Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nivelrikko! Kuinka nopeasti sinulla on edennyt?

Vierailija
27.08.2026 |

Itselläni on CMC1-nivelessä peukalossa kulumaa. Ei vielä leposärkyä.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nosto

Minulla ainakin nivelet ovat siksi paljon kipeinä etten aio nostaa yhtikäs mitään.

Vierailija
22/36 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan pari vuotta toteamisesta kun olin leikkauspöydällä. Tekonivel lopetti kivut. Polven nivelrikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmassa keskisormessa ja nimettömässä toisinaan silmitöntä kipua ja tavarat putoavat välillä kädestä kun ote sattuu. Esim. ruokaa täynnä olevan paistinpannun nostaminen on toisinaan melkein mahdotonta kun polttava kipu lyö sormiin. Lääkäri ei ota kantaa, tällä hetkellä tuoreen selkädiagnoosin takia käytössä olevat lääkkeet pitävät sormien kivutkin toistaiseksi aisoissa.

Vierailija
24/36 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 61v mies. Oikea polvi vaurioitui onnettomuudessa 2013, tähystysleikkauksella 2015 poistettiin kierukka ja rustonpaloja, III-asteen kuluma. 2016 alkoi vasen polvi oireilemaan, tähystysleikkaus vasta 2019, paikoin iV-luokan kuluma, ei rustopintaa, luu luuta vasten. 

Tuli koronat ja muut, kävin kerran valittamassa ja otettiin kuvat, pahentunut. kesähessu-lääkäri määräsi vain kipulääkkeitä, tarjosi kortisoniakin, josta kieltäydyin. Odotuksessa aika ortopedille, nyt odotettu 2 vuotta, ei ole kuulunut mitään. Olen niin suuttunut hyvinvointialueelleni, etten enää mene, tein jo elvytyskiellonkin, pitäköön purra hoitorahani ja eläkkeeni, kai niillä muutaman kiväärin ostaa suomen tai urkainan armeijalle...

Pystyn tällä hetkellä kävelemään n 200 metriä, sitten tulee kipu lantioon, kuulema askellukseni on kuluman takia muuttunut, siksi lantio kipuilee. Sähköpyöräilyä ja uintia, eipä tässä muuta liikutnaa voi harrastaa...

Vierailija
25/36 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 61v mies. Oikea polvi vaurioitui onnettomuudessa 2013, tähystysleikkauksella 2015 poistettiin kierukka ja rustonpaloja, III-asteen kuluma. 2016 alkoi vasen polvi oireilemaan, tähystysleikkaus vasta 2019, paikoin iV-luokan kuluma, ei rustopintaa, luu luuta vasten. 

Tuli koronat ja muut, kävin kerran valittamassa ja otettiin kuvat, pahentunut. kesähessu-lääkäri määräsi vain kipulääkkeitä, tarjosi kortisoniakin, josta kieltäydyin. Odotuksessa aika ortopedille, nyt odotettu 2 vuotta, ei ole kuulunut mitään. Olen niin suuttunut hyvinvointialueelleni, etten enää mene, tein jo elvytyskiellonkin, pitäköön purra hoitorahani ja eläkkeeni, kai niillä muutaman kiväärin ostaa suomen tai urkainan armeijalle...

Pystyn tällä hetkellä kävelemään n 200 metriä, sitten tulee kipu lantioon, kuulema askellukseni on kuluman takia muuttunut, siksi lantio kipuilee. Sähköpyöräilyä ja uintia, eipä tässä muuta liikutnaa voi harrastaa...

24 jatkaa vielä... Ai niin, olen kuulema täysin työkykyinen, ei muuta kuin takaisin korjaamon hitsaushommiin, jos joku vain huolii... Eipä ole pelkoa että huolii...

Vierailija
26/36 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V. 2013 todettiin polvessa, nyt toisessakin.  Nyt pahentunut, vaikuttaa alaselkäänkin, luulisin, ainakin se on kipeytynyt kun kävely muuttunut vaikeammaksi.

Ei auta lisäravinteet, geelit ym. kun  rusto on jo poissa. Jos on ylimääräistä rahaa, voihan  osteskella hevosvoiteita ym.

Eli ortopedi ja keskustelu jatkosta.

Eikö tuohon ole tulossa uusia hoitomuotoja...

Vierailija
27/36 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene ihmeessä yksityiselle ortopedille. Ei nää julkiset jutut enää toimi.

Vierailija
28/36 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moninivelrikko on, kipuja on yötä päivää, lääkäriä ei kiinnosta 

Minulle lääkäri sanoi, ettei kipuja saa millään pois.

Vierailija
29/36 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se lääkäri sille voisi.

Syö buranaa ja laihduta

Kannattaa buranan sijaan syödä kollageenipitoista ruokaa, tai lisäravinnetta. Luuliemi olisi hyvä. Siitä saisi kaikkia uusia rakenneaineita niveliin. Myös siemenöljyt lisäävät kipuja, mutta kalan omega kolmoset lievittävät niitä.

En ole asiantuntija tässä mutta olen kyllä siinä käsityksessä, että nivelrikko on pysyvä ja etenä sairaus eikä mikään lääke pysty luomaan rustoa uudelleen. Mikään syöty kollageeni tai lisäravinne ei siis saa tuhoutunutta rustoa kasvamaan takaisin eikä myöskään lievitä siitä johtuvaa kipua. On mahdollista, että alkuvaiheen nivelrikossa se saa hidastettua etenemistä mutta mitään hyötyä niistä ei ole jo tuhoutuneen ruston suhteen. 

Muuten samaa mieltä, mutta ehkä kipu voi lievittyä jollain muulla mekanismilla lisäravinteiden avulla?

Kunnon ruokavalio hillitsee matala-asteista tulehdusta ja huono pahentaa sitä. Liiallinen omega6-rasvahappojen saanti lisää tulehdusta ja oireita. Meriperäiset omega3 rasvahapot taas hillitsevät sekä tulehdusta, että oireita. Herkimmillä jopa tehotuotetun broilerin- ja sianliha saattavat pahentaa nivelsärkyjä. Kipu tulee enimmäkseen tulehduksesta, eikä luusta. Ainakin kannattaa kokeilla miten sopii itselle.

Vierailija
30/36 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyi polvinivelestä ihan muun tutkimuksen yhteydessä vuonna 2000, ensimmäisen kerran oli ohimenevää kipua toissakesänä, nyt päivittäin kävellessä.  Leposärkyä ei vielä ole.  

Vierailija
31/36 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
32/36 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
33/36 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla moninivelrikko. Nivelrikkoa on sormissa, nilkoissa, polvissa, selässä? lonkissa. Molemmissa polvissa on tekonivelet ja niistä kivut poissa, tekonivelleikkaukseen kannattaa mennä, jos ortopedi sitä suosittaa. Nivelrikko kehittynyt minulla ainakin pikkuhiljaa, vuosien aikana. Ensin kipeytyi toinen polvi, kipu oli välillä poissa ja tuli taas muutaman viikon kuluttua takaisin kunnes toinenkin polvi kipeytyi, en pystynyt kävelemään kuin n.300m, kivut olivat kovia jopa levossakin, yöt meni valvoessa. Onneksi sain tekonivelet mol.polviin.

Sormien nivelrikko tuli myös vähitellen, kaikkiin sormiin ja ranteisiin tuli kipua, välillä vaan yhdessä sormessa neulanpistoa, sormea ei voinut koukistaa yhtään, sitten sormet turposivat, nivelissä virheasentoja, käsiä ei saa nyrkkiin ja särkyä vaihtelevasti. Olen tottunut sormien kömpelyyteen ja jäykkyyteen. Pahin on tällä hetkellä selkä, haittaa liikkumista, kipua kävellessä. Onneksi polvet toimivat nyt hyvin. Näillä mennään, kun kaikkia niveliä ei voi vaihtaa.

34/36 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on vähän vaikea arvioida, milloin mulla nivelrikko varsinaisesti edes alkoi, koska olen sairastanut nivelreumaa jo yli 30 vuotta. En siis osaa erottaa, mikä kipu on reumakipua ja mikä nivelrikkokipua. Lisäksi lukuisat kortisonipistokset niveliin on aiheuttanut niiden nivelten haurastumista. Mutta selkein ehkä oli polvinivelet. 2 vuotta sain niihin hyaluronihappopistoksia kunnes ortopedi totesi, että nyt on luu luuta vasten ja edessä oli tekonivelleikkaus. 

Vierailija
35/36 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se lääkäri sille voisi.

Syö buranaa ja laihduta

Jos on paljon ylipainoa ja jalat huonona, on paras neuvo kehottaa laihduttamaan. 

Auttakaa se laihduttaminen sormiinkin?

Vierailija
36/36 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto, kun inhoan tuota korjausta. AUTTAAKO

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi