Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuvasti vastamelukuulokkeet päässä kulkeminen on epäsosiaalista ja ylimielistä käytöstä.

Vierailija
23.08.2026 |

Nykyään kaupassa, bussissa, töissä ja jopa muiden ihmisten seurassa näkee jatkuvasti porukkaa kuulokkeet korvilla täysin omassa kuplassaan. Sitten ihmetellään, miksi ihmiset ovat yksinäisiä eikä tuntemattomille enää jutella.

Minusta kuulokkeet viestivät aika suoraan: älä puhu minulle, en halua kuulla sinua enkä ympäristöäni.

Ennen julkisissa tiloissa oltiin edes jollain tavalla läsnä muiden ihmisten kanssa. Nyt tuntuu, että normaali sosiaalinen kanssakäyminen koetaan häiriöksi, jolta pitää suojautua vastamelulla.

Kommentit (183)

Vierailija
21/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva vastamelukuulokkeiden käyttö huonontaa kuuloa

Vierailija
22/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset elävät virtuaalimaailmoissa. Lapsetkin ovat virtuaalisia tai siis koiria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulokkeet kaikkialla kertoo vain siitä, ettei ihminen uskalla/halua olla yksin ajatustensa kanssa. Jonkin tahon pitää aina viihdyttää. Voi olla myös fomoa.

Vierailija
24/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jonkun muun oikeus sosiaaliseen kanssakäymiseen on tärkeämpi kuin toisen oikeus omaan rauhaan? 

Kotona voit olla omassa rauhassa, julkisilla paikoilla se on ylimielistä ja sairastaa eristää itsensä normaaleista sosiaalisista kanssakäymisistä.

Eli sun mukaan esim. monet autistit ei sais lainkaan liikkua julkisilla paikoilla? Monellehan ne kuulokkeet on täysin välttämättömiä, että pystyvät siihen. 

Vierailija
25/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteesi on täysin yhdentekevä. Kenelläkään ei ole velvollisuutta tuolla ulkona kulkiessaan olla auliin vastaanottavaisena tuntemattomia varten vaan jokainen saa mennä ja olla kuten parhaakseen katsoo. Aikuinen suoriutuu yleisellä paikalla liikkumisesta myös vastamelukuulokkeet päässä. 

Vierailija
26/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä jokseenkin samaa mieltä. Ei tuo varsinaisesti häiritse, mutta viestii tietynlaisesta sosiaaliluokasta. Erityksesti jos kassallakaan ei ota kuulokkeita pois, ei katso myyjään päinkään eikä tervehdi. 

Käytän itsepalvelukassaa :)

Vierailija
27/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin kuin silmälasien käyttö heikentää näköä?

Vierailija
28/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin niiden käytön n. 9kk sitten. Kävelen työmatkat ja käyn lenkeillä. Eipä vielä ole kukaan tullut tästä huolimatta juttelemaan. Toisaalta, olen mies. 

Vierailija
29/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jonkun muun oikeus sosiaaliseen kanssakäymiseen on tärkeämpi kuin toisen oikeus omaan rauhaan? 

Kotona voit olla omassa rauhassa, julkisilla paikoilla se on ylimielistä ja sairastaa eristää itsensä normaaleista sosiaalisista kanssakäymisistä.

Autistit on sairaita.

Autisti minullekin tulee ekana mieleen, jos kaikkialla kulkee kuulokkeet päässä.

Vierailija
30/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tuntematon tulee juttelemaan julkisella paikalla niitä näitä, oletan että hän on jonkun laitoksen asukki jolla ei ole käsitystä mikä kuuluu normaaliin kanssakäyntiin kylillä ja kaupoilla. Niin se on useimmiten ollutkin.

Vierailija
31/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi minun pitäisi sen erikoisemmin puhua tuntemattomien kanssa? Ei meillä ole mitään small talk kulttuuria koskaan ollutkaan ja minusta se on aivan typerää. Ei sitä 90 luvullakaan ihmiset alkaneet höpöttää tuosta vaan kaikille tuntemattomille vaikka ei kuulokkeita korvissa ollutkaan. 

Kyllä jo ysärillä aika monella nuorella oli lappustereot korvilla, vaikka silloin ei vielä vastamelukuulokkeita ollutkaan.

Vierailija
32/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuossa yksillä 70-vuotispäivillä. Siellä oli koko synttärit joku 40-vuotias mies isot kuppikuulokkeet päässä. En tiedä, mitä se oikein kuunteli. Jollakin kirjolla se oli. Eikö olisi kannattanut vain jättää synttärit väliin, eikä mielenosoituksellisesti kuullokkeet päässä olla?

Vierailija
33/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mä kyllä muistan ajan, kun bussiin noustessa ensimmäisenä nappasi sieltä laatikosta Metro-lehden ja luki sitä matkan ajan. Niin teki suurin osa muistakin matkustajista. Joo, ei ollut vastamelkuulokkeita, mutta se lehti osoitti, että haluaa olla rauhassa.

Ei tuollaisia saa muistella. Nyt on tarkoitus haukkua ja nolata niitä jotka käyttävät vastamelukuulokkeita.

Vierailija
34/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulokkeet päässä kulkevasta tulee kyllä aina vähän  v*jak ki vaikutelma. 

Vierailija
35/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin kuin silmälasien käyttö heikentää näköä?

Tuota... oletko aikuinen?

Vierailija
36/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran nuorempana toivoin, että minulla olisi ollut vastamelukuulokkeet korvissa, kun random mies (minua vielä paljon vanhempi) alkoi puheripuloimaan minulle bussissa. Ei siis mikään epämääräinen vaan ihan siisti kaveri. Vastailin vain aamu-unisena juu, okei, ahaa jne kun en tajunnut puoliakaan jutuista ja kun puhetulva vain jatkui ja jatkui nopealla tahdilla. Lopuksi tämä herra kiitti seurasta ja poistui ulos. Minä jäin vain miettimään että miksi? Olitko se sinä?

Vierailija
37/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli töihin 20-kesäinen pirkko, joka kulki perehdyttäjän perässä kuulokkeet korvilla. :D Mitä, sori, mitä, mitä sanoit? Mitä?

Napit huomatessaan työkaverini heitti ne roskiin. Pirkko ne sieltä sitten kaivoi eikä laittanut enää takaisin korviinsa.

Vierailija
38/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tuossa yksillä 70-vuotispäivillä. Siellä oli koko synttärit joku 40-vuotias mies isot kuppikuulokkeet päässä. En tiedä, mitä se oikein kuunteli. Jollakin kirjolla se oli. Eikö olisi kannattanut vain jättää synttärit väliin, eikä mielenosoituksellisesti kuullokkeet päässä olla?

Oikeasti? Tuo on jo todella noloa. 

Vierailija
39/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei jaksa julkisissa kuunnella molotusta ja lasten pelaamista kännyköillään.

Vierailija
40/183 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se mitään mielenosoituksellista ole, jos autisti on kuulokkeet päässä! Sehän on hänen keinonsa kyetä osallistumaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän