Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Ongelmana liian hyvin kasvavat viherkasvit 😀

Vierailija
24.08.2026 |

En olisi uskonut, ettÀ joskus on tÀllainen ongelma. Pieni asunto ja paljon kasveja on tullut hommattua, jotta nÀyttÀÀ nÀtiltÀ. Sitten kasvit alkoikin viihtyÀ niin hyvin ettÀ kasvu on valtaisaa, ja olen ongelmissa. Olen jo luopunut kahdesta peikonlehdestÀ, ostanut uuden kaapin jotta saan suurimman peikonlehden sinne pÀÀlle pois tieltÀ, ja pienet ikkunahyllyt jotta sain orkideat ylemmÀs etelÀikkunalle. Eilen heitin kaksi juorua, herttaköynnösvehkan, yhden aarnipeikonlehden ja neulavehkan roskikseen. Ja nyt taas huomasin, ettÀ pienet nÀtit posliinikukat on alkaneet kasvaa vauhdilla, iso levittÀÀ lonkeroitaan seinille ja samoin on alkaneet tehdÀ muut köynnökset. Apua.

En millÀÀn haluaisi luopua enempÀÀ, mutta pakko kai se on. Tosin teemme kylmÀstÀ kuistista lÀmmintÀ, sinne saa onneksi sitten osan kasveista.

Onko kohtalontovereita?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
25.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa minulla sama ongelma, mut onnistun aina saamaan kaikki kasvit hengiltÀ :D

VinkkejÀ?

Mulla auttoi kasvilamppu. 

Vierailija
22/46 |
25.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Millaiset olosuhteet sulla on asunnossa? Hyvin valoisa ilmeisesti ja ilma kosteahko? Omat kasvini ovat aina kitukasvuisia, sillĂ€ luonnonvaloa on vĂ€hĂ€isesti. Kuiva huoneilma myös houkuttelee myös tiettyjĂ€ kasvituholaisia kaiken muun lisĂ€ksi.  

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
25.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hanki itselleni enÀÀ mitÀÀn pÀÀnvaivaa kesÀkukista ulkona ja huonekasveista sisÀllÀ. Aikansa kutakin ylimÀÀrÀistÀ työtÀ ja rahan haaskausta.

Kukin tavallaan. Minulla nÀihin on mennyt kyllÀ hyvin vÀhÀn rahaa, verrattuna moneen muuhun harrastukseen. Ulkona olevat kesÀkukatkin maksoi neljÀn siemenpussin verran, ja komeita ovat. Ap

Vierailija
24/46 |
25.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa minulla sama ongelma, mut onnistun aina saamaan kaikki kasvit hengiltÀ :D

VinkkejÀ?

Mulla auttoi kasvilamppu. 

Just nÀin, tÀmÀ jÀikin sanomatta aiemmassa viestissÀni. Eli valo myös talvella. KesÀllÀ meillÀ riittÀÀ luonnonvalo, syksyllÀ laitan kasvivalot pÀÀlle iltapÀivÀksi. Saavat olla huhtikuulle saakka. EnkÀ mitÀÀn vÀrillisiÀ valoja, vaan ihan tavallisia, joissa korkeat lumenet ja kelvinit. Olen tykÀnnyt varrellisista työpöydÀn valaisimista, jotka voi laittaa kurottamaan sopivasti. Ap

Vierailija
25/46 |
25.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄlĂ€ lannoita niitĂ€. MeillĂ€ ovat ihan kitukasvuisia kaikki, eivĂ€t kasva senttiĂ€kÀÀn vuodessa, kun en ole antanut lannoitetta 10 vuoteen, enkĂ€ vaihtanut multia. Kastelen vain vedellĂ€. PysyvĂ€t saman nĂ€köisinĂ€ ja kokoisina.

En lannoita juuri lainkaan. Ei ole siitÀ kiinni. Ap

Vierailija
26/46 |
25.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiset olosuhteet sulla on asunnossa? Hyvin valoisa ilmeisesti ja ilma kosteahko? Omat kasvini ovat aina kitukasvuisia, sillĂ€ luonnonvaloa on vĂ€hĂ€isesti. Kuiva huoneilma myös houkuttelee myös tiettyjĂ€ kasvituholaisia kaiken muun lisĂ€ksi.  

MeillĂ€ on ikkunat joka suuntaan, ja melkein kaikki kasvit ovat ihan ikkunalla. Ikkunalaudalla, -hyllyllĂ€, amppeleissa tai jakkaralla ikkunan edessĂ€. SyksyllĂ€ hiukan tiivistĂ€n niitĂ€ ja laitan kasvivalot. Kosteudesta en tiedĂ€, mutta ei ole mitenkÀÀn kovin kosteaa. PuulĂ€mmitys pÀÀasiassa, siitĂ€ taitaa kasvit tykĂ€tĂ€. Tosin amppeleissa olevat on talvisin laskettava vĂ€hĂ€n alemmas 😅 ap

Vierailija
27/46 |
25.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Edelliseen tarkennus eli meillĂ€ on pienet ikkunat, ja siksi nuo kasvit onkin "pakattu"  moneen kerrokseen ikkunoiden eteen. Paitsi nyt suurimman peikonlehden siirsin 2,5 m pÀÀhĂ€n ikkunasta lipaston pÀÀlle, mutta se saa pian oman lampun. Ap

Vierailija
28/46 |
25.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MinkĂ€ ihmeen takia olet hankkinut noin paljon kasveja? Ihan 2-3 riittÀÀ ja jos asunto on pieni, ei tarvita yhtÀÀn kasvia. Tai no, eihĂ€n niitĂ€ pakko ole hankkia isoonkaan asuntoon. ItsellĂ€ on valtava asunto ja 4 kasvia, joista 2 isoa ja 2 pientĂ€. 

Jep. Ensin hankkii kasveja ja sitten valittaa, kun niistÀ onkin kauhea vaiva. :D

HyvĂ€, ettei ko. henkilö ole hankkinut elĂ€imiĂ€ tai lapsia todetakseen saman ongelman. 

Vierailija
29/46 |
25.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MinkĂ€ ihmeen takia olet hankkinut noin paljon kasveja? Ihan 2-3 riittÀÀ ja jos asunto on pieni, ei tarvita yhtÀÀn kasvia. Tai no, eihĂ€n niitĂ€ pakko ole hankkia isoonkaan asuntoon. ItsellĂ€ on valtava asunto ja 4 kasvia, joista 2 isoa ja 2 pientĂ€. 

Jep. Ensin hankkii kasveja ja sitten valittaa, kun niistÀ onkin kauhea vaiva. :D

HyvĂ€, ettei ko. henkilö ole hankkinut elĂ€imiĂ€ tai lapsia todetakseen saman ongelman. 

Blaa blaa. Lapseni olen kasvattanut hyvin menestyneiksi aikuisiksi, ja lemmikitkin ovat pitkĂ€ikĂ€isiĂ€ ja hyvĂ€ssĂ€ kunnossa - aivan kuten kasvinikin 😀

Jos olisit lukenut edes aloituksen, niin olisit huomannut etten minĂ€ vaivasta valita, vaan kasvuvauhdista. 

Olen aina pitĂ€nyt viherkasveista, mutta missÀÀn aiemmassa kodissa ne eivĂ€t ole viihtyneet yhtĂ€ hyvin, kuin tÀÀllĂ€. En osannut siihen varautua, ettĂ€ tykkÀÀvĂ€t niin kovasti puulĂ€mmityksestĂ€ 😂 ap

Vierailija
30/46 |
27.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ostaako kukaan suuria viherkasveja? Torin tms kautta? Jos myy ruukun ja sammaltolppien hinnalla.

Vierailija
31/46 |
27.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaako kukaan suuria viherkasveja? Torin tms kautta? Jos myy ruukun ja sammaltolppien hinnalla.

MinÀ ainakin olen ostanut, pienempiÀ ja isompia torin kautta. Kalliimmallakin, kuin vain mukana tulevan ruukun hinnalla. Kaikkia kasveja kun ei myymÀlöissÀ ole, ainakaan isompina.

Vierailija
32/46 |
27.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

ItsellÀ orkideoja, kukkivat pitkÀÀn ja toistuvasti kun on onnistunut paikka, upotuskastelu ja ravinne.

Vierailija
33/46 |
27.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvalla kun laittaa niin nÀkyvÀt menevÀn ainakin facessa.

Vierailija
34/46 |
27.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Leikkaa niitĂ€ , nehĂ€n paranevat siitĂ€ ja haarovat. Sitten leikkaat uudestaan vuoden pÀÀstĂ€ 

Vierailija
35/46 |
27.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Lahjoita jollekin. Ei noita roskiin pidĂ€ heittÀÀ. 

Vierailija
36/46 |
27.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

ItsellĂ€ on sama ongelma. Onneksi asunto on iso, joten vielĂ€ mahdun hyvin kasvieni kanssa siellĂ€ asumaan. Hankalaa on lĂ€hinnĂ€ mullan vaihto ja silloin, kun haluan viedĂ€ kasvit suihkuun, mutta selviĂ€n niistĂ€ vielĂ€. YhtÀÀn viherkasvia en enÀÀ osta ja jaan/myyn/lahjoitan eteenpĂ€in jos kasvavat liian isoiksi. Osa myös kasvaa hitaasti (mm. rahapuu, kaktukset), joten niitĂ€ saa kasvattaa rauhassa vielĂ€ vuosia. 

Osa tuskailee, kun kaikki kasvit aina kuolee. TĂ€rkeintĂ€ on ymmĂ€rtÀÀ kaksi perusasiaa ja nĂ€illĂ€ mielestĂ€ni pÀÀsee jo pitkĂ€lle: Suomessa viherkasvit eivĂ€t voi oikeastaan koskaan saada liikaa valoa ja kasvit kuolevat helpommin hukuttamiseen kuin kuivuuteen. Viherkasvit pitÀÀ laittaa ikkunalle tai hommata niille kunnon kasvivalot. Jo metrin pÀÀssĂ€ ikkunasta voi olla liian hĂ€mĂ€rÀÀ, vaikka ihmissilmĂ€lle se onkin valoisa. ÄlĂ€ hyysÀÀ ja kastele liikaa. Olen itse laiska kastelija, talvella esim. Anopinkielet saattaa olla kuukaudenkin ilman vettĂ€. 

Myös asunnon tekniikalla on merkitystĂ€, aiemmassa asunnossa koneellinen ilmanvaihto on ollut ainakin omille kasveille huono juttu. 

Vierailija
37/46 |
27.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mulla kolme eri kasvia. Kaikki oikein reheviĂ€ ja pullukoita. ViihtyvĂ€t erittĂ€in hyvin. Onneksi niillĂ€ on tilaa kasvaa. Uusia en ota. NĂ€mĂ€ kolem riittÀÀ. Mutta on ne vaan komeita! 

Vierailija
38/46 |
27.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaa kyllÀ jos hyvÀkuntoisia.

Vierailija
39/46 |
27.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjoita jollekin. Ei noita roskiin pidĂ€ heittÀÀ. 

Jos asut opiskelijakaupungissa, syksyllĂ€ tulee uudet. Laittavat asuntoaan. Syksy on muillakin sisustusaikaa. 

Vain terveitĂ€ kasveja eteenpĂ€in! 

Vierailija
40/46 |
27.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu heittÀÀ kasveja roskiin.

Se jonka kasvit ei kelpaa muille.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: yhdeksÀn kolme kuusi