Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihottaako hkh? Kokemuksia?

Vierailija
23.08.2026 |

Laomihduin esivaihdevuosissa yrittämättä ja ruokasuhteeni oli terveempi kuin ikinä..

Nyt menopaussin jälkeen hkh:lla olen lihonut, ja makeanhimo on taas samanlainen kuin kiertojen pyöriessä normaslisti.

Mahtaisiko ruokasuhde palautua taas paremmaksi, jos lopettaisin hoidon? Onko oikeasti vaihtoehtoina vain lihominen tai sitten muuten haurastuminen?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihominen johtuu siitä, että syöt huonosti. Ei se mistään hoidoista johdu.

Laske kalorit kuukauden ajan, paljon syöt joka päivä (oikeaoppisesti, ei siis arvailemalla) ja varmasti syy löytyy sieltä.

Oon itse laihduttanut ja syönyt jäätelöä joka päivä kalorivajeella. Ei laihduttaminen tarkoita sitä, etteikö mitään makeaa saisi syödä.

Vierailija
22/28 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on hkh??

Hormonikorvaushoito

Kiitos tiedosta. Miksi käyttää typeriä lyhenteitä joita kukaan ei tunne?

Olen käyttänyt korvaushoitoa nyt pari vuotta. Se on parantanut elämänlaatua ihan hitokseen. Kaikki limakalvo-,  iho- ja niveloireet lähti sen siliän tien ja paino pysyy kurissa kun pystyn liikkumaan paljon. Sen estivät hormonivajeen myötä tulleet typerät nivelkivut ja jatkuva unettomuus.

Ja: korvaushoito todellakin ehkäisee osteoporoosia ja helpottaa painonhallintaa. Myös edistää hyvien veriarvojen säilymistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ja millä logiikalla hormonikorvaus kehittäisi pallomahan kun ei sellaista ollut silloinkaan kun munasarjat vielä toimivat :D

Vierailija
24/28 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset menettävät abou 1% lihasmassaa joka vuosi kun vanhenevat. Mitä vähemmän sulla on lihasmassaa (jos et tee lihastreeniä), sitä vähemmän tarvitset kaloreita päivässä.

Eli jos syöt samalla tavalla, kuin 10v sitten, niin todennäköisesti syöt nyt siihen nähden enemmän kuin sun keho polttaa.

Vierailija
25/28 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain tästä asiasta omakohtaista kokemusta? En kaipaa mitään saarnoja laihdutuksen perusteista, tiedän ne kyllä. Ongelma on tällä hetkellä turvotus, erityisesti selluliitin lisääntyminen ja makeanhimon huomattava kasvu.

Kokeilin korvaushoitoa pari vuotta sitten, kun ajattelin elämän siitä parantuvan tai pysyvän ehkä ennallaan. Ei olis pitänyt, ei hyötyä. Väsytti samaan malliin, lisäksi tuli just mittava turvotus ja ruokahalu. Lisänä lievä pms ilman menkkoja, jee. Jätin laastarit ja tikut, hitaasti toivuin ennalleni. Väsymyskin on tässä häipynyt itsestään ja paino kääntynyt normaaliin suuntaan. Ruokavaliota olen korjannut hienokseltaan. Terveyteni on hyvä. Kaikille se ei vaan sovi.

Vierailija
26/28 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihominen johtuu siitä, että syöt huonosti. Ei se mistään hoidoista johdu.

Laske kalorit kuukauden ajan, paljon syöt joka päivä (oikeaoppisesti, ei siis arvailemalla) ja varmasti syy löytyy sieltä.

Oon itse laihduttanut ja syönyt jäätelöä joka päivä kalorivajeella. Ei laihduttaminen tarkoita sitä, etteikö mitään makeaa saisi syödä.

Juuri näitä vastauksia en kaipaa. Mikä oli hormonistatuksesi tässä vaiheessa? 

Vierailija
27/28 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ja millä logiikalla hormonikorvaus kehittäisi pallomahan kun ei sellaista ollut silloinkaan kun munasarjat vielä toimivat :D

Kasvattamalla kohdun limakalvoa ka keräämällä nestettä vatsaonteloon. Itselläni oli pallomaha ennen menkkoha, nyt se on vaan koko ajan. Esivaihdevuosissa kun menkkoja oli harvemmin  sain nauttia litteästä vatsasta.

Vierailija
28/28 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset menettävät abou 1% lihasmassaa joka vuosi kun vanhenevat. Mitä vähemmän sulla on lihasmassaa (jos et tee lihastreeniä), sitä vähemmän tarvitset kaloreita päivässä.

Eli jos syöt samalla tavalla, kuin 10v sitten, niin todennäköisesti syöt nyt siihen nähden enemmän kuin sun keho polttaa.

Nämä ovat kaikki tiedossa, kiitos. Treenaan paljon, mutta keho on nyt koko ajan sen näköinen kuin pms-vaiheessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän