Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epätodellinen olo ja muut oireet

Vierailija
23.08.2026 |

Taustaa: Olen 20-vuotias mies ja olen aina ollut hyvin hoikka. Minulla diagnosoitiin Crohnin tauti noin 8 kuukautta sitten. Valmistuin koulusta, olin noin vuoden työttömänä ja aloitin sen jälkeen kausityön, johon kuului jonkin verran fyysistä työtä. Oireet alkoivat työn viimeisinä päivinä. Pidin työstäni oikeastaan paljon, ja työympäristö oli hyvä. Olen ollut nyt taas noin 2 kuukautta työttömänä.

Viimeisten 3 kuukauden ajan minulla on ollut jatkuva derealisaation/dissosiaation tunne. Eli siis olo kokoajan epätodellinen. Sen lisäksi minulla on ollut lievää väsymystä, päänsärkyä/painetta päässä, kuumeinen olo (mutta ei todellista kuumetta) sekä jatkuvaa niska- ja hartiakipua. Joskus kävellessäni tuntuu siltä, että voisin pyörtyä, vaikka en ole koskaan oikeasti pyörtynyt tai edes joutunut istumaan alas tämän takia. 

Aluksi ajattelin, että oireet voisivat johtua niskastani, joten olen kokeillut useita kertoja hierontaa, fysioterapiaa ja akupunktiota, mutta mikään niistä ei auttanut. Olen kokeillut myös lihasrelaksantteja ilman vaikutusta.

Minulta on otettu verikokeita, joissa on tutkittu muun muassa B12-vitamiini, D-vitamiini, ferritiini, folaatti (B9) ja kilpirauhasen toiminta, ja kaikki olivat normaaleja. Minut on myös testattu Lymen taudin varalta, ja tulos oli negatiivinen.

Crohnin tautini todettiin virallisesti olevan remissiossa pari viikkoa sitten.

Minulla ei ole traumataustaa, en käytä kannabista ja käytän muita päihteitä vain harvoin. En ollut erityisen stressaantunut ennen oireiden alkamista, lukuun ottamatta oireiden itsensä aiheuttamaa stressiä.

Onko kenelläkään ollut jotain vastaavaa? Mikä voisi aiheuttaa nämä oireet, ja mikä auttoi teitä toipumaan?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan kesti et alko auttaa epätodelliseen oloon?

Vierailija
22/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kortisonikuuri vai millä Crohnia hoidetaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa oireista voi tosiaan selittyä chronin taudilla, vaikka tauti olisi remissiossa, ja ahdistuneisuusta, ahdistuneisuushäiriötä sekä masennusta esiintyy myös suolistosairailla keskimääräistä enemmän. Koska diagnoosisi on melko tuore, voit tiedostamattasi yhä reagoida siihen. 

Minulla on haavainen paksusuolentulehdus, ja vaikka olenkin remissiossa, minua usein väsyttää, hengästyttää, niveliin ja lihaksiin sattuu sekä korvat tai silmät vaivaavat. Töissä pyörryttää usein. 

Mutta tämä on oma kokemukseni ja keittiötohtorin arviota. Aina kannattaa jutella lääkärin kanssa, jos siihen on mahdollisuus!

Vierailija
24/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli tuollaisia oireita pitkittyneen stressaavan jakson aikana, jolloin jännitin paljon kasvojeni ja niskan seudun lihaksia. Paheni työpäivien aikana (istumatyö). Loma-aikoina on helpottanut, mutta sitten palannut pikkuhiljaa takaisin kun työt alkaneet. Nyt kun stressi/jännitys on helpottanut ja olen yrittänyt venytellä enemmän sekä pitänyt myös parempaa huolta ryhdistä, niin työ paineen tunne päässä ja outo epätodellinen olo on helpottanut.

Vierailija
25/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, tekstisi olisi voinut olla kirjoittamani. Kuten jo moni täällä on sanonut, kyse on päälle jääneestä stressitilasta ja kortisolitasosi ovat pilvissä. Mikä auttoi minulla -> opamox kuuri, jonka avulla ymmärsin että heti kun kehoni rauhoittuu niin oireenikin poistuvat. Kaikki oireet eivät heti poistuneet vaan lähtivät viikkojen kuluessa vähenemään. Nyt olen jo melkein normaali, mutta huomaan stressin nostaessa päätään että oireet hetkittäin palaavat. Unirytmi kuntoon ja työpaikka joka ei rasita liikaa. Itse jouduin irtisanoutumaan työstäni joka oli ajoittain todella kiireistä ja tämä kuormitti kehoa, vaikka hauskaakin välillä oli. Tsemppiä, selviät kyllä. Pyydä lääkäriltä niitä rauhoittavia.

Vierailija
26/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kortisonikuuri vai millä Crohnia hoidetaan? 

Joo aluks oli kortisonikuuri mut en oo ottanu sitä johonki 4 kuukauteen

Vierailija
27/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tuli tuollaisia oireita pitkittyneen stressaavan jakson aikana, jolloin jännitin paljon kasvojeni ja niskan seudun lihaksia. Paheni työpäivien aikana (istumatyö). Loma-aikoina on helpottanut, mutta sitten palannut pikkuhiljaa takaisin kun työt alkaneet. Nyt kun stressi/jännitys on helpottanut ja olen yrittänyt venytellä enemmän sekä pitänyt myös parempaa huolta ryhdistä, niin työ paineen tunne päässä ja outo epätodellinen olo on helpottanut.

Oliko sulla kuinka kauan pahimmillaan putkeen tota epätodellista oloa? Kun mulla ollut yli 3kk ilman taukoa

Vierailija
28/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sulla kuinka kauan pahimmillaan putkeen tota epätodellista oloa? Kun mulla ollut yli 3kk ilman taukoa

Yli puoli vuotta

Vierailija
29/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tämä kaikki saattaa johtua ihan vain Crohnin taudista ja siitä, että remissiosta huolimatta suolistosi ei ole kunnossa. Vaarallista se ei ole, ja tehokkain apu tuleekin siitä, että oppii olemaan miettimättä noita oireita liikaa.

Vierailija
30/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni? 

Vierailija
31/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli puoli vuotta

Kuinka nopee sun oireet alko hellittää kun alotit venyttelee

Vierailija
32/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panostaisin terveisiin elämäntapoihin, (edullisin tai ilmaisiin) harrastuksiin ja muihin rutiineihin nyt kun olet työttömänä. On tosi helppoa alkaa tarkkailla itseään ja tuollaiset oireet voivat syntyä helposti ilman mitään fyysistä syytä. Ja crohnin tauti pahentaa niitä. Eli ulkoile ja harrasta riittävän raskasta liikuntaa mielellään päivittäin, syö säännöllisesti, hae töitä joka päivä  useampi tunti ja toisaalta mieti voisitko vaikka vaihtaa alaa tai opiskella lisää helpottaaksesi työn saamista. Suosittelen opiskelujen jatkamista, kun tuossa iässä olet jo joutunut työttömäksi. Se tekee hyvää mielenterveydellekin. 

Vierailija
33/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
34/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli puoli vuotta

Kuinka nopee sun oireet alko hellittää kun alotit venyttelee

Luulen, että jatkuvan stressin ja ahdistuneisuuden loppumiselle oli isompi merkitys. Siitä seurasi sitten luonnostaan myös se, että aloin pitämään itsestäni parempaa huolta (esim. se venyttely sekä liikunta) ja kiinnittämään enemmän huomiota siihen, etten jännitä purukalustoa koko työpäivän ajan ja huonolla työergonomialla pahenna niska- ja hartiaseudun kireyttä. Oireiden lopullinen helpotus tapahtui pikkuhiljaa noin 2-3 kuukauden aikana. Myös pitkä kesäloma siinä samalla varmasti auttoi. 

Vierailija
35/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opamoxin kanssa pitää olla tarkkana, koska se addiktoi helposti ja kuurin lopettaminen oli ainakin itselleni kammottava kokemus. En äkkiseltään suosittelisi. 

Vierailija
36/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nikutko hyvin?

Vierailija
37/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla stressiä. Laajoissa verikokeissa kannattaa kuitenkin käydä

Vierailija
38/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epätodellinen olo ja ahdistuneisuus voivat olla mm. psykoosin prodomaalioireita. Oletko vähentänyt sosiaalista kanssakäymistä tai onko sinulla ollut unettomuutta? 

Np yllättäen. Kaikilla ei viiraa päässä.

Vierailija
39/39 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuneisuutta. Itsellä ollut nuo oireet jo yli 15 vuotta. Toivottavasti et joudu yhtä kauan kärsimään!