Epätodellinen olo ja muut oireet
Taustaa: Olen 20-vuotias mies ja olen aina ollut hyvin hoikka. Minulla diagnosoitiin Crohnin tauti noin 8 kuukautta sitten. Valmistuin koulusta, olin noin vuoden työttömänä ja aloitin sen jälkeen kausityön, johon kuului jonkin verran fyysistä työtä. Oireet alkoivat työn viimeisinä päivinä. Pidin työstäni oikeastaan paljon, ja työympäristö oli hyvä. Olen ollut nyt taas noin 2 kuukautta työttömänä.
Viimeisten 3 kuukauden ajan minulla on ollut jatkuva derealisaation/dissosiaation tunne. Eli siis olo kokoajan epätodellinen. Sen lisäksi minulla on ollut lievää väsymystä, päänsärkyä/painetta päässä, kuumeinen olo (mutta ei todellista kuumetta) sekä jatkuvaa niska- ja hartiakipua. Joskus kävellessäni tuntuu siltä, että voisin pyörtyä, vaikka en ole koskaan oikeasti pyörtynyt tai edes joutunut istumaan alas tämän takia.
Aluksi ajattelin, että oireet voisivat johtua niskastani, joten olen kokeillut useita kertoja hierontaa, fysioterapiaa ja akupunktiota, mutta mikään niistä ei auttanut. Olen kokeillut myös lihasrelaksantteja ilman vaikutusta.
Minulta on otettu verikokeita, joissa on tutkittu muun muassa B12-vitamiini, D-vitamiini, ferritiini, folaatti (B9) ja kilpirauhasen toiminta, ja kaikki olivat normaaleja. Minut on myös testattu Lymen taudin varalta, ja tulos oli negatiivinen.
Crohnin tautini todettiin virallisesti olevan remissiossa pari viikkoa sitten.
Minulla ei ole traumataustaa, en käytä kannabista ja käytän muita päihteitä vain harvoin. En ollut erityisen stressaantunut ennen oireiden alkamista, lukuun ottamatta oireiden itsensä aiheuttamaa stressiä.
Onko kenelläkään ollut jotain vastaavaa? Mikä voisi aiheuttaa nämä oireet, ja mikä auttoi teitä toipumaan?
Kommentit (39)
Montako aloitusta olet jo tehnyt tästä ja montako ajattelit vielä tehdä?
Älä ainakaan mieti liikaa. Liikuthan riittävästi. Jostain tai-chi liikunnasta voisi olla hyötyä, katso vaikka youtubesta
Vierailija kirjoitti:
Onko tinnitystä tai muita kuulo muutoksia?
Itselläni oli epätodellista oloa huimausta, välillä tuntui että taju lähtee sitten alkoi tinnitys.
Lääkärit epäilevat menieren tautia, diagnoosia en ole saanut kun ei ole kuulonalenemaa, ainakaan vielä.
No mistä saatanan syystä tätäki joku urpo alapeukuttanu?
Epätodellinen olo ja ahdistuneisuus voivat olla mm. psykoosin prodomaalioireita. Oletko vähentänyt sosiaalista kanssakäymistä tai onko sinulla ollut unettomuutta?
Mulla oli 15-vuotiaana tuota, mutta ajattelin sen johtuvan siitä, että olin ollut auto-onnettomuudessa ja saanut osumaa päähän. Niska- ja hartiajumeista se johtuu. Venyttele olkapäitä ja tee vatsarutistuksia niin että jokainen yksittäinen selkä nikama nousee matosta, niin alkaa rutisemaan. Kannattaa alkaa harrastaa esim. nyrkkeilyä.
Minulla mm epätodellinenolo, huimaus, pahoinvointi johtui ahdistuneisuushäiriöstä. Sain lääkkeen ja nyt voin hyvin.
Ehkä crohn, se on autoimmuunitautia, vaikka suolisto, ja vaikka remissiossa, voi tehdä tollaisia henkisiä uupumisoireita, koska kehotan on uppunjt, kun se hyökkää/on hyökännyt itseään vastaan.
Niskajumit varmaan kans, kandee hierontaa kokeilla.
Olemme nousemassa tietoisuuden tasolta toiselle ja se aiheuttaa monissa fyysisiä oireita, unettomuutta, poissaolon tunnetta ja kaikkea kuvaamaasi. Lepää paljon ja juo vettä, keskity hyvään. Tämä maailma on illuusio.
Mikä oli sinun "normaali ferritiini". Periaatteessa alhainen voi aiheuttaa?
Näkemättä sinua on vaikea sanoa mitään ratkaisevaa, mutta minulla on muutamilla sukulaisilla Crohnin tauti. Siihen kuuluu väsymystä ja monenlaista muutakin ikävää vaivaa. Hoito ei ala aina vaikuttamaan niin nopeasti, kuin toivoisi. Joillekin tulehdus jää pitkäaikaiseksi oireeksi, joka sekin väsyttää ja saattaa aiheuttaa yleistä sairauden tunnetta. Joskus voidaan tarvita tilapäinen, tai pysyvä avanne, jotta suolelle saadaan lepoa. Kannattaa kiinnittää huomiota vitamiinien saantiin ja ravitsevaan ruokaan, joka ei kuitenkaan rasita elimistöä liikaa. Lepää riittävästi varsinkin nyt, kun olet saanut hoitoa vasta noin vähän aikaa. Lääkitystä kannattaa käyttää, jos sellaiset on määrätty. Työttömyys saattaa sekin huolettaa, mutta älä mieti sitä liikaa nyt. Tsemppiä! T. eräs mummo
Minua auttoi kun aloin lenkkeilemään päivittäin metsäpoluilla ja jätin älylaitteen pois.
Kannattaa miettiä, onko liikaa somessa, ulkoilisi riittävästi, söisi terveellisesti ja nukkuisi tarpeeksi.
Ei oo kuulo ongelmia tai tinnitusta mut korvaan kyl kokoajan vähän kutittaa ja kuulemma krooninen ulkokorva tulehdus
Kauan sulla oli pisimmillään tota oloa? Tai mulla just putkeen 3kk
Onko mikä lääke ja kauan kesti et oireet alkoi selkeesti toimia. Mulla escitalopramia köyttnyt yli kuukauden mutta ei mitään vaikutusta tuohon oloon
Kauan sulla oli tota derealisaatiota putkeen pahimmillaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko mikä lääke ja kauan kesti et oireet alkoi selkeesti toimia. Mulla escitalopramia köyttnyt yli kuukauden mutta ei mitään vaikutusta tuohon oloon
Duloxetine 60mg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli epätodellista oloa huimausta, välillä tuntui että taju lähtee sitten alkoi tinnitys.
Lääkärit epäilevat menieren tautia, diagnoosia en ole saanut kun ei ole kuulonalenemaa, ainakaan vielä.
No mistä saatanan syystä tätäki joku urpo alapeukuttanu?
En tiedä mitä on tinnitys ja kuulo muutokset, joten alapeukutin.