Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää opiskelko korkeakoulututkintoa ulkomailla

Vierailija
24.08.2026 |

Ei työllisty suomessa, ei saa käyttää suomenkielistä tutintonimikettä ja voi maksaa paljon. 

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut DI:ksi asti Suomessa englanniksi. Sen jälkeen lähdin keski- Eurooppaan tekemään väitöskirjaa.

Koko opiskelujen ajan olen suuntautunut kansainvälisille markkinoille käymällä myös vaihdossa ulkomailla Suomessa opiskellessa. Minulla ei ole Suomeksi läheskään yhtä laajaa ammatti sanavarastoa kuin englanniksi ja olen tehnyt tämän ihan tarkoituksella.

Minä olen kiinnostunut tulemaan Suomeen takaisin korkeintaan johonkin apulais proffan virkaan tai yksityiselle puolelle tutkijaksi tmv. Minulle on ollut jo kandi vaiheessa selvää, että Suomessa ei ole tarpeeksi tämän alan ja tason töitä - kun minua ei kiinnosta tehdä jotain AMK tason töitä 2000€ kuukausi palkalla. Minulle ei ole myöskään mikään ongelma jäädä keski-Eurooppaan kun täällä voi oikeasti tienata kivasti ja työmarkkina on todella paljon isompi.

Minun tohtori tutkintoni kyllä tunnustetaan Suomessa ja samoin DI tutkinto tunnustettiin muualla Euroopassa mukisematta. Nykyinen yliopisto on rankingissa paljon ylempänä kuin yksikään Suomalainen yliopisto. AMK/YAMK tutkinnon kanssa voi sitten olla vaikeampaa kun sitä ei ulkomailla välttämättä tunnusteta yliopisto tutkinnon veroiseksi.

Järjen käyttö on kyllä ihan sallittua, että mikäli ei kiinnosta opiskella kandia enempää ja tarkoitus on asua ikuisesti Suomessa niin sitten ei ehkä kannata hakea sitä opiskelupaikkaa ulkomailta mikäli niitä työpaikkoja ei muutenkaan ole ja suhteita Suomeen ei ulkomailla ollessa synny. Samoin jotkin asiat kuten laki tai politiikan opiskelu on sidoksissa myös siihen maahan missä sitä opiskellaan, että se että opiskelee Bulgariassa lakia ei luultavasti tuo työpaikkaa Suomessa.

Vierailija
42/50 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin paljon alasta ja maasta jossa sen tekee. Ei siihen ole yleispätevää syytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et AP juuri nyt saa töitä niin ei se johdu tutkinnostasi vaan tästä surkeasta työllisyystilanteesta.

Vierailija
44/50 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ulkomaalainen kelpaisi, kun ei suomalainenkaan kelpaa? Yliopisto ei ole ammattikoulu ja eiköhän yliopiston käyneestä ole monenlaiseen työhön. Koska hakijoita on niin paljon, voi työnantaja kuitenkin vaatia 100 % täsmätutkintoa ja kaikkien muiden alojen tutkinnot ovat arvotonta roskaa.

Vierailija
45/50 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan alasta. Itse olen kouluttautunut briteissä, eikä ollut mitään ongelmia saada Suomesta töitä. Mutta mun tutkinto on M.Sc Computer Science, eli tietojenkäsittelytieteen maisteri. Teknisillä aloilla ei syrjitä ulkomaisia tutkintoja. Eikä oikeastaan olla edes "tutkintouskovaisia", on niitä tiimeissä aina jotain joilla ei ole mitään tutkintoakaan, vain omaa harrastuneisuutta.

Vierailija
46/50 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ulkomailla opiskellut edes hakeutuisi Suomeen töihin? 

Vierailija
47/50 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kannattaa kaikkien siis ottaa tarkasti selvää ulkomaille mennessä, että miten Suomessa opinnot hyväksytään!"

Mitään takuita ei ole. Voi olla, että hyväksyttiin vuonna 2020 kun opiskelija lähti matkaan mutta palatessa 4 vuotta myöhemmin vaatimukset ovat vaihtuneet. 

Vierailija
48/50 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaille opiskelemaan menee pääasiassa pääsykoerejektit....

t. Tuplamaisteri SUOMESTA

Ulkomaille opiskelemaan lähtevät usein juuri ne, jotka ovat kunnianhimoisia ja akateemisesti lahjakkaita ja haluavat tähdätä kansainvälisille työmarkkinoille. Suomi on hyvä maa kouluttautua, mutta meillä ei yksinkertaisesti ole maailman kärkitasolle sijoittuvia huippuyliopistoja samalla tavalla kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa tai Britanniassa.

Ei noissa huippuyliopistoissa kaikki alat ole välttämättä maailman huippua. Jos oikeasti aikoo tutkijaksi tai saada parasta koulutusta maailmassa pitää aika paljon selvitellä asioita. Suomesta voi mennä joko suoraan opiskelemaan perustutkintoa ja se voi olla kallista ainakin Amerikassa tai sitten hakea jatko-opiskelijaksi. Jos on tehnyt jo tiedettä ja on hyvät suosittelijat niin voi päästä hyvään paikkaan stipdendillä ja töitä löytyy jatkossakin. 

Kilpailu on kuitenkin kovaa ja vain parhaimmat pärjäävät oli työpaikka yliopistolla tai yksityispuolella. Tällaisen käsityksen olen saanut luonnontieteiden puolelta ja tiedän pari opiskelukavereia jotka ovat professoreina Amerikassa ja Iso-Britanniassa. Tieteessä on vanha sanonta että "publish or perish" jonka voisi kääntää "julkaise tai kuole".

Jokaiselle alalle löytyy kuitenkin omat huippunsa. Jos Harvard ei ole jonkin alan paras paikka, löytyy tilalle toinen alan huippukoulu, esim. MIT tietyillä tekniikan ja luonnontieteiden aloilla tai Parsons School of Design, jos on kiinnostunut muodista ja designista. 

Vierailija
49/50 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailta ei kannata palata Suomeen.

Ei niin. Asun enkuissa 15v opiskelin tutkinnon ja työskentelin siellä vuosia. Klassinen tapahtuma, avioero ja ajattelin palata Suomeen. Auttoi erosta toipumiseen mutta uralle täydellinen itsemurha. Minulta on jopa kysytty työhaastattelussa miten minut voitaisiin palkata kun ei tiedetä minkälaisesta taustasta tulen liittyen tutkintoon ja töihin. Ei ihmekkään ettei Suomessa mikään kehity kun ollaan noin ummikkoja.

Vierailija
50/50 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos kannattaakin ja haluaa jäädä töihinkin opiskelumaahansa? Niin voi käydä, kun Suomi ei ole kovin korkealla työllistämisen markkinoilla... tulevaisuudessa vielä vähemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi