Ystävän alkoholismi
Hei,
Olen hiljattain ystävystynyt henkilön kanssa, jolla on alkoholiongelma. Hän pyytää minua välillä ostamaan/tuomaan itselleen olutta (hänen rahoillaan) vedoten siihen, että jos ei saa alkoholia niin vieroitusoireet ovat kestämättömiä ja seurauksena voi olla jopa kuolema. Aina hän ilmeisesti on saanut jonkun hakemaan juomaa ellei itse ole päässyt. Hakisitko itse/oletko hakenut tällaisessa tilanteessa? Hän oli katkolla (vuodeosastolla ja kuntoutuksessa) alkukesästä lähtien ainakin kuukauden, ehkä jopa kaksi, eli on alkanut juoda uudelleen vasta aika hiljattain. Määrät ovat suuria. Voivatko vieroitusoireet todella olla tässä vaiheessa niin kohtalokkaita? Kun takana on myös hiljattainen raitis jakso. Sitä edeltävä juomiskausi kesti 1-2 vuotta. En mielelläni kaljaa hänen nenän eteensä toisi.
Kiitos vastauksista ja kokemuksien jakamisesta. Ei kiitos tuomioita alkoholisteista.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeintaan delirium mutta ei ole kuolemaksi.
Mun käsityksen mukaan delirium on juuri se tila, johon voi jopa kuolla.
Delirium on hienompi nimi harhoille joita tulee käsittääkseni juomisen jälkeen. Vai tuleeko niitä myös juomisen aikana? Oli miten on tuo ainoa laillinen päihde on käytännössä kova huume. Sillä kun on samoja ominaisuuksia kuin kovilla huumeilla. Voimakas fyysinen riippuvuus ja vieroitusoireet voivat olla hengen vaarallisia.
Delirium tremens on hengenvaarallinen. Ap, ystävystyit hiljattain? Kehoita takaisin hoitoon ja poistu takavasemmalle.
Tuleeko delirium vaaleanpunaisella norsulla?
Tunteeko joku alkoholistin, joka on lopettanut juomisen pikku hiljaa vähentämällä?? Varmaan todella harvinaista!
Olen ollut 9v raittiina, ja vakuuttunut siitä etten olisi enää hengissä jos joku olisi hakenut mulle krapulajuomat. Eikä tämä kaverisi kuole niihin krapuloihinsa. Jotkut alkkikset on tuollaisia että etsivät aina jonkun pelastajasyndroomaisen sitä touhua katselemaan. Sinuna ilmottaisin että ota yhteyttä jos raitistuminen vielä joskus kiinnostelee. Sillä ihmisellä on vielä paljon juomia juomatta.
😂 Käytä nyt hyvä ihminen järkeäsi.
Miksi hengailet noin ongelmaisen ihmisen kanssa? Tuntuuko omat mt-haasteet kivasti pienemmiltä kun jollain toisella menee vieläkin huonommin? Ja on niin sielukas ja syvällinen ihminenkin tämä alkoholiongelmainen, suorastaan hurmaavaa seuraa?
Kyllä kovalla juomisella voi ihan viikoissa päästä siihen tilaan, että jos lopettaa sen seinään, niin voi kuolla. Rytmihäiriöt, kouristukset, delirium tremens. Sen takia noita hoidetaan katkolla lääkärin valvonnassa.
Vain tyhmä hakee juopolle lisää alkoholia. Tekosyitä keksii että kuolee jos ei saa alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kovalla juomisella voi ihan viikoissa päästä siihen tilaan, että jos lopettaa sen seinään, niin voi kuolla. Rytmihäiriöt, kouristukset, delirium tremens. Sen takia noita hoidetaan katkolla lääkärin valvonnassa.
Jo kovaan krapulaan pitäisi saada lääkkeet. Kun vain alkoholia saa käyttää päihteenä niin siitä ei pitäisi joutua kärsimään hirveitä oloja.
Vierailija kirjoitti:
Delirium eli juoppohulluus.
