Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vasemmalla pelätään niin eriarvoisuutta, mitä se edes tarkoittaa Suomessa?

Vierailija
27.08.2026 |

Jokaisella on samat palvelut olemassa tässä maassa raskausajasta hautajaisiin. Se, että joku tienaa tai omistaa enemmän kuin toinen ei ole sitä mihinkään muuttanut. Eikä muuta sekään, jos naapurin Pentti saa hyvin tehdystä työstä palkankorotuksen ja itsellä jää työttömyyskorvauksista indeksikorotukset tekemättä. 

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vasemmistolainen, mutta sentään tiedän, mitä eriarvoisuus tarkoittaa. Suosittelen aloittajalle kirjaa Tyttö, joka sai kaulapannan. Löytyy myös äänikirjana. Jos et tiedä, mitä eriarvoisuus tarkoittaa, tuo kirja tutustuttaa hyvin aiheeseen.

Olen lukenut tuon kirjan. Siinä aikuinen mies parittaa alaikäistä tyttöä julmasti vuosien ajan. Miten se liittyy yhteiskunnalliseen eriarvoisuuteen? Mies on yksiselitteisesti rikollinen samoin kuin kaikki tytön asiakkaatkin tekevät rikoksen ostaessaan seksiä alaikäiseltä. Tytön vanhemmathan ovat luokattoman huonoja. 

Eikö sulle jäänyt mieleen lainkaan sen tytön elämäntarina siitä, millaisessa kodissa hän kasvoi? Mulle jäi se enemmän mieleen kuin sen ukon hirmuteot.

Ei köyhyys ole se mikä tuollaiseen johtaa. Vanhemmilla oli ongelmia ja epäonnistuivat. Myös veli oli väkivaltainen ja olisi pitänyt ottaa jo aiemmin huostaan kiusaamasta siskoaan.

Lastensuojelu ja psykiatria mokasivat myös tytön tapauksessa. Kyse ei ole siitä, ettei tässä maassa olisi mahdollisuuksia auttaa huonossa kodissa kasvavaa tyttöä, vaan siitä että ne kyseiset työntekijät eivät olleet tarpeeksi kartalla.

Sivusta

Vierailija
22/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vasemmistolainen, mutta sentään tiedän, mitä eriarvoisuus tarkoittaa. Suosittelen aloittajalle kirjaa Tyttö, joka sai kaulapannan. Löytyy myös äänikirjana. Jos et tiedä, mitä eriarvoisuus tarkoittaa, tuo kirja tutustuttaa hyvin aiheeseen.

Olen lukenut tuon kirjan. Siinä aikuinen mies parittaa alaikäistä tyttöä julmasti vuosien ajan. Miten se liittyy yhteiskunnalliseen eriarvoisuuteen? Mies on yksiselitteisesti rikollinen samoin kuin kaikki tytön asiakkaatkin tekevät rikoksen ostaessaan seksiä alaikäiseltä. Tytön vanhemmathan ovat luokattoman huonoja. 

Eikö sulle jäänyt mieleen lainkaan sen tytön elämäntarina siitä, millaisessa kodissa hän kasvoi? Mulle jäi se enemmän mieleen kuin sen ukon hirmuteot.

Ei köyhyys ole se mikä tuollaiseen johtaa. Vanhemmilla oli ongelmia ja epäonnistuivat. Myös veli oli väkivaltainen ja olisi pitänyt ottaa jo aiemmin huostaan kiusaamasta siskoaan.

Lastensuojelu ja psykiatria mokasivat myös tytön tapauksessa. Kyse ei ole siitä, ettei tässä maassa olisi mahdollisuuksia auttaa huonossa kodissa kasvavaa tyttöä, vaan siitä että ne kyseiset työntekijät eivät olleet tarpeeksi kartalla.

Sivusta

Aloituksessa kysyttiin, mitä edes eriarvoisuus Suomessa on. Minä ehdotin, millä tavalla pääsee tutustumaan eriarvoisuuteen. En käyttänyt sanaa köyhyys, toki tuon tytön kotiolot olivat myös äärimmäisen köyhät. Mutta tosiaan tutustumalla tuon tytön, nyk. naisen, elämäntarinaan tutustumalla pääsee aika hyvin tutustumaan siihen, mitä eriarvoisuus on ja millaisista palasista se kooostuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukien avulla elävällä pitää olla sama elintaso kuin omalla työllä rikastuneella miljonäärillä.

Mielestäni rikkaat voisivat antaa heikommassa elämäntilanteessa oleville avustusta. Ei ole niin paljoa vaadittu.

No, annappas omat roposesi tai ainakin puolet jollekin toiselle. Ei ole niin paljoa vaadittu.

Vierailija
24/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatria muuten mokaa myös varakkaampien/keskituloisten perheiden lasten kanssa. Koko systeemissä on ongelmia ja alalla on epäsopivia työntekijöitä. Yhdelläkin huonolla psykiatrilla voi olla valtava vaikutus. Sosiaalityöntekijä myös tekee päätöksiä paljon psykiatrin lausuntoihin vedoten (kokemusta tästä). 

Vierailija
25/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksittäisten perheiden elämänhallintaongelmat eivät ole eriarvoisuutta. Eriarvoisuutta on se, että jollain ei edes ole mahdollisuutta, kun joku yhteiskunnassa estää. Esim sukupuolikiintiöt ovat melkoista eriarvoisuutta, vaikka tavallaan hyvää niillä on yritetty. Ihmisen pitäisi kuitenkin saada saavutukset omalla panostamisella eikä sukupuolella. 

Vierailija
26/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeisto on useammin rikosten kovien rangaistusten puolella (etenkin väkivalta- ja seksuaalirikosten kohdalla). Ei oikeisto yleisesti ottaen halua sen enempää että täällä tapahtuu kauheita rikoksia, lapsia kiusataan jne.

Vierailija
27/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukien avulla elävällä pitää olla sama elintaso kuin omalla työllä rikastuneella miljonäärillä.

Useimmiten se miljönääri on rikastunut muiden työllä.

Jonkun pitää aloittaa se yritys, hankkia rahoitus ja pistää pyörät pyörimään. Suurimmasta osasta ei ole siihen tai ainakaan eivät saa yritystä menestymään.

Vierailija
28/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksittäisten perheiden elämänhallintaongelmat eivät ole eriarvoisuutta. Eriarvoisuutta on se, että jollain ei edes ole mahdollisuutta, kun joku yhteiskunnassa estää. Esim sukupuolikiintiöt ovat melkoista eriarvoisuutta, vaikka tavallaan hyvää niillä on yritetty. Ihmisen pitäisi kuitenkin saada saavutukset omalla panostamisella eikä sukupuolella. 

Anna ku arvaan. Oot valkoinen keski ikäinen Mies?

Sovinismi huokuu

Vierailija
29/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en luota suomi ja suomalaisiin. Suomi ei ole kovin hyvä maa ja meistä ei täälä pidetä huolta.

No, ainahan voi poistua.

Vierailija
30/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eriarvoisuus tarkoittaa aina sitä, että kenelläkään ei saa olla enemmön kuin MINULLA. Ihan sama näille öyhöttäjille on vaikka naapuri kuolee nälkään, kunhan itse saisi muilta ilmaiseksi kaiken.

Tämä pätee jokaiseen vasemmistoliiton poliiitikkoon.

Vierailija
31/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että on mukavaa kirjoittaa näitä kommentteja, kun kaikki viestit jäävät ensin sensuuriin.

