Ison talon rakentaneille kysymyksiä
Kun nytä on ollut paljon puhetta lainanottoriskeistä, joita pankki ei ilmeisesti selvitä riittävän tarkasti vaan vastuu jää lainanottajalle, ajateltiin ottaa aikalisä omien haaveiden (uusi 200-250m2:n okt) toteuttamisessa. Uteliaisuuttani kuitenkin kysyisin toisenlaiseen päätökseen ajautuneilta joitakin asioita...
1) Kuinka ison lainan joudutte ottamaan? Onko teillä esim. alla myyntivoittoa edellisestä asunnosta vai onko kyseessä ensiasunto?
2) Kuinka isot, pysyvät netto(!)tulot teillä on kuussa? Onko työpaikat vakituisia ja vakaita?
3) Kuinka suuret asumiskulut teille tulee kuussa maksettavaksi? Siis mukaanlukien paitsi lainan korot ja lyhennykset myös sähkö-, vesi-, lämmitys-, jäte- yms. maksut (unohdinko jotain olennaista?).
Suurin kysymysmerkki meillä on koronnousun vaikutus maksukykyyn sekä ison asunnon oikeat asumiskulut, kun esim. lämmityskulut ovat varmaan isossa okt:ssa isot...? Oletteko laskeneet nämä tarkkaankin etukäteen?
Kommentit (10)
remonttiin menee noin 100 000 e sillä temme kaiken itse, eikä tarvitse maksaa työvoimasta :)
olemme aika " köyhiä" minä opiskelen eikä tietoa työpaikasta, miehellä vakituinen työ noin 35 000 vuodessa. pihisti elellään, eikä meidän taloon tule poreammeita ja vuolukivitakkoja. meillä oli edellisesä kämp' ästä myyntivoittoa noin 10 000 e kun laitoimme vähän laminaattia lattiiaan :) se auttoi lainan saamisessa jonkin verran, koko talo tontteinee maksoi vain 35 000 (maalla)
remonttiin menee noin 100 000 e sillä temme kaiken itse, eikä tarvitse maksaa työvoimasta :)
olemme aika " köyhiä" minä opiskelen eikä tietoa työpaikasta, miehellä vakituinen työ noin 35 000 vuodessa. pihisti elellään, eikä meidän taloon tule poreammeita ja vuolukivitakkoja. meillä oli edellisesä kämp' ästä myyntivoittoa noin 10 000 e kun laitoimme vähän laminaattia lattiiaan :) se auttoi lainan saamisessa jonkin verran, koko talo tontteinee maksoi vain 35 000 (maalla).
asumiskustannuksia ei tule paljoa sillä meillä on puulämmitys ja oma vesi.
jotain 200 e kuussa
1) lainaa uuteen otettu 230k¿ mikä oli alle puolet uuden talon rakennuskuluista. Alkupääoma edellisestä talosta.
2) nettotulot n. 4700¿/kk
3) asumiskulut reilu 300¿/kk, lainanhoitokulut 1450¿
talon koko 235/282m2
Olisi kiva saada pari makuuhuonetta lisää ja mielellään takkakin. Ja omaa rauhaa edes niin, että yölläkin voisi soittaa pianoa rauhassa ;) Laskeskeltiin, että tontteineen uusi talo maksaisi täällä n. 350t¿ eli lainaa olisi sitten n. 200t¿ (vanha ei vielä velaton). Vanhan okt:n voisi saada 250t¿:lla eli lainaa tulisi satatonnia(!) vähemmän...
Just tollasia esimerkkejä kaipailen :) Meillä miehen nettotulot on 2500 ja mun 1500 eli noin ison lainan lyhentämiseen oma palkkani riittäisi ilmeisesti vain niukunnaukin. Se hirvittää... Pankit myöntää melkein mitä vaan, niistä ei ole laskelmille apua :(
Neliöitä 332 / 428
Lainaa otettiin jotain 140 000 paikkeilla, en ihan tarkkaan muista. Jäljellä about 120 000. Kyseessä neljäs omistusasunto eli pohjalla on myyntivoittoja yms.
Ostin ensimmäisen asuntoni -86 ja siitä pikkuhiljaa vaihdettu aina suurempaan, kunnes viimein rakennettiin itse.
Nettotulot tällä hetkellä n. 4000 euroa. Mies yrittäjä, minä työtön. Eli tuulista on, mutta hyvin pärjätään.
Laina otettu silloin, kun minäkin olin töissä.
Lainaa maksetaan 1100 ¿ kuussa. Lisäksi jätehuolto, vesi, sähkö, kiinteistövero jne. Lämmityksestä ei tarvitse maksaa. Olisiko kaikkineen about 1300-1400 euroa kuussa.
Koronnousu vaikuttaa meillä siten, että laina-aika pitenee toisesta päästä. Siitä sovitaan sitten erikseen pankin kanssa.
Mitään tarkkoja laskelmia ei olla tehty, mutta ei meillä maksukysyn kanssa ole ollut mitään ongelmia. Toinen asia on sitten, jos en löydä työpaikkaa ja putoan ansiopäivärahalta 500 työttömyyspäivän jälkeen peruspäivärahalle. Sitten pistää pikkusen miettimään...
Ei siinä mitään, vaikka rakentaisikin ison talon. Mutta mille?? Ainakin täällä pk-seudulla tommosen yli 200 neliöisen talon alla pitäs olla ainakin 1000 neliön tontti ja ne maksaa reilusti päälle 100.000eur. Eli vaikka talon saisikin ok-hintaan, ei mahiksia ole alkaa rakentaa, koska tontit ovat niin ökyhintaisia!
Nettotulot myös n. 4000¿/kk, lainaa enää n. 50 000¿ remonttikuluineen ja asumiseen menee alle tonni kuussa kaikkineen. Limittinä lainalle ollaan aina pidetty sitä, että KUMMAN TAHANSA palkan pitää riittää koko perheen elättämiseen kaikkine peruskuluineen. Aika harva enää varmaan on yhtä tarkka...?
Meidän tontti on n. 3300 neliötä ja maksoimme siitä n. 5300 euroa. Helsinkiin matkaa n. 100 km.
t. 11
Meillä nettotulot on yhteensä n. 4000¿/kk (+ bonukset, joita ei kannata laskea mukaan, kun ne vaihtelee) ja molemmilla vakkarityö. Nyt meillä menee rivarikolmiossa asumiseen 800¿/kk kaikkine kuluineen, siis siinä on mukana laina ja vastike + käyttövesi&sähkö. Tilille jää tonni kuussa ylimääräistä, sikäli isommankin lainan uskaltaisimme ottaa... Kuitenkin tuntuisi kamalalta laittaa esim. toisen nettopalkka melkein kokonaan pelkkään asumiseen, sitä emme halua. On ihanaa, kun voi elää huoletta (vaikka sitten ahtaammin). Toisaalta kolmatta lasta kun haaveillaan, olisi mukava saada edes 100m2 asuintilaa.
Olisi kiva kuulla muiden perusteluja valinnoilleen :)