Nyt kun on olen ollut työttömänä jonkin aikaa, ymmärrän ettei työelämä ole minua varten
Aina sanottiin, että pitää kasvattaa paksumpi nahka, mutta minä vain ahdistuin. Tulin työpaikalla kiusatuksi ja stressasin pahasti.
Työttömänä sentään yleensä nukun hyvin. Töissä käydessä olin jatkuvasti ylivireä ja minulla oli pahoja univaikeuksia.
Ei ole kestävä yhtälö, että on paljon ihmisiä jotka eivät käy töissä. Tilanne ei taida kuitenkaan tulla paranemaan niin kauan kuin työelämä on näin epäinhimillistä. Työstä saa palkkaa, mutta ei se palkka ole sen arvoinen asia, että mielenterveytensä kannattaisi sen takia pilata.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Olet kelaloissaatana
Jos se sinua häiritsee, niin kannattaisiko sitten vähän miettiä ennen kuin kiusaa sen kollegan työkyvyttömäksi?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pelkkiä huonoja kokemuksia työelämästä ihan jo jostain yläkoulun tet-jaksoista lähtien enkä tiedä pystynkö enää koskaan tekemään töitä. Aina joku raivoaa päin naamaa tai puhuu selän takana kuinka tuo tyttö ei sitäkään osannut tehdä oikein. Aina menee jollain väärin ja huudot tulee. Esim. Jos sanotaan, että tee rauhassa, ja teen rauhassa, niin saan valitusta siitä, että olen tehnyt liian hitaasti.
Just tällaiset on omatkin kokemukset työelämästä. Aina joku kiusaa, puhuu rumasti ja pahimmillaan huutaa. Aikuiset ihmiset. Tuon lisäksi sanovat, että kysy jos joku on epäselvää, mutta sitten jos uskaltaudun kysymään, ovat tosi vastahakoisia ja kokevat sen häiriöksi tai vastaavat ylimalkaisesti. Hermosto jatkuvassa taistele ja pakene / jäädy -tilassa kuin saaliseläimellä. Ei voi olla tervettä pidemmän päälle.
Mulla on ihan sama kuin aloittajalla ja tiedän monta matalapalkkaista, jotka ovat ruvenneet ajattelemaan näin vaikka ovat vielä töissä.
Eli se työnteko on kaikille ihan ok, kun olen kysellyt, mutta ne muut asiat, eli sellainen jatkuva nöyryytys ja pakolliset työvaatteet, oudot työajat joita muutetaan vielä sääntöjen mukaan viime tipassa ja tehtäviä annetaan toimenkuvan ulkopuolelta ja aina pitää kytätä milloin mitäkin jätetään palkasta maksamatta jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pelkkiä huonoja kokemuksia työelämästä ihan jo jostain yläkoulun tet-jaksoista lähtien enkä tiedä pystynkö enää koskaan tekemään töitä. Aina joku raivoaa päin naamaa tai puhuu selän takana kuinka tuo tyttö ei sitäkään osannut tehdä oikein. Aina menee jollain väärin ja huudot tulee. Esim. Jos sanotaan, että tee rauhassa, ja teen rauhassa, niin saan valitusta siitä, että olen tehnyt liian hitaasti.
Just tällaiset on omatkin kokemukset työelämästä. Aina joku kiusaa, puhuu rumasti ja pahimmillaan huutaa. Aikuiset ihmiset. Tuon lisäksi sanovat, että kysy jos joku on epäselvää, mutta sitten jos uskaltaudun kysymään, ovat tosi vastahakoisia ja kokevat sen häiriöksi tai vastaavat ylimalkaisesti. Hermosto jatkuvassa taistele ja pakene / jäädy -tilassa kuin saaliseläimellä. Ei voi olla tervettä pidemmän päälle.
Valtiolla ei yleensä vastattu mitään kun kysyi jossain asiassa kokeneemmilta neuvoa. Korkeintaan vittuiltiin selän takana sekä päin naamaa.
Valitettavasti sillä ei ole mitään merkitystä että koetko että työelämä on juuri sinua varten.
On kyllä ruvennut ahdistamaan sellainen, kun täällä on nyt 5-6 kertaa kiristetty työtahtia 10 vuoden aikana.
Jännä kun joka toinen vuosi todetaan, että ihminen voi tehdä samaa työtä, samassa ajassa aina enemmän ja enemmän?
Kellotuksret ovat siis menneet jo täysin kohtuuttomalle tasolle ja kyllä töissä pitäisi olla edes joku "10-20% hauskaa" tai miten tuon nyt sanoisi, mutta jos se on 100% pelkkää peetä koko ajan, ei sitä kukaan järkevä pitkiä aikoja tee.
Hyvä havainto. Ennen väitettiin, että työ pitää terveenä, mutta ehkä tässä ajassa voikin sanoa, että työttömyys pitää terveenä. Onnea!
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti sillä ei ole mitään merkitystä että koetko että työelämä on juuri sinua varten.
En usko että minun tarvitsee mennä yhtään minnekään jos hoidan tukien edellyttämän työnhaun ihan puolivaloilla. Kukaan ei voi sitten syyllistää siitä etten olisi paikkoja hakenut.
Vierailija kirjoitti:
Monelle on se merkitys, että jää lopullisesti työelämästä pois.
Maksoimme juuri perintöveroa yli 80 000€. Tuolla rahalla työllistää melkein kaksi Te-toimiston virkailijaa kahdeksi vuodeksi.
Kyllä, liian paljon on kaikenlaista kiusaamista ja selän takana puhumista. Töissä itsessään on harvoin mitään valittamista. Mutta kiusataanhan Suomessa Euroopan eniten jo kouluissa niin miksei sitten työpaikoillakin.
Ihan sama mitä tässä elämässä tekee jollakin on aina nokkaan koputtamista siitä hyvästä. Noista mene töihin paskoista ei kannata edes välittää esimerkiksi antaa heidän raivota omassa maailmassaan ei ne sitä lopeta kumminkaan. Todellisuus ei tule muuttumaan. Sellaistakin on että olet töissä niin se on ongelma kun et ole tarpeeksi kunnianhimoinen. Voit olla paska palkkainen voltti kuski esimerkiksi jonkun mielestä ja sekään työnteko ei kelpaa. Voit olla psykoatri ja osa sanoo että se on huuhaa kusetus ammatti. Voot olla kyropraktikko ja et ole lääkäri ja teet huuhaa tiedettä. Voit olla muusikko ja olet hyödytön paska jos et ole kuuluisa tai tienaa sillä mitään. Jos teet vääränlaista taidetta olet vammainen lapsi jonka taisetta käytetään veronkierrossa. Jne yms yms lista on loputon. :D kaikki tuo valitus ja vikinä sitä on niin paljon että se hukkuu kaiken sen sekaan. Kun tiedostaa sen kaiken olemassa olon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä tässä elämässä tekee jollakin on aina nokkaan koputtamista siitä hyvästä. Noista mene töihin paskoista ei kannata edes välittää esimerkiksi antaa heidän raivota omassa maailmassaan ei ne sitä lopeta kumminkaan. Todellisuus ei tule muuttumaan. Sellaistakin on että olet töissä niin se on ongelma kun et ole tarpeeksi kunnianhimoinen. Voit olla paska palkkainen voltti kuski esimerkiksi jonkun mielestä ja sekään työnteko ei kelpaa. Voit olla psykoatri ja osa sanoo että se on huuhaa kusetus ammatti. Voot olla kyropraktikko ja et ole lääkäri ja teet huuhaa tiedettä. Voit olla muusikko ja olet hyödytön paska jos et ole kuuluisa tai tienaa sillä mitään. Jos teet vääränlaista taidetta olet vammainen lapsi jonka taisetta käytetään veronkierrossa. Jne yms yms lista on loputon. :D kaikki tuo valitus ja vikinä sitä on niin paljon että se hukkuu kaiken sen sekaan. Kun tiedostaa sen kaiken olemassa olon.
