Lapsi täyttää 18 ja elarit loppuu. Miten koulutustuki (?) eroaa siitä
Kuinka suuri summa on? Onko se laskennallinen vai vapaaehtoinen? Kenelle raha menee?
Kommentit (43)
Vanhempi maksaa lapselleen tarvittaessa koulutus tukea.
Lapsi lakkaa olemasta vanhempiensa lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi maksaa lapselleen tarvittaessa koulutus tukea.
No sen tiedän, mutta mikä summa? Netistä ei löydy tietoa.
Lapsi anoo sitä, maksaja on vanhemmat. Ei siihen ole mitään vakiomäärää, se riippuu täysin tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi anoo sitä, maksaja on vanhemmat. Ei siihen ole mitään vakiomäärää, se riippuu täysin tuloista.
Miten se suhteutuu maksettuihin elareihin? Vähemmän - enemmmän - yhtä paljon?
No ei kai siihen ole mitään standardisummaa, menee vuositulojen mukaan. Sulla on ap hyvin veemäisen tapa vastata ihmisille.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se suhteutuu maksettuihin elareihin? Vähemmän - enemmmän - yhtä paljon?
No mistä helkutista me tiedetään sun elarien määrä, dami. Ja tolla asenteella en ole kertomassa enää mitään. Selvitä itse kuten me muutkin.
Usea lukiolainen tai amis asuu vielä kotona, joten siitä ei tule asumiskustannuksia nuorelle. Koulu on ilmainen, joten siitä ei tule kustannuksia. Ehkä koulumatkoista voi tulla kustannuksia, jos asuu niin lähellä koulua, ettei saa koulu on puolesta bussikorttia. Eli koulutuksen aiheuttamiin kustannuksiin tuki voi olla aika pieni...?
Vierailija kirjoitti:
No ei kai siihen ole mitään standardisummaa, menee vuositulojen mukaan. Sulla on ap hyvin veemäisen tapa vastata ihmisille.
Ohis
Sori, en jaksa lässyttää, vaan menen suoraan asiaan.
Mikä kaava on vuosituloilla?
Kokemuksia etsin, jos ei ole ohjeistusta.
Minä opiskelin opintotuen ja opintolainan avulla. Tein myös keikkatöitä iltaisin ja viikonloppuisin. Ihan itse maksoin kaiken, vanhemmat eivät auttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Ota itse selvää!
Juurihan otan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota itse selvää!
Juurihan otan.
Ethän ota, ruikutat muilta vastauksia.
Tiedän, mutta arvaa 2 kertaa kerronko sulle 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Siinäpä sulle pähkinä purtavaksi 😇
Vierailija kirjoitti:
Usea lukiolainen tai amis asuu vielä kotona, joten siitä ei tule asumiskustannuksia nuorelle. Koulu on ilmainen, joten siitä ei tule kustannuksia. Ehkä koulumatkoista voi tulla kustannuksia, jos asuu niin lähellä koulua, ettei saa koulu on puolesta bussikorttia. Eli koulutuksen aiheuttamiin kustannuksiin tuki voi olla aika pieni...?
Kyllä se täysi-ikäisen lukiolaisen/amiksen asuminen, ruokailu, harrastukset, vaatteet, hygienia, yms. maksaa edelleen. Nyt hänen on vain maksettava ne itse, opintotuella ja kojlutusavustuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota itse selvää!
Juurihan otan.
Ethän ota, ruikutat muilta vastauksia.
Tiedän, mutta arvaa 2 kertaa kerronko sulle 😂😂😂
Googlasin kyllä: ”Avustus perustuu kohtuullisuusharkintaan, ja sen myöntäminen riippuu vanhempien mahdollisuuksista tukea lasta”
En löydä googlaamalla tietoa, mikä on kohtuullista. Siksi kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Puhutaan tavallisesti muutamista satasista. Etä maksaa rahan lapselle. Jos ei maksa, rahaa voidaan hakea oikeusteitse etävanhemmalla. Teinin on mukava haastaa vanhempi oikeuteen, jos Etä ei maksa vapaaehtoisesti.
Meidän kohdalla koko laki oli kuollut lain kirjain, sillä ex oli varaton. Vanhempi lapsi sai toimeentulotukea silloin lukio-opintoihin. Enää ei varmaan saa, vaan pitää ottaa opintolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se täysi-ikäisen lukiolaisen/amiksen asuminen, ruokailu, harrastukset, vaatteet, hygienia, yms. maksaa edelleen. Nyt hänen on vain maksettava ne itse, opintotuella ja kojlutusavustuksella.
Vanhemmalla on usein edelleen sama talo/asunto, asui nuori siellä tai ei.
Perustuu todellisiin kuluihin ja vanhempien (monikossa) maksukykyyn.
?
av tietää kaiken. Miksi ei vastata?