Monet afrikkalaiset ja lähi-itäläiset puhuu sujuvasti kolmea kieltä oman kielensä lisäksi. Miksei useimmat länkkärit pysty samaan?
Englanti, ranska ja arabia tai joku muu oma kieli. Ja tämä ihan koulutustasosta riippumatta. Miksei koulutettu länsimaalainen hallitse yleensä kuin enintään kaksi kieltä sujuvasti (yleensä vain äidinkieltään)?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet, mutta useat ei. Ap;lta taas tietämätöntä yleistystä. Monet länsimaalaiset puhuvat kyllä useaa kieltä ja monet enempääkin kuin kahta. Iso osa heistä ei puhu muuta kuin omaa äidinkieltään kuitenkaan ja on tiedostettu ongelma, että jopa Suomessa syntyneet arabiaa äidinkielenään puhuvat eivät puhu maan valtakieltä, elleivät kaveripiirissään eli ovat vain omissa piireissään.
Suomessa on vain kaksi ylimielistä porukkaa: It-ala ja kieliä opiskellut ala. Nämä nauravat niille, jotka eivät osaa ko. alaa heidän ammattinsa tasoisesti. Itse pidän tällaisia tyhminä.
Englantia esim. Pohjoismaissa vähintään auttavasti puhuu 80 % alle 65-vuotiaasta väestöstä ja Suomessa ruotsiakin on kaikki peruskoulun käyneet opiskelleet. Lukiossa on ollut vielä yksi kieli kaikilla. Itse en kovin hyvin
Länsimaista lähinnä Japanissa asuvat japanilaiset osaavat huonosti muuta kuin omaa äidinkieltään. On sielläkin poikkeuksia, mutta englantiakaan ei moni nuorikaan siellä osaa.
Koska hemmetissä Japanista on tullut länsimaa??
Ohiksena vaan, Japani luokitellaan "erikoislänsimaaksi" eniten länsimaalaistunut maa Aasiassa. Nehän kopioivat kirjaimellisesti kaiken lännestä. Jopa kristinuskon kirkkohäineen vaikka ei olekaan niille luontaista. Kiina taitaa kyllä tietyllä tavalla mennä Japanin ohi nykyään vaikka pitää kiinni enemmän omasta kulttuuristaan.
Japani poikkeaa länsimaista siinä suhteessa että sinne ei oteta muslimeja. Hieno maa.
Nee... afrikkalaiset ja muslimit ovat tietenkin parempia kuin valkoiset. Joo, somalien ÄO on 80, mutta ne osaa puhua kolmea kieltä. Wau.
N25
Taas yleistetään. Tuo mitä kukin osaa puhua riippuu ihan ihmisestä. Minä ymmärrän yli 30 kieltä ja puhun sujuvasti kahdeksaa.
Mä olen valkoinen amis ja puhun sujuvasti:
suomea
englantia
espanjaa
katalaania
italiaa
japania
koreaa
ruotsia puhun huonosti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida tuntea kovin montaa ulkomaalaista? Englantia ei yleensä osata tai se osaaminen on tosi onnetonta.
Monessa maassa kotikieli on yksi ja koulussa opetuskielenä on joku toinen. Koulu ei suju, kun kieltä ei osata. Ammattia ei saa, kun koulu ei suju. Ottaa päähän, kun pitäisi totella suvun vanhinta ja olla ihmisiksi kotikulmilla - ja tehdä hanttihommia. Niinpä lähdetään hakemaan onnea Euroopasta, koska kaverin kaverin kaveri väittää siellä olevan mahdollisuuksia rikastua. Sitten rikotaan välit sukulaisiin ja lähdetään jätkien kesken rikastumaan. Ja sitten iskee totuus. Kenelläkään ei ole naamaa myöntää, että elämä Euroopassa on kurjaa ja hanttihommia. Kotiin kun mennään, niin lainataan kavereilta rahaa, että voi näytellä varakasta siellä kotikylässä. Sitten maksellaan velkoja tai vältellään velkojia. Se on yhdenlainen kierre.
Osaaminen on tosiasiassa kielen osalta hyvin rajallista ja onnetonta. Suorastaan surullisen surkeaa, kun puhutaan ihan tavallisista kylissä asuvista ihmisistä. Itseluottamus ja julkisivun ylläpitäminen sen sijaan on korkealla.Joo, ei ollutkaan avaruuskirurgin paikkoja vapaana, eli joutuu tyytymään koulutusta huonompaan työhön tai sitten suoraan vaan Kelan palkkalistoille...
Ja kun Suomi ei ole myöskään avaruusteknologian suurvalta, niin raketti-insinöörit joutuvat tekemään tiemiehen hommia ja myymään huumeita.
Vierailija kirjoitti:
Mita sina sanoa, mika vika mun pizza ?
Jaa nyt korkki kiinni. No!
Koska afrikka on shithole, jossa jokaonen heimo puhuu omaa kieltää, kun eivät afrikkalaiset osaa rakentaa yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Tunsin kerran erään afrikkalaisen, joka oli ilmiömäisen lahjakas kielissä. Ehkä lahjakkain tuntemani ihminen.
Tunsin ap inan joka puhui somalia vai oliko se somali joka puhui ap inoiden kieltä. Mikä niitä erottaa toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet, mutta useat ei. Ap;lta taas tietämätöntä yleistystä. Monet länsimaalaiset puhuvat kyllä useaa kieltä ja monet enempääkin kuin kahta. Iso osa heistä ei puhu muuta kuin omaa äidinkieltään kuitenkaan ja on tiedostettu ongelma, että jopa Suomessa syntyneet arabiaa äidinkielenään puhuvat eivät puhu maan valtakieltä, elleivät kaveripiirissään eli ovat vain omissa piireissään.
Suomessa on vain kaksi ylimielistä porukkaa: It-ala ja kieliä opiskellut ala. Nämä nauravat niille, jotka eivät osaa ko. alaa heidän ammattinsa tasoisesti. Itse pidän tällaisia tyhminä.
Englantia esim. Pohjoismaissa vähintään auttavasti puhuu 80 % alle 65-vuotiaasta väestöstä ja Suomessa ruotsiakin on kaikki peruskoulun käyneet opiskelleet. Lukiossa on ollut vielä yksi kieli kaikilla. Itse en kovin hyvin
Länsimaista lähinnä Japanissa asuvat japanilaiset osaavat huonosti muuta kuin omaa äidinkieltään. On sielläkin poikkeuksia, mutta englantiakaan ei moni nuorikaan siellä osaa.
Ohiksena vaan, Japani luokitellaan "erikoislänsimaaksi" eniten länsimaalaistunut maa Aasiassa. Nehän kopioivat kirjaimellisesti kaiken lännestä. Jopa kristinuskon kirkkohäineen vaikka ei olekaan niille luontaista. Kiina taitaa kyllä tietyllä tavalla mennä Japanin ohi nykyään vaikka pitää kiinni enemmän omasta kulttuuristaan.
Japani poikkeaa länsimaista siinä suhteessa että sinne ei oteta muslimeja. Hieno maa.
Mutta arvaapa mitä, kyllä niitä nykyään otetaan. Niille on laitettu sama painostus kuin muille "länsimaille" tässä asiassa. Ja Japanissakin on kyllä omat sinitukkamuijansa kiljumassa re fugees welcome, luin uutisartikkelin(japaniksi, käytin kääntäjää) kuinka tietyt kaupunginosat ovat pulassa näiden aasia-maamujen kanssa sielläkin. Ja syövät riisit kaupoista. Tuo oli vain ajan kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Eurooppa on täynnä monikielisiä länsimaalaisia.
Miksi tänne halunneet ei sitten millään opeilla opi Suomen kieliä, tapoja ja lakeja??
Vierailija kirjoitti:
Vielä usemmat eivät osaa edes lukea ja kirjoittaa. Saati omaa kieltään kunnolla.Suomeen tulee kouluun täysin ummikkoja lapsia, jotka eivät puhu mitään kieltä.
Voivat kyllä osata puhua kolmea tai useampaakin kieltä, vaikka luku- ja kirjoitustaitoa ei ole. Sellainen taitaa olla ennemmin normi kuin poikkeus maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin lukion 80- ja 90-luvuilla ja luin kahta vierasta kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mita sina sanoa, mika vika mun pizza ?
Mina diila peuku suominarki ei tarvita osaa suomi. Eika tarvita puhuta kun pana vihernaine.
Yrittääkö rantaruottalainen olla vitsikäs?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eurooppa on täynnä monikielisiä länsimaalaisia.
Miksi tänne halunneet ei sitten millään opeilla opi Suomen kieliä, tapoja ja lakeja??
Siksi kun Migrin punikit kertovat ettei teidän tarvitse opetella kieltä, noudattaa lakeja, tehdä työtä tai omaksua suomalaisten tapoja.
Kyllähän tosi moni Suomessakin puhuu kolmea eli suomea, ruotsia ja englantia. Itse osaan neljää kieltä joko natiivisti, sujuvasti tai hyvin. Vìidettä välttävästi ja kuudennesta takana parin vuoden opinnot. Lisäksi olen käynyt alkeiskurssin kolmesta muusta kielestä. Enkä koe olevani mitenkään erityisen taitava kielissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta arvaapa mitä, kyllä niitä nykyään otetaan. Niille on laitettu sama painostus kuin muille "länsimaille" tässä asiassa. Ja Japanissakin on kyllä omat sinitukkamuijansa kiljumassa re fugees welcome, luin uutisartikkelin(japaniksi, käytin kääntäjää) kuinka tietyt kaupunginosat ovat pulassa näiden aasia-maamujen kanssa sielläkin. Ja syövät riisit kaupoista. Tuo oli vain ajan kysymys.
Oho, siis kukaan ei ole turvassa wokelta!
Englantia eivät ainakaan osaa, Suomesta puhumattakaan. Lukeminenkin on harvojen herkkua, ja sitäkin harvempaa se kiinnostaa muutenkaan.
Millä perusteella ei pysty? Sitä paitsi länsimaalaiset joutuvat tekemään töitä jolloin ei aika riitä elämästä nauttimiseen ja kielien opetteluun niin kuin afrikkalaisilla ja lähi-idän kebabeilla
Kyllä näin on: Up on the ass.