En jaa käsitystäsi eriarvoisuudesta. Elämänhallintaongelmat eivät yleensä ole hetkessä kehittyviä juttuja, vaan usein ylisukupolvisia ja  pitkään kehittyviä, kuten tämä mainitsemani kirja ansiokkaasti tuo esille. Ehkä johtuu juuri siitä, että en ole vasemmistolainen, kun en ajattele eriarvoisuutta esim. sukupuolen tai etnisyyden kautta, vaan juuri yksilöiden ja perheiden. Ongelmat koskevat niitä ja ovat erilaisia (ja toisaalta yhteneviä), eivät niinkään erilaisia ryhmiä.

Vierailija
32/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän kasvoi kodissa, johon lastensuojelun olisi pitänyt puuttua. Vanhemmuus oli täysin hukassa. 

Aivan. Juuri näin. Eli palaamme takaisin siihen syyhyn, jonka takia suosittelin tutustumaan kirjaan. Mikäs se olikaan?

Eriarvoisuus. Tälläkin tytöllä oli samat palvelut tarjolla kuin kaikilla muillakin. Hänelle osui kelvoton äiti ja rikollinen hyväksikäyttäjä. Hyväksikäyttäjä on saanut asiassa vankeustuomion. On ikävää, että lastensuojelu ei osunut tämän tytön kohdalle. Jostain syystä hänen lähipiirissään ei lastensuojeluilmoituksia tehty. Yhteiskunnallisesta eriarvoisuudesta ei ilmoitusten tekemättömyys kuitenkaan johtunut. 

Vierailija
33/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni rikkaat voisivat antaa heikommassa elämäntilanteessa oleville avustusta. Ei ole niin paljoa vaadittu.

No, annappas omat roposesi tai ainakin puolet jollekin toiselle. Ei ole niin paljoa vaadittu.

En minä ole rikas, joten miksi minun pitäisi antaa.

Vierailija
34/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten se miljönääri on rikastunut muiden työllä.

Perustele

Vierailija
35/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että tuo rikollinen mies oli rikollinen, koska yhteiskunta ei kohdellut häntä reilusti ja antanut muita mahdollisuuksia?

Vierailija
36/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi äärioikeisto pelkää tasa-arvoisuutta ja kannattaa eriarvoisuutta olisi se oikea kysymys.

Vierailija
37/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi äärioikeisto pelkää tasa-arvoisuutta ja kannattaa eriarvoisuutta olisi se oikea kysymys.

Eikö Suomi ole sinusta tasa-arvoinen? Lait ovat kaikille samat ja lapsesi käyvät samat koulut kuin valtakunnan kermankin lapset. 

Vierailija
38/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväpalkkainen antaa puolet tilistään teikäläisille et pidä turpakiinni.

Hyväpalkkaisen veroeuroilla ylläpidetään sitä infraa mikä mahdollistaa hyväpalkkaisen hyväpalkkaisuuden jatkossakin. 

Puhu lisää, idiotismi kiinnostaa.

Vierailija
39/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään ei ole oikein enää varaa torjua kyseistä eriarvoisuutta, joku taho on ollut tuomassa maahan puoltoista miljoonaa sossupummia jälkeläiseieen ja perheenyhdistyssukulaisineen.. Eli ihan itseaiheutettu ongelma on, vassarien ja demarien olisi pitänyt olla persujen vieressä taistelemassa mutavyöryä vastaan.

Nyt vaan on niin että noita palveluja ja kaikkien tasa-arvoinen påääsy niihin on menneen suomen totuus. 

Eikähän syrjäseudutulaiset tajunneet tämän jo jonkin aikaa sitten..Sairaaloita ei vältmät ole 5 tunnin ambulanssimatkan sisällä pidemmän päälle. Eikä noin kaukaa kuulu akea eikä viedä. Jos ei oma terveysasema ja kylälääkäri riitä viikkopäivisin miin ei tehdä mitään sen enempää. 

Vierailija
40/47 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en luota suomi ja suomalaisiin. Suomi ei ole kovin hyvä maa ja meistä ei täälä pidetä huolta.

No, ainahan voi poistua.

Ei ne ymmärrä lähteä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä