Oikeus lasten tileihin ja toimeentulotuki
Olen etävanhempi ja mulle jäänyt käyttöoikeudet lasten tileille (joilla tonneja). No nyt eron jälkeen ajautunut tilanteeseen, että saan toimeentulotukea. Ja pyytävät kaikkia tilejä. En ole ilmottanu lasten tilejä. En ole myöskään käyny niillä tileillä eron jälkeen!
Olenko tehny ison petoksen?
Nyt tarvinnee poistaa tuo turha käyttöoikeus.
Jos kela tän takia ei antais ens kuun toimeentulotukea tai peris vanhoja tukia takas, ni sanoisin: "ei vanhempi saa käyttää lasten rahoja."
Vähän sama kuin, jos on käyttöoikeus iäkkään äidin tiliin, ni estääkö sekin toimeentulotuen?
Kommentit (8)
"Kun haet toimeentulotukea, sinun täytyy toimittaa hakemuksen liitteenä tiliotteet. Tiliotteet tarvitaan jokaisen perheenjäsenen kaikista olemassa olevista kotimaisista ja ulkomaisista tileistä."
Lapsesi eivät ole perheenjäseniäsi, jos eivät asu luonasi.
Vierailija kirjoitti:
"Kun haet toimeentulotukea, sinun täytyy toimittaa hakemuksen liitteenä tiliotteet. Tiliotteet tarvitaan jokaisen perheenjäsenen kaikista olemassa olevista kotimaisista ja ulkomaisista tileistä."
MUTTA! Kaikista tileistäsi, joihin sinulla on käyttöoikeus.
Mitä tuo tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo tarkoittaa?
Kuten siinä lukee: Kela haluaa nähdä kaikki tilit/rahat joihin sinulla on pääsy. Jos lapset asuisivat luonasi, heidän osuutensa toimeentulotuesta pitäisi maksaa heidän tililtään, omaan osuuteesi se ei vaikuttaisi. Voit toimittaa kaikki tiliotteet heidän pyyntönsä mukaisesti, niistä käy selvästi sitten ilmi että tilit ovat muualla kirjoilla olevien lasten tilejä eivätkä vaikuta asiaan mitenkään. Selkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo tarkoittaa?
Sitä, että olet nyt lukenut ihan omiasi. Vaikka sinulla olisi käyttöoikeus Jeesuksen tiliin, niin kyseessä ei ole sinun tilisi. Vai oliko nyt vaikeuksia hahmottaa mitä tarkoittaa perheenjäsen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo tarkoittaa?
Kuten siinä lukee: Kela haluaa nähdä kaikki tilit/rahat joihin sinulla on pääsy. Jos lapset asuisivat luonasi, heidän osuutensa toimeentulotuesta pitäisi maksaa heidän tililtään, omaan osuuteesi se ei vaikuttaisi. Voit toimittaa kaikki tiliotteet heidän pyyntönsä mukaisesti, niistä käy selvästi sitten ilmi että tilit ovat muualla kirjoilla olevien lasten tilejä eivätkä vaikuta asiaan mitenkään. Selkeää.
Mutta eikö kelaa kiinnosta, ku ostat lapsen tililtä tietokoneen lapselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo tarkoittaa?
Mutta eikö kelaa kiinnosta, ku ostat lapsen tililtä tietokoneen lapselle?
Ainakin minä voisin miettiä. Lapsi kinuaa konetta. Siihen menee 1 500e. Itelläni tilillä 150e. En mä voi ostaa. No, osamaksulla ehkä voisin. Mut sit mulla leikkaa.
"Saat koneen, ku ostetaan se sun rahoilla."
Lapsi suostuu ja mä säästän 1 500e. Kelako hyväksyis tän? Jos tietäis tästä.
Tai jopa näin. Ostanko uusimman pleikan, jotta lapsi viihtyis luonani? Ei oo varaa. Ostan sen suoraan lapselle hänen rahoillaan!
Säästyy omat rahat kaljaan.
Helpointa on kun menet töihin. Oleskeluyhteiskunnan aika on ohi.
Lapset eivät asu kanssasi samassa taloudessa, ja koska et hae heille toimeentulotukea, niin lasten tilit eivät vaikuta siihen millään tavalla. Lasten rahat eivät ole sinun rahojasi eivätkä edes ruokakuntasi (johon kuulut vain sinä) rahoja.
Itse olen edunvalvoja ja mulla on käyttöoikeus päämieheni tiliin, mutta en minä voi sieltä ottaa itselleni rahaa, joten ei vaikuta toimeentulotukeen millään tavalla.