Ystävän alkoholismi
Hei,
Olen hiljattain ystävystynyt henkilön kanssa, jolla on alkoholiongelma. Hän pyytää minua välillä ostamaan/tuomaan itselleen olutta (hänen rahoillaan) vedoten siihen, että jos ei saa alkoholia niin vieroitusoireet ovat kestämättömiä ja seurauksena voi olla jopa kuolema. Aina hän ilmeisesti on saanut jonkun hakemaan juomaa ellei itse ole päässyt. Hakisitko itse/oletko hakenut tällaisessa tilanteessa? Hän oli katkolla (vuodeosastolla ja kuntoutuksessa) alkukesästä lähtien ainakin kuukauden, ehkä jopa kaksi, eli on alkanut juoda uudelleen vasta aika hiljattain. Määrät ovat suuria. Voivatko vieroitusoireet todella olla tässä vaiheessa niin kohtalokkaita? Kun takana on myös hiljattainen raitis jakso. Sitä edeltävä juomiskausi kesti 1-2 vuotta. En mielelläni kaljaa hänen nenän eteensä toisi.
Kiitos vastauksista ja kokemuksien jakamisesta. Ei kiitos tuomioita alkoholisteista.
Kommentit (51)
Kyllä se kohta kuolee, ap. Itsekin kuolen. Mutta olen jo vuosia sitten tehnyt henkivakuutukset lasten hyväksi ja joudankin mennä taivaaseen.
Tiesitkö että alkoholisti sanoo ja tekee mitä vaan saadakseen alkoholia? Jos on juuri ollut katkolla, pitäisi olla järkeä olla juomatta. Tuossa ajassa ei kehitä mitään vieroitusoireita. Älä hae.
Jos näet kuvion suurimpana ongelman sen että joudutko hakemaan kaupasta olutta, niin ei tässä sitten ongelmaa olekkaan.
Korkeintaan delirium mutta ei ole kuolemaksi.
Jokainen tehköön itse päätöksensä.
Vierailija kirjoitti:
Mun käsityksen mukaan delirium on juuri se tila, johon voi jopa kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Delirium on hienompi nimi harhoille joita tulee käsittääkseni juomisen jälkeen. Vai tuleeko niitä myös juomisen aikana? Oli miten on tuo ainoa laillinen päihde on käytännössä kova huume. Sillä kun on samoja ominaisuuksia kuin kovilla huumeilla. Voimakas fyysinen riippuvuus ja vieroitusoireet voivat olla hengen vaarallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko epätodennäköistä että kuolee. Todennäköisempää on että alkoholisti kuolee kun maksa sanoo työsopimuksen irti. Se tilanne voi olla hyvinkin lähellä jos alkoholismi on niin pitkällä että alkoholia ei saa muuten kuin tuottamalla sitä jollakin kotiin.
En oikein näe tuota ystävyytenä. Juotteko yhdessä vai mihin ystävyys perustuu?
Älä vie alkoholistille alkoholia. Jos ei pysty itse hakemaan niin on ilman. Älä mahdollista hänen juomistaan.
Ymmärrän hyvin tämän näkökannan. Emme juo yhdessä, itse en juo ollenkaan. En ole alkoholistien kanssa juurikaan ollut tekemisissä, siksi kyselen täällä vähän "tyhmiä". Tapasin hänet hieman ennen kuin katko alkoi, varmaakin elättelen toivoa että tajuaisi lopettaa pian uudelleen. Eihän se nyt kovin hehkeää ystävyyttä tällä hetkellä ole kun toinen on koko ajan joko päissään tai krapulassa, tuntuu kuin olisi ennemminkin tekemisessä jonkin alkoholin hengen kanssa kuin jonkun todellisen ihmisen. Eli todennäköisesti ystävyys kuihtuu jos juominen jatkuu.
Kiitos kaikille, en aio jatkossakaan viedä hänelle juomia ja yritän saada myös ainakin yhteisen ystävämme lopettamaan mahdollistamisen.
Hän siis vetoaa myös siihen, että aikoo lopettaa pikku hiljaa, jotta välttyisi pahimmilta vieroitusoireilta. Ja siksi pyytää "auttamaan".
Ap, myös 13/13
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Delirium on hienompi nimi harhoille joita tulee käsittääkseni juomisen jälkeen. Vai tuleeko niitä myös juomisen aikana? Oli miten on tuo ainoa laillinen päihde on käytännössä kova huume. Sillä kun on samoja ominaisuuksia kuin kovilla huumeilla. Voimakas fyysinen riippuvuus ja vieroitusoireet voivat olla hengen vaarallisia.
Delirium tremens on hengenvaarallinen. Ap, ystävystyit hiljattain? Kehoita takaisin hoitoon ja poistu takavasemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko epätodennäköistä että kuolee. Todennäköisempää on että alkoholisti kuolee kun maksa sanoo työsopimuksen irti. Se tilanne voi olla hyvinkin lähellä jos alkoholismi on niin pitkällä että alkoholia ei saa muuten kuin tuottamalla sitä jollakin kotiin.
Nimenomaan näin, vieroitusoireisiin ei kuole, mutta alkoholismin aiheuttamaan maksakirroosiin kuolee. En todellakaan kantaisi alkoholistille minkäänlaisia alkoholijuomia.
Vierailija kirjoitti:
En oikein näe tuota ystävyytenä. Juotteko yhdessä vai mihin ystävyys perustuu?
Vastasin siis tähän kommentilla 13
Vierailija kirjoitti:
Hän siis vetoaa myös siihen, että aikoo lopettaa pikku hiljaa, jotta välttyisi pahimmilta vieroitusoireilta. Ja siksi pyytää "auttamaan".
Ap, myös 13/13
Alholisti ei voi parantua riippuvuudestaan lopettamalla dokaamista"pikkuhiljaa", kyllä se on laitettava kerrasta poikki. Kun totuus on se, että kun alkoholiriippuvainen sen pullon korkin avaa, hän ei pysty lopettamaan ennen kuin pullo on tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, myös 13/13
Alholisti ei voi parantua riippuvuudestaan lopettamalla dokaamista"pikkuhiljaa", kyllä se on laitettava kerrasta poikki. Kun totuus on se, että kun alkoholiriippuvainen sen pullon korkin avaa, hän ei pysty lopettamaan ennen kuin pullo on tyhjä.
Onko täällä joku alkoholisti alapeukuttamassa? Minä en ole tavannut yhtään alkoholistia, joka pystyisi ottamaan yhden lasillisen tai tuopin ilman, että putki menee päälle.
Et auta ystävää kantamalla juomaa. Voisit auttaa sanomalla: " olet tärkeä ystäväni enkä halua edistää juomisesta ooituvaa tuhoa. Sano jos haluat apua raitistumiseen, niin voin auttaa"
Alkoholisti juo niin kauan, kun se on mahdollista. Älä ole mahdollistaja.