Joo ihan kaikkeen löytyy jollain valittamista. Esim. jos olet lääkäri, juristi tai DI, jotkut sanoo että ei noi ole kunnon rehellisiä duunareita vaan valkokaulushienohelmoja. Jos välittää muiden huuteluista, ei ole sellaista ammattia mikä kaikille kelpaisi. Vaikka olisit presidentti, olet siltikin joillekin/monille per*eestä.
Vierailija kirjoitti:
Olen vain niin älyttömän turhautunut koko yhteiskuntaan. Voi yrittää parhaansa ja silti saada pelkästään paskaa niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ihan kaikkeen löytyy jollain valittamista. Esim. jos olet lääkäri, juristi tai DI, jotkut sanoo että ei noi ole kunnon rehellisiä duunareita vaan valkokaulushienohelmoja. Jos välittää muiden huuteluista, ei ole sellaista ammattia mikä kaikille kelpaisi. Vaikka olisit presidentti, olet siltikin joillekin/monille per*eestä.
Vartijan ei tarvitse kun seistä kaupassa olla sanomatta mitään ja se on ylevä mulkku. :D poliisin riittää että se kävelee töpaikalle ja se on paska itsekäs komenteleva kusipää. Lääkärin ei tarvitse kun kerran katsoa konetta ja se on taidoton paska ammatissaan. Jne yms yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vain niin älyttömän turhautunut koko yhteiskuntaan. Voi yrittää parhaansa ja silti saada pelkästään paskaa niskaan.
Minä olen harrastanut musiikkia 15v asti ja olen kohta 40 en ole tarpeeksi hyvä että voin tienata sillä. Ikävä kyllä se on ainoa asia mitä osaan edes sen vertaa ja tykkään tehdä sitä. En edes tiedä montako tuntia on kulunut. Enempi mitä monella joka on 3v opiskellut lukiossa jne.
Lastenhoitajan ei tarvitse kun kerran saada lapsi itkemään ja hän on paska ammatissaan..opettajan ei tarvitse kun kerran olla sanomatta mitään ja katsoa muualle jos lapsi tekee väärin ja se on paska opettaja. Kokin ei tarvitse kun kerran laittaa liikaa suolaa ja se on paska.
Timpurin ei tarvitse kun kerran sanoa väärin ja se on huono ammatissaan. Asuntotaekastajan ei tarvitse kun kerran olla hupmaamatta vika ja se on huono ammatissaan. Kaikki on perseestä jonkun mielestä aina.
No en minäkään siedä työelämää mutta pakko tehdä töitä että saa ruokaa pöytään ja laskut maksettua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla työskentely on ollut ehdottomasti huonoimpia aikuisiän työkokemuksista. Ilmapiiri oli aivan hirveä.
Hyvinvointialueella työskentelen ja olen viihtynyt todella hyvin. Palkassa ei ole myöskään valittamista. Ihanaa kun on hyvä esimies ja työn määrä sopiva. Lomat ovat myös pitkät ja lisää lomaviikkoja palkatta toki saa jos haluaa.
Eikö niissäkin ole koko ajan yt-neuvottelut jossain käynnissä? Eikö se näy ilmapiirissä?
Voi olla että jossain on yt-neuvotteluja.. Olen töissä Suomen johtavassa sairaalassa ja ei sieltä voi vähentää kun tulee koko ajan lisää hoidettavia muualta. Rahapula on enemmän ongelma maaseudulla ja on sieltä tullut väkeä työn perässä meillekin. Mitään kiristyksiä ei tule tänä tai ensi vuonna kun vaalit on tulossa. Vudesta 2028 alkaen voi sitten tulla tehostustoimia ja vyön kiristystä mutta luultavasti se koskee eniten määräaikaisia työntekijöitä.
Minäkin yritin useammassakin työpaikassa suunnilleen kymmenen vuotta. Ainoastaan yhdessä työpaikassa oli sellainen olo, että joku ei koko ajan arvostele, mutta se oli fyysisesti aivan liian raskasta ja vain osa-aikainen.