Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaverin kummallinen käytös

Vierailija
27.08.2026 |

Olen töissä asiantuntijaorganisaatiossa ja minulla on kollegana vähintäänkin mielenkiintoinen henkilö. Näennäisesti todella mukava ja omien sanojensa mukaan sydämellinen henkilö ja kaikkein etua ajava ihminen, mutta todellisuus on toista ja todella toksista ajoittain.

Työterveyspsykologin neuvon perusteella olen rajannut kanssakäymisen tämän ihmisen kanssa ihan minimiin, omaa mielenterveyttäni ja työssäjaksamista suojellakseni. Pakolliset yhteiset työtapaamiset ja -tehtävät hoidan kunnialla ja minimikontaktilla.

Tällä työkaverilla on kuitenkin kummallinen tapa kostaa pienikin ystävällisyys. 

Kohtelen hän töissä täysin neurtaalisti, enkä esimerkiksi puhu henkilökohtaisesta elämästäni ja keskityn muutenkin työhön. Jos kuitenkin lipsahdan ns perusy stävällisyyden puolelle ja kerron jotain itsestäni tai vaikka juttelen hetken jostain triviaalista asiasta, on parin päivän päästä viimeistään odotettavissa jonkin sortin onnettomuus, käskyttämistä tai jotain muuta todella stressaavaa. Saattaa esimerkiksi ilmetä, että hän on napannut työpöydältäni minulle kuuluvia työtehtäviä omien sanojensa mukaan epähuomiossa, mutta on sekeää, että tekee tämän tahallaan.

Tämän saman on huomannut myös useat muut kollegani, eli en ole mitenkään yksin ajatukseni kanssa.

Mikä ihme ajaa ihmisen käyttäytymään näin?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskauraa. Hänen tavoite on saada sinut avautumaan ja tuntemaan olosi rennoksi seurassaan. Sitten hän iskee. Olet hänen mielessään jonkin sortin uhka hänelle. Tällaiselle ihmiselle ystävällisyys ja kiltteys, sekä normaalit käytöstavat indikoivat heikkoutta. Pysy vaan kaukana ja lopeta keskustelu hänen kanssaan, ellei ole ihan pakko. Niin tekisin itse. 

Vierailija
2/4 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskauraa. Hänen tavoite on saada sinut avautumaan ja tuntemaan olosi rennoksi seurassaan. Sitten hän iskee. Olet hänen mielessään jonkin sortin uhka hänelle. Tällaiselle ihmiselle ystävällisyys ja kiltteys, sekä normaalit käytöstavat indikoivat heikkoutta. Pysy vaan kaukana ja lopeta keskustelu hänen kanssaan, ellei ole ihan pakko. Niin tekisin itse. 

Olet 110 % prosenttisen oikeassa. Pääsi taas tämä käytös yllättämään ja jäin miettimään, että mikä ihme saa ihmisen toimimaan noin. On niin kaukana omasta toiminnasta, etten voi yksinkertaisesti ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustalla lienee henkilön epävarmuus omasta osaamisesta ja työpaikan jatkuvuudesta. Työkaverit ovat kilpailijoita, jotka ovat uhka hänen työpaikkansa säilymiselle.

Vierailija
4/4 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nappaa pöydältäsi asiakirjoja tms. laita ne lukkojen taakse/pidä mukanasi, kun et ole paikalla. Lukitse aina tietsikan näyttö, kun poistut työpisteeltä. Tämä viimeksi mainittu varsinkin ehdottomasti!!!! Äläkä ikinä suostu pyybtöön: "saanks mä ihan äkkiä vaan käydä tsekkaa yhden jutun sun tunnareilla? EI!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi