Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on sijoitetulle lapselle parempi perhehoito vai laitoshoito? Molemmissa puolensa ja puolensa. Perhehoitoa jos miettii, niin huonona

Vierailija
23.08.2026 |

puolena on olosuhteiden valvonta ja perhehoitajat eivät ole jotain kurssia lukuunottamatta ammattilaisia, laitoksissa taas muita asukkeja jotka voivat opettaa uudelle tulokkaalle haitallisia asioita. 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit eivät yleensä itse halua perheisiin, vaan laitoksiin. Pienemmille lapsille sijaisperhe on parempi. Lastenkodit ovat erikoistuneita ja yleensä niissä pyritään katsomaan, että päihteetön nuori ei joudu laitokseen, jossa on päihdenuoria. Samoin psyykkisesti sairaille tai vaikka kirjolla oleville nuorille on omat laitoksensa. Usein sijoituksessa käytetään myös välimatkaa eli jenginuori sijoitetaan mahdollisimman kauas entisistä kavereistaan. 

Vierailija
2/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheissijoitus se ykkönen, jos mahdollista. Mulle on lapsenlapsi sijoitettu eli olen virallisesti perhehoitaja. 

Kyllä meitä valvotaan, eli se sulla väärää tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheissijoitus se ykkönen, jos mahdollista. Mulle on lapsenlapsi sijoitettu eli olen virallisesti perhehoitaja. 

Läheissijoitus on monesti myös täysi katastrofi. Jos se sijoitus on vaikka vanhempien päihteiden käytön takia, niin ei ne mummot pysty rajaamaan sitä omaa lastaan oikein mitenkään ja sitten se lapsi on siellä päihdevanhemmalla. 

Vierailija
4/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En väittänytkään ettei valvota, mutta miten valvotaan on eri asia. Eikö näissä perhesijoituksissa valvonta ole vain yksittäisen sosiaalityöntekijän kontolla? Hän sitten voi päättää mitkä ovat kelvolliset olosuhteet.

Vierailija
5/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuonen lehtoa suosittelen.

No mene keskenäs sinne. Kuka sua estää.

Vierailija
6/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheissijoitus on monesti myös täysi katastrofi. Jos se sijoitus on vaikka vanhempien päihteiden käytön takia, niin ei ne mummot pysty rajaamaan sitä omaa lastaan oikein mitenkään ja sitten se lapsi on siellä päihdevanhemmalla. 

Läheissijoitusta harvoin tehdäänkin, jos syy päihteidenkäyttö. Meillä alunperin oli. Lastensuojelu tiesi tilanteen, että päihteidenkäyttäjä ei tule olemaan haitaksi meille. 

Vierailija
7/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne nuoretkin tarvitsisi ihan normaalia perhe-elämää eikä mitään laitosta jossa oppii vain käyttämään päihteitä, karkailemaan yms. 

Vierailija
8/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En väittänytkään ettei valvota, mutta miten valvotaan on eri asia. Eikö näissä perhesijoituksissa valvonta ole vain yksittäisen sosiaalityöntekijän kontolla? Hän sitten voi päättää mitkä ovat kelvolliset olosuhteet.

Meillä on kaksi. Voi olla, että poikkeus. Avohuollon sijoituksen aikainen työntekijä jäi myös meille, vaikka huostaanotto ja uusi työntekijä siellä.

Vierailija
9/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ja jos vanhukset eivät ole osanneet omaakaan lastaan kasvattaa vaan hänellä on päihde ja mitä lie muita ongelmia, miten he lapsenlastaankaan osaisivat paremmin kasvattaa. Aloituksessa ilmeisesti kuitenkin tarkoitettiin vierasta perhesijoitusta, ei läheissijoitusta.

Vierailija
10/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaksi. Voi olla, että poikkeus. Avohuollon sijoituksen aikainen työntekijä jäi myös meille, vaikka huostaanotto ja uusi työntekijä siellä.

Nyt oli aika sekava vastaus.

Vierailija
11/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ja jos vanhukset eivät ole osanneet omaakaan lastaan kasvattaa vaan hänellä on päihde ja mitä lie muita ongelmia, miten he lapsenlastaankaan osaisivat paremmin kasvattaa. Aloituksessa ilmeisesti kuitenkin tarkoitettiin vierasta perhesijoitusta, ei läheissijoitusta.

Ensinäkään en ole vanhus 😃 Eikä se minun syyni ollut, että lapsestani tuli narkomaani. Ihan kyvykkääksi kasvattajaksi minut on katsottu.

-aiemmin lapsenlapsen sijoituksesta kertonut

Vierailija
12/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä jäi epäselväksi?

Vierailija
13/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne nuoretkin tarvitsisi ihan normaalia perhe-elämää eikä mitään laitosta jossa oppii vain käyttämään päihteitä, karkailemaan yms. 

Miten määritellään normaali perhe-elämä. Täydellistä perhettä ei ole olemassakaan. Se mikä lapsen perheessä oli alunperin vialla ja mitä siellä tehtiin oikein voikin olla sitten niin että sijaisperheessä tätä ongelmakohtaa ei ole, mutta sitten se mikä lapsen omassa perheessä oli hyvää, sitä ei sijaisperheessä olekaan. Perhehoitoon sijoittuvien lasten ja heidän oman perheensä ongelmat ovat yleensä lievempiä kuin laitoksiin sijoitettavien lasten/nuorten. Ja koska lasulla on tapana liioitella lapsen oman perheen ongelmia, niin mietityttää sijaisperheasia tältä kantilta. Hehän ovat tavallisia perheitä, ei ammatillisia perhehoitajia.

Vierailija
14/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdotonta vastata, koska sekä laitoksia että perheitä on niin moneen lähtöön. Molemmissa tärkeintä on se, että meininki on selkeää, järkevää ja johdonmukaista eikä ns. "ihme säätöä". Pienelle lapselle pitkäaikaiseen sijoitukseen perhe on parempi, mutta myös teinien kohdalla mulla on ollut siitä hyviä kokemuksia. Läheisverkostosijoitus on paras vaihtoehto ja myös lain silmissä ensisijainen, jos se ylipäätään on vaihtoehto.

T: Sossu

Vierailija
15/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä jäi epäselväksi?

Että entinen työntekijä jäi vaikka onkin uusi ja avohuollon sijoitus ja huostaanotto. Tarkoitatko siis että teillä on kaksi sijoitettua, toinen avo, toinen huosta ja molemmilla eri sossut.

Vierailija
16/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näissä hoitomuodoissa toteutuu lapsen uskonnollinen vakaumus? Lapsen eroamiseen uskonnollisesta yhdyskunnasta tarvitaan aina kummankin huoltajan kirjallinen suostumus.

Vierailija
17/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa pohjoismaissa perhesijoitukset ovat paljon yleisempiä kuin Suomessa. Olikohan Norjassa jopa 90%. 

Vierailija
18/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten näissä hoitomuodoissa toteutuu lapsen uskonnollinen vakaumus? Lapsen eroamiseen uskonnollisesta yhdyskunnasta tarvitaan aina kummankin huoltajan kirjallinen suostumus.

Kyllä siellä lastenkodissa saa yöllä syödä ramadanin aikaan..

Vierailija
19/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä jäi epäselväksi?

Että entinen työntekijä jäi vaikka onkin uusi ja avohuollon sijoitus ja huostaanotto. Tarkoitatko siis että teillä on kaksi sijoitettua, toinen avo, toinen huosta ja molemmilla eri sossut.

Yksi lapsi. Avohuollon sijoitus ja huostaanotto ovat kahdessa eri instanssissa.

Kun huostaanotto tehtiin avohuollon sijoituksen jälkeen, tuli uusi työntekijä. Avohuollon puolella ollut työntekijä jäi silti myös meille, koska tuntee meidät parhaiten.

Eli "omia" sosiaaliviranomaisia meillä kaksi.

Vierailija
20/24 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä lastenkodissa saa yöllä syödä ramadanin aikaan..

Tarkoitan, tuttu iltarukous, ruokarukous, jouluevankeliumi, pääsiäiskirkko jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme