Onko se varastamista jos ottaa autiotalon pihalla olevasta omenapuusta muutaman omenan?
Piha on kasvanut umpeen, eikä talossa ole ollut ketään kymmeniin vuosiin..
Kommentit (37)
Sillä talolla voi olla omistaja. Katso kiinteistörekisteristä ja pyydä omistajalta lupa. Todennäköisesti saat luvan ottaa sieltä omenoita.
Mistä tiedät varmasti että talo on autio? Tontin voi omistaa joku joka haluaa itse poimia omenat.
Muistan nuorena (1970-luvulla) käytiin pimeällä omenavarkaissa naapurissa, vaikka omalla pihalla kasvoi myös omenapuita.
En tiedä miksi, jännitystä kait haettiin.
Ei ole varastamista. Yhtä hyvin linnut nokkivat omenat piloille, houkuttelevat rottia myös. Jos olet todennut, ettei kukaan hoida puutarhaa, käy kaikin mokomin keräämässä omenat. 3i vain muu5amaa, vaan niin paljon kuin saat poimittua.
Ainoa rike tuossa olisi, että tunkeudut toisen omistamalle yksityisalueelle, mutta koska talossa ei asuta, se ei käytännössä ole pihapiiriä. Pikemmin kyse on jokaisenoikeudesta.
Olen itse käynyt luvatta katkomassa naapurin joutomaalta lupiinit. Pidän tätä suorastaan kansalaisvelvollisuutena.
Vierailija kirjoitti:
Sillä talolla voi olla omistaja. Katso kiinteistörekisteristä ja pyydä omistajalta lupa. Todennäköisesti saat luvan ottaa sieltä omenoita.
Omistajan tietoja ei saa ilmaiseksi MML:lta.
Ei kai Suomessa ole sellaista rikosta kuin tunkeutuminen yksityisalueelle. Eihän silloin verisuren ja sector alarmin tyypitkään voisi rampata ihmisten ovilla.
Kun mulla oli vielä kaneja, niin otin vuosia niille omppuja yhden autiotalon pihalta. Harmi, että vandaalit poltti talon ja puskutraktorit pisti koko pihan lopulta sileäksi. Naapuritontit pakkolunastettiin ja tilalle rakennettiin kerrostaloja. Sinne meni pala vanhaa puutalo-Espoota.
Kotirauha pätee myös autiotalossa ja piha-alueella. Se on omistajan oma asia, jos omenat mätänee. Ei anna oikeutta varastamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai Suomessa ole sellaista rikosta kuin tunkeutuminen yksityisalueelle. Eihän silloin verisuren ja sector alarmin tyypitkään voisi rampata ihmisten ovilla.
Joo, ei tämä ole Teksas. Ainakaan vielä ei saa ampua luvatta tontille tulevia 😅
Vierailija kirjoitti:
Kotirauha pätee myös autiotalossa ja piha-alueella. Se on omistajan oma asia, jos omenat mätänee. Ei anna oikeutta varastamiseen.
Älä viitsi mussuttaa, täti Tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varastamista. Yhtä hyvin linnut nokkivat omenat piloille, houkuttelevat rottia myös. Jos olet todennut, ettei kukaan hoida puutarhaa, käy kaikin mokomin keräämässä omenat. 3i vain muu5amaa, vaan niin paljon kuin saat poimittua.
Ainoa rike tuossa olisi, että tunkeudut toisen omistamalle yksityisalueelle, mutta koska talossa ei asuta, se ei käytännössä ole pihapiiriä. Pikemmin kyse on jokaisenoikeudesta.
Olen itse käynyt luvatta katkomassa naapurin joutomaalta lupiinit. Pidän tätä suorastaan kansalaisvelvollisuutena.
Ei laissa ole mitään poikkeusta jokamiehenoikeuksissa sen mukaan onko talo asuttu vai ei. EI ole vapaasti hyödynnettävissä tuollainen pihapiiri vaikka olisi ollut tyhjillään 50 vuotta.
Miksi teille on noin vaikeaa asiallisesti kysyä lupa?
Eiköhän se ole aivan sama mitä jostain autiotalosta vie jos se selkeästi on hylätty. Esimerkiksi jostain ladosta tai hylätyltä maatilalta saattaa löytää satoja heinäseipäitä joita saa torissa 2-5e kappalle.
On se varastamista. Otat jotain mikä ei kuulu sinulle. Mutta tuskinpa siitä kukaan välittää. Omana kun ei ole meillä luonnonvarainen puu joka kasvaa missä vain ja leviää itsekseen.
Varastamistahan tuo on. Meillä on tuollaisen autiotalon pihaan kaivettu muutama kuoppa ja jätetty sahanterä ruohikkoon pystyyn. Siinäpä vahingoittaa jalkansa, kun tulee omenavarkaisiin eikä edes voi tehdä rikosilmoitusta tai vaatia korvausta, koska ei tiedä, kenen se talo on.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole aivan sama mitä jostain autiotalosta vie jos se selkeästi on hylätty. Esimerkiksi jostain ladosta tai hylätyltä maatilalta saattaa löytää satoja heinäseipäitä joita saa torissa 2-5e kappalle.
Meillä lintubongarit majoittuu latoihin ja vetoaa siihen, että eihän näitä kukaan käytä. Mainiota, olkipaalit on ladossa ihan heitä varten?
Voi voi että täytyi taas keksiä satu.
Yleensä tollaisten hoitamattomien puiden omenat on pieniä happamia kittanoita ja täynnä rupia ja matoja. Mutta ota pois, jos sulle kelpaa. Eipä siitä kukaan välitä.