Laihtuminen ja kuivettuminen
Joel Harkimo tuntuu tykkäävän uudesta liikunnallisesta elämäntavastaan ja terveellisestä ruokavaliostaan. Instassa jne miehen laihtunutta ja uudistunutta olemusta kehutaan.
Minä ajattelen ihan päinvastoin. Laihtuminen tuppaa vanhentamaan ihmistä kasvoilta ja ns. kuivattaa. Monista tulee niinsanottuja kuivan kesän oravia. Pyöreys on sympaattista. Mitä muut olette mieltä?
Kommentit (26)
Olo on varmasti paljon parempi nyt ja näyttää terveemmältä.
Mutta onhan se totta että moni laihtunut keski-ikäinen vanhenee samalla hurjasti. Laihtuessa myös lihakset tuppaa häviämään ja iho alkaa sitten roikkua ja laskostua vekeille kun alta häviää tukirasva ja lihakset pienenee. Laihtuminen on keholle stressitila ja se vanhettaa.
Moni laihtumislääkkeellä nopeasti laihduttanut on itseasiassa aika kuihtuneen näköinen. Naisilla häviää pakaroista ja reisistä ja rinnoista pyöreys ja olemus on luiseva. Miehillä roikkuu allit kärsivarsissa ja pakarat on kuin kaksi pientä omenaa.
Mutta terveys ja veriarvot on paremmat. Kumpi merkitsee, ulkonäkö vai teveys. Laihtua voi myös hitaasti ja sitten ei ole niin dramaattisia vaikutuksia ulkonäköön.
Olen samaa mieltä, hän näytti omaan silmääni paremmalta vähän tukevampana ja parrakkaana. Nyt näyttää ihan Hjallikselta.
Onhan siinä tietysti eräänlainen logiikka, että rasva pingottaa ihoa ja saa sen näyttämään ehkä sileämmältä. Vastaavasti laihtuessa se löystyy, mutta ajan kanssa kiristyy varsinkin, jos edes vähän treenaa lihaksia yms. jolloin samalla myös ihon alempien kerrosten verenkierto tehostuu ja iho uusiutuu sekä kiristyy 6-12 kk aikavälillä huomattavasti mutta ei välttämättä kokonaan ja joka kohdasta.
Nuoruuden kanssahan tällä ei ole mitään tekemistä, vaan päinvastoin sen ylipainoisen iho on luultavasti huonommassa kunnossa ja keskimäärin elinaikakin lyhyempi ellei nyt sitten puhuta oikeasti alipainoisesta ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Itsestäni on ainakin mukavampi että jaksan liikkua eikä enää selkäsärky vaivaa.
Juu ei nyt ollut tästä kysymys, vaan ulkonäöstä yleensä.
Jos lievästi ylipainoinen laihtuu 5-10 kiloa, niin ei se kyllä vielä muuta liikkumista mitenkään oleellisesti paremmaksi.
Olen itse laihtunut 10 kiloa, enkä huomaa mitään eroa. Vaatekokokaan ei muuttunut miksikään. Ainoastaan rintaliivien ympärys jäi väljäksi ja piti hommata uusia. Selkää särkee ja nilkutan edelleen. :D
ei läskeys ole mitään sympaattista vaan terveydelle vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onhan se totta että moni laihtunut keski-ikäinen vanhenee samalla hurjasti. Laihtuessa myös lihakset tuppaa häviämään ja iho alkaa sitten roikkua ja laskostua vekeille kun alta häviää tukirasva ja lihakset pienenee. Laihtuminen on keholle stressitila ja se vanhettaa.
Moni laihtumislääkkeellä nopeasti laihduttanut on itseasiassa aika kuihtuneen näköinen. Naisilla häviää pakaroista ja reisistä ja rinnoista pyöreys ja olemus on luiseva. Miehillä roikkuu allit kärsivarsissa ja pakarat on kuin kaksi pientä omenaa.
Mutta terveys ja veriarvot on paremmat. Kumpi merkitsee, ulkonäkö vai teveys. Laihtua voi myös hitaasti ja sitten ei ole niin dramaattisia vaikutuksia ulkonäköön.
Kun tekee lihastreeniã niin ei iho roiku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei nyt ollut tästä kysymys, vaan ulkonäöstä yleensä.
Ulkonäkökeskeisille ihmisille se kai on tärkeintä.
Niin. Mä aloin laihduttaa 44-vuotiaana, kun painoin 125 kg (olen 165 cm pitkä nainen). Joo kyllä, kun hitaasti vuosien kuluessa laihduin 65 kiloon, niin naama vanheni 20 vuotta. Mutta vaihtokauppa on kyllä sen arvoinen, kun nyt jaksaa taas liikkua ilman että heti hengästyy ja tulee hiki ja kipuja. Ja monet sairausriskit myös on pienentyneet merkittävästi. Mitä sillä rypyttömällä "sympaattisella" pyöreällä naamalla tekee, jos kuolee johonkin ylipainon aiheuttamiin sairauksiin? Muutenkin, ei mulle tässä iässä enää joku ulkonäkö ole mitenkään tärkeä asia elämässä. Ihan sama näytänkö kuivettuneelta ja vanhalta. Pääasia, että on elinvoimainen ja toimintakyky arjessa on hyvä.
Jos ne vaihtoehdot ovat lihava tai kuivan kesän orava, jokainen lihava on mieluummin se orava.
Vaikka naama vanhenisi, kyllä normaalipainoisen ulkomuoto kokonaisuutena silti on parempi kuin ylipainoisen. Eikä parempi ulkonäkö edes yleensä ole keski-ikäisen laihduttajan lähtökohta, vaan terveys ja jaksaminen.
Pyöreys ei tee ketään sympaattiseksi eikä kauneus tyhmäksi. Tämä on tätä nykyajan kehopositiivisuutta taas parhaimmillaan
No väitän ettei Joelkaan varsinaisesti ollut lihava ennen laihtumistaan. Pitkä mies, kilot eivät samalla tavalla näy kuin lyhyemmällä.
Itse olen erimieltä. Vaikka lihavuus naamassa viivästyttäisi ilmeryppyjen ilmaantumista jokusella vuodella, niin kasvot alkavat jossain vaiheessa roikkua (ns. buldogin naama) ja esimerkiksi silmien alle tulee tyhjät, mustat kolot. Tämä vanhentaa enemmän kuin ilmeryppyjen näkyminen.
Lisäksi, jos ruumiinrakenne on muumimamma tai muumipappa, niin se on valitettavan luontaantyöntävää. Mielestäni kyseinen laihtunut Harkimo on nyt huomattavasti puoleensavetävämpi kuin lihavampana. Makuja on toki monia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne vaihtoehdot ovat lihava tai kuivan kesän orava, jokainen lihava on mieluummin se orava.
Vaikka naama vanhenisi, kyllä normaalipainoisen ulkomuoto kokonaisuutena silti on parempi kuin ylipainoisen. Eikä parempi ulkonäkö edes yleensä ole keski-ikäisen laihduttajan lähtökohta, vaan terveys ja jaksaminen.
Juuri näin.
Vaikkakun ihmetyttää ylipäänsä miksi lihavan vastakohta näissä keskusteluissa on aina se nälkiintynyt kuivan kesän orava, joita ei sitten tosielämässä ole kuin yksittäisiä prosentteja väestöstä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tekee lihastreeniã niin ei iho roiku
Kasvoissa?
No Mentula nyt on saanut otsaansakin sikspäkin mutta muuten,kuinka tämä tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Jos lievästi ylipainoinen laihtuu 5-10 kiloa, niin ei se kyllä vielä muuta liikkumista mitenkään oleellisesti paremmaksi.
Olen itse laihtunut 10 kiloa, enkä huomaa mitään eroa. Vaatekokokaan ei muuttunut miksikään. Ainoastaan rintaliivien ympärys jäi väljäksi ja piti hommata uusia. Selkää särkee ja nilkutan edelleen. :D
No samanaikaisesti sille omalle kunnolleenkin kannattaisi tehdä jotain. Jos laihduttaa pelkästään ruokavaliolla ja erityisesti kovalla kalorivajeella menettää samalla lihaksiaan ja liikkuminen ei välttämättä helpotu juurikaan. Jos taas aloittaa kuntoilun samalla ja huolehtii, ettei paino lähde lihaksista, ero voi olla valtava.
Moni kaunistuu/ komistuu kun turvotus ja rasvaakin lähtee kasvoista, mm kaksoisleuka. En käsitä miten näyttäisin nuoremmalta naama pyöreänä ja pöhöttyneenä?! Jos näin olisikin niin ei ole mitään kiinnostusta näyttää tuollaiselta nuorelta.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mä aloin laihduttaa 44-vuotiaana, kun painoin 125 kg (olen 165 cm pitkä nainen). Joo kyllä, kun hitaasti vuosien kuluessa laihduin 65 kiloon, niin naama vanheni 20 vuotta. Mutta vaihtokauppa on kyllä sen arvoinen, kun nyt jaksaa taas liikkua ilman että heti hengästyy ja tulee hiki ja kipuja. Ja monet sairausriskit myös on pienentyneet merkittävästi. Mitä sillä rypyttömällä "sympaattisella" pyöreällä naamalla tekee, jos kuolee johonkin ylipainon aiheuttamiin sairauksiin? Muutenkin, ei mulle tässä iässä enää joku ulkonäkö ole mitenkään tärkeä asia elämässä. Ihan sama näytänkö kuivettuneelta ja vanhalta. Pääasia, että on elinvoimainen ja toimintakyky arjessa on hyvä.
No huh! Aikamoinen urakka. Laihdutit yhden itsesi painon! Saako kysyämiten pahasti nahka roikkuu ja saako nahan leikkaamista julkisella puolella? Tulee mieleen eräs vastaavanlaisesti laihduttanut mies jolla oli valtava nahkaessu jonka piilotti vaatteisiin. Ei pahalla, kiinnostaa oikeasti! Tälläinen mielestäni voitaisiinkin korvata julkisessa th.
Vierailija kirjoitti:
Laihduttamisen jälkeen ja jo laihdutuksen aikanakin kannattaa mennä punttisalille se estää lihaskatoa, se roikkuva nahka kyllä aikoinaan kutistuu eikä enään roiku, olen seurannut kaveria joka sairauden takia laihtui 120 kiloisesta 60 kiloiseksi muutamassa vuodessa, ei sillä mitään lepattavaa nahkaa näy missään.