Miksi vasemmalla pelätään niin eriarvoisuutta, mitä se edes tarkoittaa Suomessa?
Jokaisella on samat palvelut olemassa tässä maassa raskausajasta hautajaisiin. Se, että joku tienaa tai omistaa enemmän kuin toinen ei ole sitä mihinkään muuttanut. Eikä muuta sekään, jos naapurin Pentti saa hyvin tehdystä työstä palkankorotuksen ja itsellä jää työttömyyskorvauksista indeksikorotukset tekemättä.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi äärioikeisto pelkää tasa-arvoisuutta ja kannattaa eriarvoisuutta olisi se oikea kysymys.
Eikö Suomi ole sinusta tasa-arvoinen? Lait ovat kaikille samat ja lapsesi käyvät samat koulut kuin valtakunnan kermankin lapset.
Kysymys oli, että miksi vasemmisto pelkää eriarvoisuutta.
Sehän tarkoittaa, että teistä se on hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi äärioikeisto pelkää tasa-arvoisuutta ja kannattaa eriarvoisuutta olisi se oikea kysymys.
Eikö Suomi ole sinusta tasa-arvoinen? Lait ovat kaikille samat ja lapsesi käyvät samat koulut kuin valtakunnan kermankin lapset.
Ilman eriarvoisuutta ei ole vasemmistoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellään ei ole oikein enää varaa torjua kyseistä eriarvoisuutta, joku taho on ollut tuomassa maahan puoltoista miljoonaa sossupummia jälkeläiseieen ja perheenyhdistyssukulaisineen.. Eli ihan itseaiheutettu ongelma on, vassarien ja demarien olisi pitänyt olla persujen vieressä taistelemassa mutavyöryä vastaan.
Nyt vaan on niin että noita palveluja ja kaikkien tasa-arvoinen påääsy niihin on menneen suomen totuus.
Eikähän syrjäseudutulaiset tajunneet tämän jo jonkin aikaa sitten..Sairaaloita ei vältmät ole 5 tunnin ambulanssimatkan sisällä pidemmän päälle. Eikä noin kaukaa kuulu akea eikä viedä. Jos ei oma terveysasema ja kylälääkäri riitä viikkopäivisin miin ei tehdä mitään sen enempää.
Se on oma valinta asua siellä tuntien päässä sairaaloista. Itse asun yliopistosairaalasta parin kilometrin päässä ja olen valintaani tyytyväinen.
Jokaiselle tulisi taata ns. Lähisairaala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman eriarvoisuutta ei ole vasemmistoa
Ilman eriarvoisuutta ei ole fasseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vasemmistolainen, mutta sentään tiedän, mitä eriarvoisuus tarkoittaa. Suosittelen aloittajalle kirjaa Tyttö, joka sai kaulapannan. Löytyy myös äänikirjana. Jos et tiedä, mitä eriarvoisuus tarkoittaa, tuo kirja tutustuttaa hyvin aiheeseen.
Olen lukenut tuon kirjan. Siinä aikuinen mies parittaa alaikäistä tyttöä julmasti vuosien ajan. Miten se liittyy yhteiskunnalliseen eriarvoisuuteen? Mies on yksiselitteisesti rikollinen samoin kuin kaikki tytön asiakkaatkin tekevät rikoksen ostaessaan seksiä alaikäiseltä. Tytön vanhemmathan ovat luokattoman huonoja.
Eikö sulle jäänyt mieleen lainkaan sen tytön elämäntarina siitä, millaisessa kodissa hän kasvoi? Mulle jäi se enemmän mieleen kuin sen ukon hirmuteot.
Hän kasvoi kodissa, johon lastensuojelun olisi pitänyt puuttua. Vanhemmuus oli täysin hukassa.
Aivan. Juuri näin. Eli palaamme takaisin siihen syyhyn, jonka takia suosittelin tutustumaan kirjaan. Mikäs se olikaan?
Eriarvoisuus. Tälläkin tytöllä oli samat palvelut tarjolla kuin kaikilla muillakin. Hänelle osui kelvoton äiti ja rikollinen hyväksikäyttäjä. Hyväksikäyttäjä on saanut asiassa vankeustuomion. On ikävää, että lastensuojelu ei osunut tämän tytön kohdalle. Jostain syystä hänen lähipiirissään ei lastensuojeluilmoituksia tehty. Yhteiskunnallisesta eriarvoisuudesta ei ilmoitusten tekemättömyys kuitenkaan johtunut.
Voihan sen tuommoisellekin mutkalle vääntää, jos välttämätön pakko on. Sinun mielestäsi ylisukupolvisesta syrjäytymisestä kärsinyt henkilö ei ollut eriarvoisessa asemassa. Minusta hän oli, koska hänellä ei ollut normaaleja tukiverkkoja. Yhteiskunta harvoin toimii hyvänä tukiverkkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vasemmistolainen, mutta sentään tiedän, mitä eriarvoisuus tarkoittaa. Suosittelen aloittajalle kirjaa Tyttö, joka sai kaulapannan. Löytyy myös äänikirjana. Jos et tiedä, mitä eriarvoisuus tarkoittaa, tuo kirja tutustuttaa hyvin aiheeseen.
Tarkoitatko, että tuo rikollinen mies oli rikollinen, koska yhteiskunta ei kohdellut häntä reilusti ja antanut muita mahdollisuuksia?
En tarkoittanut, että rikollinen mies olisi rikollinen, koska yhteiskunta ei kohdellut häntä reilusti ja antanut muita mahdollisuuksia.
Eriarvoisia olemme syntymästä saakka, toisilla on vaan paremmat geenit ja ominaisuudet pärjätäkseen maailmassa. Mikään ei tätä poista. Tasa-arvo pitää olla mahdollisuuksissa, köyhäkin voi ponnistaa eteenpäin omilla kyvyillään ja ahkeruudellaan. Näin saadaan kaikkien potentiaali käyttöön. Sellaisesta hyötyvät kaikki.
Sen sijaan resurssien tuhlaaminen heikompien tukemiseen on touhua josta yhteisö ei hyödy mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se kamalaa jos miesten velvollisuuksista luovuttaisiin. Mitä siitäkin tulisi jos naiset velvotettaisiin maksamaan elareita ja lapset menisivät aina isälleen tai pelkästään naiset velvotettaisiin armeijaan.
Naiset maksavat elareita, jos isä on pääasiallinen vanhempi. Taitaa yhteishuoltajuus olla tavallisinta Suomessa.
Tunnetko ketään elareita maksavaa naista :D Miehiä on vaikka kuinka ja paljon XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se kamalaa jos miesten velvollisuuksista luovuttaisiin. Mitä siitäkin tulisi jos naiset velvotettaisiin maksamaan elareita ja lapset menisivät aina isälleen tai pelkästään naiset velvotettaisiin armeijaan.
Naiset maksavat elareita, jos isä on pääasiallinen vanhempi. Taitaa yhteishuoltajuus olla tavallisinta Suomessa.
Tunnetko ketään elareita maksavaa naista :D Miehiä on vaikka kuinka ja paljon XD
Tunnen XD Lapset/lapsi asuvat ensisijaisesti isänsä luona :D
Vierailija kirjoitti:
Tukien avulla elävällä pitää olla sama elintaso kuin omalla työllä rikastuneella miljonäärillä.
Tätä vasemmisto haluaa mutta onneksi kansan enemmistön mielestä ahkeruudesta tulee palkita eikä rangaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien avulla elävällä pitää olla sama elintaso kuin omalla työllä rikastuneella miljonäärillä.
Useimmiten se miljönääri on rikastunut muiden työllä.
On toki saattanut periä, mutta voi olla myös vaikka akateemisesti kouluttautunut ihminen, esim. lääkäri, joka on vuosikymmenet auttanut muita ihmisiä parantumaan.
Ja kikkaillut veronsa minimiin erilaisilla järjestelyillä. Suorastaan pyhimys.
Eriarvoisuus on luonnollista. Se tarkoittaa vain eroja. Sitä että osa ei koulussa oppinut vaikka annettiin tukiopetusta. Osa vain on tyhmiä. Ei heille kuulu ammentaa rahaa muilta. Kaikista tyhmintä on se että kaikki menevät vammaisen tahtiin, kuten nyt tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten se miljönääri on rikastunut muiden työllä.
On toki saattanut periä, mutta voi olla myös vaikka akateemisesti kouluttautunut ihminen, esim. lääkäri, joka on vuosikymmenet auttanut muita ihmisiä parantumaan.
Ja kikkaillut veronsa minimiin erilaisilla järjestelyillä. Suorastaan pyhimys.
Sinäkin olet kikkaillut elämäsi muitten rahoilla tukia nostellen et siis maksa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni rikkaat voisivat antaa heikommassa elämäntilanteessa oleville avustusta. Ei ole niin paljoa vaadittu.
Maailman kovin progressio johtaa jo siihen. Ongelma on että Suomessa kateellisia on paljon ja siksi kateuspuolueet menestyvät. Kaikkialla pitäisi on sama elintaso vaikka laiskuuttaan eivät ole viitsineet tehdä mitää elintasonsa parantamiseksi.
”Eriarvoisuus” on täysin keksitty termi jossa ei ole mitään järkeä muuta kuin sellaisen sosialismi-ideologian silmälasien läpi, jossa uskotaan että kaikkien työ on saman arvoista ja omaisuus yhteistä, joten jos jollekin maksetaan toista enemmän niin se on joltakin toiselta pois.
Termin liittyy myös toinen sisäänrakennettu aivopieru, joka on se, että ne kenellä asiat ovat hyvin ovat ”saaneet” ne hyvät asiat jostain ansiotta. Siksi he ovat ”hyväosaisia”.
Pahinta kuitenkin on se, että termillä passivoidaan pienituloiset ja muuten heikommassa asemassa olevat odottamaan ulkoista pelastusta, sen sijaan että heitä kannustettaisiin pyrkimään itse parantamaan omaa elämäänsä.
Tunnen kaksi oman alansa huippuosaajaa. Opiskelleet vähint. yhden tutkinnon kumpainenkin. Huippuduunit ja suuret tulot. Omaisuutta on kertynyt, molemmat myös varakkaista perheistä.
Eikö eriarvoisuus ole ihan selviö? Toiset jää vaatimattoman koulupohjan jälkeen matalapalkka-aloille elämään kädestä suuhun. Omaisuutta ei kerry, kaikki menee mikä tulee.
Miten tätä haluttaisiin muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
”Eriarvoisuus” on täysin keksitty termi jossa ei ole mitään järkeä muuta kuin sellaisen sosialismi-ideologian silmälasien läpi, jossa uskotaan että kaikkien työ on saman arvoista ja omaisuus yhteistä, joten jos jollekin maksetaan toista enemmän niin se on joltakin toiselta pois.
Termin liittyy myös toinen sisäänrakennettu aivopieru, joka on se, että ne kenellä asiat ovat hyvin ovat ”saaneet” ne hyvät asiat jostain ansiotta. Siksi he ovat ”hyväosaisia”.
Pahinta kuitenkin on se, että termillä passivoidaan pienituloiset ja muuten heikommassa asemassa olevat odottamaan ulkoista pelastusta, sen sijaan että heitä kannustettaisiin pyrkimään itse parantamaan omaa elämäänsä.
Kyllä eriarvoisuutta voi ajatella toisestakin näkökulmasta. Minä ajattelen sitä juuri siitä näkökulmasta, mitä ihminen saa kotoa. Saako turvallisen kodin ja turvallisen kasvatuksen, vai jotain muuta. Mä en ajattele sitä ensisijaisesti taloudellisesta näkökulmasta, tai vaikka siitä, että toisen ihmisen hyvinvointi olisi toisen pussista pois. Aidosta huono-osaisuudesta on vaikea ponnistaa.
Mä itse ajattelen, että mulla on ollut tosi hyvät lähtökohdat elämään juuri sen takia, että mulla on ollut turvallinen kasvuympäristö ja vanhempien tuki. Ei täydelline missään nimessä, mutta riittävän hyvä. Samalla tavalla kuin huono-osaisuus on ylisukupolvinen juttu, myös tämä tietynlainen vakaus on ylisukupolvinen juttu. Mun sukulaiset on pääosin aika vakaata porukkaa. Avioliitot keskimäärin kestää, ihmiset tulevat toimeen ihan ok-tasolla. En puhu nyt varsinaisesta rikkaudesta. Lähisuvussani (siis vanhempieni sisarukset perheineen) ei ole alkoholismia. Kyllä meiltäkin mielenterveyden ongelmia löytyy.
Tästä omasta hyväosaisuudestani (enkä nyt siis puhu taloudellisesta hyväosaisuudesta) näen kyllä selkeästi, miten huonot kotiolot vaikuttavat monella tasolla.
Vasemmisto voi haistaa pitkän paskan. Suomi täynnä kehitysmaalaisia.
Ihmiset huomaavat keväällä kuinka vasemmisto saa äänivyöryn. Kansa, jota on kaltoin kohdeltu, nostaa päänsä ja suuntaa äänestämään.
Se on oma valinta asua siellä tuntien päässä sairaaloista. Itse asun yliopistosairaalasta parin kilometrin päässä ja olen valintaani tyytyväinen.