Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

SDP aikoo korottaa veroja kansan toiveiden mukaisesti. Paljonko sinun prosenttia pitäisi nostaa ettet pyytäisi lisää enään?

Vierailija
23.08.2026 |

Kerro myös nykyinen taso

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kansa haluaa maksaa enemmän veroja. En ole kuullut keneltäkään. Mieluummin päinvastoin. Verot alemmaksi niin työssäkäyviltä kuin eläkeläisiltä niin jää enemmän varaa kuluttamiseen.  Itsellä vero eläkkeestä 24%

Veroja voidaan toki laskea. Mutta sitten saat maksaa itse monia asioita.

Maksat aina jotain kautta joka tapauksessa kaiken laskuina tai veroina.

Vierailija
82/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kansa haluaa maksaa enemmän veroja. En ole kuullut keneltäkään. Mieluummin päinvastoin. Verot alemmaksi niin työssäkäyviltä kuin eläkeläisiltä niin jää enemmän varaa kuluttamiseen.  Itsellä vero eläkkeestä 24%

Jos haluaa korotuksia niin sitten voi laittaa lapsilisät verolle ja tukien (poislukien eläkkeiden) verotus kireämmäksi. Sähköautoilulle oma haittavero koska ne autot tuhoaa tieverkon kun ne on niin painavia. 

Ansiotuloverotusta on kevennettävä reilulla otteella ja perintövero pois aivan kokonaan jos perintö on alle puoli miljoonaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vero n 35,2 % ja marginaalivero ylittävästä osasta 52 %, eli valtio saa enemmän kuin minä itse vaikka minä teen sen työn. Oikeudenmukaista? Motivoivaa? Kannattavaa?

Ei ole. Siksi en tee tuntiakaan ylimääräistä ja vaihdan kaikki ylimääräiset tuntikorvaukset, lomarahat, palkkiot, ym. aina lomapäiviksi. Nytkin niitä on yli 50 käytettävänä. Parhaimpana vuotena olin 16 viikkoa lomalla. Suomen valtio kannustaa lomailemaan ja niinhän minä teenkin. Loma on arvokkaampaa kuin työ.

DI

Teetsä niin ankeeta duunia, että oot ilonen ku pääset lomalle aina ku mahollista?

Insinöörismies juu, selvästi.

5% 

Vierailija
84/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanedustajat saavat melkoisen osan tuloistaan verovapaina. helppo vaatia 10-%yksikön verokorotusta, jos sen nettovaikutus on 3% nettotuloissa. Miksi eduskuntaan valitasn vai idi00tteja?

Vierailija
85/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet asiat saa maksaa nyt kahteen kertaan. Ensin veroista muille ja sen jälkeen itselle omasta kukkarosta. Terveydenhuolto on yksi esimerkki.

Vierailija
86/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa verotus olemaan kyllä tapissa. Mikä kansa haluaa nostaa veroja ja maksaa sitä sun tätä. Vai onko kansan sisällä kansa joka vaatii lisää. 

Olisi ihan kiva saada jonkinlainen selvitys siitä mihin kaikki verorahat menevät. Valtion lainan korot jne, mutta verotus nousee ja ihmiset vaan köyhtyvät. Jonkinlainen inventaario olisi ihan paikallaan.

Mikset lue VVM:n nettisivuilta? 

Vierailija
87/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkisesti aikuinen ihminen tajuaa tuon. Kaikki äänestäjät eivät ole ikävä kyllä henkisesti aikuisia ja sitten he aina yllättyvät asiakasmaksujen jne kasvaessa veronalennusten jälkeen.

Vierailija
88/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihmeellistä että vaikka veroja kuinka korotetaan, niin silti samaan aikaan korotetaan myös erilaisia maksuja, kuten terveyskeskusmaksut ja lääkkeiden omavastuut. Mitä sillä veronkorotuksella siis pitäisi saada 

Voisko vaihteeksi oikeasti leikata kaikesta turhasta 

Vierailija
89/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansan toive tarkoittaa tässä siis sitä, että punabroilerit koittaa paikata taloutta verojennostolla koska ei halua tehdä mitään vaivalloista kuten rakennemuutoksia. Kansa ei tuollaista toivo sen enempää kuin kansa toivoo yrityksiltä pienempiä tuotepaketteja isommalla hinnalla. Ainahan noitakin perustellaan kansan toivolla. 

Sano yksikin kerta kun kokoomus ei ole ollut nostamassa ALV:tä silloin kun sitä on nostettu.

Sellaista kertaa ei ole. Jopa jo ennen alv:hen siirtymistä kun liikevaihtoveron perintätapaa muutettiin, se nousi hallituksen toimesta, jossa kokoomus mukana, monta prosenttia kertaheitolla.

Mutta vasemmistolaiset vaan haluaa verottaa? 

Kokoomus haluaa verottaa tavallisia kuluttajia ja pienyrityksiä, ei yrityksiä jotka voi tehdä ison osan tuloksestaan BB-kaupoilla ilman ALV:tä. Siksipä ALV nousee aina entisestään, ja yleinen tarina on että "vasemmisto haluaa verottaa".

Vierailija
90/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansan toive tarkoittaa tässä siis sitä, että punabroilerit koittaa paikata taloutta verojennostolla koska ei halua tehdä mitään vaivalloista kuten rakennemuutoksia. Kansa ei tuollaista toivo sen enempää kuin kansa toivoo yrityksiltä pienempiä tuotepaketteja isommalla hinnalla. Ainahan noitakin perustellaan kansan toivolla. 

Sano yksikin kerta kun kokoomus ei ole ollut nostamassa ALV:tä silloin kun sitä on nostettu.

Sellaista kertaa ei ole. Jopa jo ennen alv:hen siirtymistä kun liikevaihtoveron perintätapaa muutettiin, se nousi hallituksen toimesta, jossa kokoomus mukana, monta prosenttia kertaheitolla.

Mutta vasemmistolaiset vaan haluaa verottaa? 

Kokoomus haluaa verottaa tavallisia kuluttajia ja pienyrityksiä, ei yrityksiä jotka voi tehdä ison osan tuloksestaan BB-kaupoilla ilman ALV:tä. Siksipä ALV nousee aina entisestään, ja yleinen tarina on että "vasemmisto haluaa verottaa".

Piti kirjoittaa B2B, business to business, ei BB.

Jälleen kerran kokoomus nosti ALV:tä hallituskaudellaan. Tällä kertaa joap 1.5 prosenttia kerralla, Euroopan toiseksi korkeimmaksi heti Unkarin jälkeen.

Vierailija
91/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 100% pitäisi kaikilla olla. Sit ei tulis paha mieli.

Vierailija
92/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä verokortissa 29%/80000. Eli yli kolmannes lähtee muihin taskuihin. Osinkoja saan n 20k/v ja niistäkin reilu 5k haihtuu. Vuokratuloja saan jonkun verran ja niistä sitten taas pääomaverot. Veroja veroja verojen päälle. Ei kiitos yhtään enempää.

Vierailija
93/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä rakennemuutoksia? Missä on esim leikkaukset haitallisiksi jopa valtiovarainministeriön toimesta todettuihin yritystukiin? Eivät varmasti missään, vaikka ne ovat eräs suurimmista kasvun esteistä.

Sellaisia muutoksia Suomeen ei tee varsinkaan Kokoomus, jotka laittaisivat yritykset investoimaan osingon nostamisen sijaan.

Vierailija
94/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Spd nosta verja jotka koskee tavan tallaajaa paitsi arvonlisävero prosentilla. Erittäin hyvä suunnitelma kun katsoin  Orpo taas haluaa tuhota meidän julkisen terveydenhoidon.

Vierailija
95/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän ei ole se pointti, vaan se, että nykyisetkin verorahat tuhlataan ilman mitään omaatuntoa. Mihin se kaikki raha menee?

Vaikka joku Tampereen pormestarin kutsu eppujen keikalle on yksi pieni pisara eikä vaikuta mihinkään mitenkään, soisin tässä taloustilanteessa, jossa leikataan kaikilta kaikesta ja ihmiset joutuvat työttömiksi, jonkinlaista pelisilmää. Että osoittaisivat teoillaan, että ymmärtävät miten vaikea tilanne monella on. Voisivat vaikka kovaäänisesti kieltäytyä tuollaisesta kestitsemisestä ja tuoda ilmi, että tässä maailmanajassa ei ole oikein antaa niille lisää, joilla jo on paljon, varsinkin kun puhutaan verorahoista. SDP yrittää esittää solidaarisuutta pienituloisia työntekijöitä kohtaan ja toisaalla juhlivat verorahoilla, kuin niistä ei olisi puutetta lainkaan.

Vierailija
96/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä verokortissa 29%/80000. Eli yli kolmannes lähtee muihin taskuihin. Osinkoja saan n 20k/v ja niistäkin reilu 5k haihtuu. Vuokratuloja saan jonkun verran ja niistä sitten taas pääomaverot. Veroja veroja verojen päälle. Ei kiitos yhtään enempää.

Ei koske sua kun et ole varakas. 

Vierailija
97/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on kyllä paljon. Mutta mulla menee veroihin neljäsosa ja bruttopalkka alle puolet sinun palkasta. 

Vierailija
98/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän tässä maksetaankin, jos iso osa palkasta menee veroihin. En yhtään ihmettele, että ihmiset rupeavat haikailemaan, että hyvinvointiyhteiskunta lakkautettaisiin ja itse maksaisi terveysmenonsa, kun päättäjät haaskaavat verorahat 

Itse en tätä toivo, koska en halua nähdä, että  suomalaiset köyhät jätetään oman onnensa nojaan. Ensisijaisesti haluaisin nähdä, että verot käytetään heitä varten, jotka eivät voi itse vaikuttaa omaan tilanteeseensa.

Vierailija
99/99 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vero n 35,2 % ja marginaalivero ylittävästä osasta 52 %, eli valtio saa enemmän kuin minä itse vaikka minä teen sen työn. Oikeudenmukaista? Motivoivaa? Kannattavaa?

Ei ole. Siksi en tee tuntiakaan ylimääräistä ja vaihdan kaikki ylimääräiset tuntikorvaukset, lomarahat, palkkiot, ym. aina lomapäiviksi. Nytkin niitä on yli 50 käytettävänä. Parhaimpana vuotena olin 16 viikkoa lomalla. Suomen valtio kannustaa lomailemaan ja niinhän minä teenkin. Loma on arvokkaampaa kuin työ.

DI

Tässä on se kurja ongelma, kun ihmiset eivät osaa laskea, eivätkä ymmärrä kokonaisveroprosentin ja marginaaliveroprosentin eroa. Jos haluaa lisää vapaa aikaa niin se on loistavaa, mutta on idioottia perustella sitä omalla numerotaidottomuudella.

Tällä veroprosentilla ( vero n 35,2 %) tulot on noin 53 000 -58 000 euroa vuodessa. Jos saisit 50% palkankorotuksen niin veroprosenttisi ei nousisi maginaaliverotuksen mukaisesti 52% vaan 35,2 % -> n. 38,5 % eli vaikka tulot nousisivat 50% (75900 - 87000) niin veropeosentti nousisi alle 3,5 prosenttiyksikköä. Vastaavan kokoisia eroja veroprosenteissa saa valitsemalla kotikunnan sen veroprosentin korkeuden tai mataluuden mukaan.