Isäni veli eli mun setä soitti meille joskus aamulla ja kysyi isääni, vastasin isän olevan töissä. No setä kysyi haenko mä hänelle juomista, tiesi mun olevan täysi-ikäinen. Isä ei koskaan hakenut veljelleen juomista joten mäkin vastasin, että en hae. Setä ei jäänyt onneksi asiasta jankuttamaan. Jostakin kai vielä sai juomista. Parin päivän päästä kuoli. Olen kiittänyt itseäni, että en hänelle juomista hakenut.
Vierailija kirjoitti:
Deliriumia hoidetaan myös psykiatriassa tahdonvastaisesti.
Kyllä jotkut kuolee siihen, että päättävät ryyppyputken. Se ei ole mikään tavallinen krapula vaan tila voi olla erittäin paha. Kaikilla ei sydän kestä tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun käsityksen mukaan delirium on juuri se tila, johon voi jopa kuolla.
Delirium on hienompi nimi harhoille joita tulee käsittääkseni juomisen jälkeen. Vai tuleeko niitä myös juomisen aikana? Oli miten on tuo ainoa laillinen päihde on käytännössä kova huume. Sillä kun on samoja ominaisuuksia kuin kovilla huumeilla. Voimakas fyysinen riippuvuus ja vieroitusoireet voivat olla hengen vaarallisia.
Delirium tremens ("juoppohulluus")
Alkoholin vieroitusvaiheessa ilmenevässä delirium tremens -tilassa henkilön tajunnan taso ja keskittymiskyky ovat häiriintyneet ja hänen ajan- ja paikan tajunsa on hämärtynyt. Tilan edetessä ilmenee tyypillisesti konkreettisia näköharhoja, kuten eläimiä tai ihmishahmoja, kosketusharha-aistimuksia, vainoharhaisuutta ja harvemmin haju- tai ääniharhoja. Ihminen hikoilee, hänen pulssinsa on nopeutunut ja hän on voimakkaan kiihtynyt tai pelokas.
Vointi saattaa aaltoilla lähes oireettomuuden sekä seuraavassa hetkessä ilmenevän rajun levottomuuden ja harhaisuuden välillä.
Delirium tremens on hengenvaarallinen tila.
Hoitamattomana noin joka viides ja hoidettunakin 5–10 % delirium tremens -tiloista johtaa kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotkut kuolee siihen, että päättävät ryyppyputken. Se ei ole mikään tavallinen krapula vaan tila voi olla erittäin paha. Kaikilla ei sydän kestä tuota.
Alkoholin vieroitusoireet voivat olla hengenvaarallisia. Aivan järkyttävän haitallinen tuo ainoa laillinen päihde.
Olisiko tämä ystävyys alkanut taka-ajatuksella, että saa sitä alkoholia kotiinkuljetettuna?
Riippuu tosi paljon tapauksesta. Joillekin olen kantanut alkoholia ja joillekin ehdottomasti en.
Kärsitkö itse läheisriippuvuudesta? Vai miksi alkoholistin "ystäväksi" aloit? Mitä saat teidän ystävyydestä?
Älä kanna alkoholistille juotavaa.
Aikoinaan mulla oli hyvä ystävä joka nyttemmin kuollut. Minä en vienyt hänelle olutta,ei edes pyytänyt, mutta pari naapuriaan hakivat. Kuitenkin alkoholisti sitä jotenkin hommaa. Jäi kuitenkin hyvä muisto hänestä. Äskettäin erään kaverin ystävä kuoli ja veivät alkoholia hänelle, nyt kaverini tuntee syyllisyyttä asiasta, minusta kuitenkin turhaan.
Ei se kuole vaikkei alkoholia saisi, eri asia on nämä vuosikymmeniä deegiksellä olleet jotka ei selvää ettei selvää päivää ole nähneet ja promillet on kolmen tuolla puolen ympäri vuorokauden, eivätkä uuteen nousuun tarvitse kuin yhden hörpyn ja taas mennään. Aamu alkaa ryyppyä etsimällä