ei ollut kipulääketasapaino kunnossa. Onneksi kohdunpoisto lopetti kuukautiset ja joka kuukautinen kipu+kipulääke helvetti loppui. Hormoneja en koskaan kokeillut, koska osaa en voinut muutenkaan käyttää, enkä halunnut omaa hormonitasapainoa sotkea.
Vierailija kirjoitti:
Itse vuosin viime vuonna 15 viikkoa putkeen, ilman taukoja. Vuoto oli niin välillä niin runsasta etten pystynyt poistumaan vessasta kun lorisi vaan pyttyyn taukoamatta. Kaupassa ollessa tunsin holahduksia ja yhtäkkiä vuoto valui pitkin jalkaa, siitä sitten yleistä vessaa etsimään ja siistiytymään. Pillerit eivät auttaneet, eka Mirena tuli kananmunan kokoisten hyytymien mukana ulos. Vasta toinen Mirena ja sen rinnalla pillerit riitti lopettamaan vuodot. Olen tämän vuoden nauttinut tästä tunteesta, ei enää verisiä lakanoita öisin, sotkettuja housuja, sitä tunnetta kun veri valuu ohi ja jalkaa pitkin lattialle johon muodostuu lätäkkö...
Luoja varjele, kaikki sympatia sinne. Mä vuosin pahimmillaan 2 kk joka päivä eli "vaan" 7 viikkoa. Toinen mirena ja kolmannet pillerit toivat vihdoin helpotuksen. Naistenpolilta sain kertaultralla diagnoosinkin, adenomyoosi. Tätä ennen hakkasin toistatuhatta euroa yksityiselle ja kokeiluihin. Meni paljon aikaa ja hermot. Vähän kolmatta vuotta meni tuohon taistoon, jonka toivon kädet kyynärpäitä myöten ristissä olevan nyt lopullisesti ohi. Tilanne on aika tuore, olen ollut vuodoton vasta juhannuksesta.
Soita märiähnördiinille? Haiseekse sardiinille. Se kyllä tietää alapäästä ja muustakin.
Et taida tietää, mitä oikeasti runsaat kuukautiset ovat. Ne aiheuttavat vaikeaa anemiaa ja haittaavat aivan kaikkea elämää. Itselläni oli niin runsaat, ettei side ja tamponi auttanut pitämään vuotoa kurissa edes 15 min. Vaihtoehtona oli kohdunpoisto tai pillerit.
Mulla taas ei riittänyt mihinkään, kierto jatkui. Ensimmäisen Mirenan keho sylkäisi pihalle ja toisen kylkeen vasta kolmannet pillerit riittivät lopettamaan vuodot.