Miten eläkeläiset saataisiin pois töistä ja luovuttamaan jättiasuntonsa nuoremmille sukupolville?
Näyttää siltä että haluavat tahallaan estää nuorten työllisyyden parantamista, ja olettavat että sinne 30 neliöiseen kerrostaloyksiöön on ihan hyvä tehdä lapsi. Tulevat sitten mummulle ja ukille viikonloppuna isoon omakotitaloon hoitoon.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat omalla työllään asuntonsa hankkineet ja saavat asua niissä niin kauan kuin itse sitä haluavat.
Jokainen aikuinen ihminen voi omalla työllään hankkia itselleen ja perheelleen asunnon, joko vuokra-asunnon tai omistusasunnon.
Nykyisille eläkeläisille on annettu kaikki vauraus puoli-ilmaiseksi, ne jotka ovat syntyneet myöhemmin ovat saaneet ja saavat maksaa ainoastaan veroja kaikesta ja anoa lupia, jotka nekin maksaa.
Ihme harhoissa elät!?
Olen ollut 3v eläkkeellä ja todellakin omasta selkänahasta säästänyt kaiken mitä omistan!
Mitä ilmaista on siinä että lähes 20 vuotta maksoimme asuntolainasta pelkkiä korkoja (13-16%) eikä laina lyhentynyt ollekaan. Saman saimme asunnosta minkä ostimme v 86 myydessä v 94 mutta korkoja oli maksettu saman verran kuin asunnon arvo oli!
90-luvun alku meni lamassa, ei ollut rahaa eikä ruokaa mutta sinniteltiin kunnes perhe hajosi.
Vasta v 98 onnistuimme lyhentämään asuntolainaa ensimmäisen kerran eli kaikki mitä meillä on on hankittu vasta 38 ikävuoden jälkeen viimeisten 28v aikana.
Eikä meidän tarina ole mitenkään erityinen vaan arkea nyt 55-75 vuotiaille!
Siis oliko asuntolainen korot kokoajan 13-16% vuosina 1978-1998? Olipa meillä hyvä ajoitus kun ostimme oman vasta 1998...
Voisin jäädä eläkkeelle vaikka heti, kunhan saisin kunnon eläkkeen! Mutta asunnot ostakoon jokainen itse. Miksi nykynuorille pitäisi antaa asunnotkin valmiina?
Vierailija kirjoitti:
Töissä oleva ei ole eläkeläinen.
Minä saan vanhuuseläkettä ja taiteilijaeläkettä mutta teen edelleen töitä joista maksan saatanasti veroja. Jättiasuntoa ei ole.
Miksi siivoojan työ ei kiinnosta nuoria. Jäin eläkkeelle 1600 bruttopalkan töistä. Nyt eläke minimi. Siitä vaan nuoremmat töihin, ai ei kiinnostakaan. Tuo jatkuva kateus on ällöttävää, no, minua ei tarvitse kadehtia, ei ole omaisuutta. Ihana juttu on se, että omat lapseni ovat sinut asian kanssa, tietävät ettei ole tulossa perintöä. Siitä huolimatta haluavat pitää yhteyttä.
Aamun eläkeläisvihamielinen aloitus. Ap on kateellinen omille vanhemmilleen ja haluaisi ahneuksissaa viedä heidät saunan taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme ja kumma mutta eläkkeellä voi myös käydä ansiotyössä.
Silloin on työssäkäyvä eläkeläinen.
Näitä on Suomessa satoja tuhansia.
Pitäisi saada laki joka kieltää palkkatyönteon eläkkeellä.
Tästä Suomi voisi ottaa Kanadan mallia 👍
Ei ole satoja tuhansia vaan n. 150 000.
Osalle työssäkäynti on elämäntapa, osalle pakko koska eläke on jäänyt niin pieneksi.
En kieltäisi mahdollisuutta hankkia lisätuloja.
Ihme harhoissa elät!?
Olen ollut 3v eläkkeellä ja todellakin omasta selkänahasta säästänyt kaiken mitä omistan!
Mitä ilmaista on siinä että lähes 20 vuotta maksoimme asuntolainasta pelkkiä korkoja (13-16%) eikä laina lyhentynyt ollekaan. Saman saimme asunnosta minkä ostimme v 86 myydessä v 94 mutta korkoja oli maksettu saman verran kuin asunnon arvo oli!
90-luvun alku meni lamassa, ei ollut rahaa eikä ruokaa mutta sinniteltiin kunnes perhe hajosi.
Vasta v 98 onnistuimme lyhentämään asuntolainaa ensimmäisen kerran eli kaikki mitä meillä on on hankittu vasta 38 ikävuoden jälkeen viimeisten 28v aikana.
Eikä meidän tarina ole mitenkään erityinen vaan arkea nyt 55-75 vuotiaille!
Siis oliko asuntolainen korot kokoajan 13-16% vuosina 1978-1998? Olipa meillä hyvä ajoitus kun ostimme oman vasta 1998...
V 98 muistaakseni putosi johonkin 5-6% tasolle jolloin itse velkakin alkoi lyhenemään muutaman satasen kuukaudessa
Jättiasuntoja on myynissäkin alle 5000 eurolla. Eräskin on vajaa 100 neliöinen ja vastike on 770 e kuukaudessa. Aika lähellä yli 120 000 asukkaan kaupunkia.
Vierailija kirjoitti:
Jättiasuntoja on myynissäkin alle 5000 eurolla. Eräskin on vajaa 100 neliöinen ja vastike on 770 e kuukaudessa. Aika lähellä yli 120 000 asukkaan kaupunkia.
Väki keskittyy kasvukeskuksiin. Asuntoja jää tyhjilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat omalla työllään asuntonsa hankkineet ja saavat asua niissä niin kauan kuin itse sitä haluavat.
Jokainen aikuinen ihminen voi omalla työllään hankkia itselleen ja perheelleen asunnon, joko vuokra-asunnon tai omistusasunnon.
Nykyisille eläkeläisille on annettu kaikki vauraus puoli-ilmaiseksi, ne jotka ovat syntyneet myöhemmin ovat saaneet ja saavat maksaa ainoastaan veroja kaikesta ja anoa lupia, jotka nekin maksaa.
Annettu? Oho. En minä ainakaan ole saanut mitään vaurautta, en edes puoli-ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Aamun eläkeläisvihamielinen aloitus. Ap on kateellinen omille vanhemmilleen ja haluaisi ahneuksissaa viedä heidät saunan taakse.
No kusipää-ap vanhenee itsekin, elämä on lyhyt. Kohta se eläkeikä hänelläkin häämöttää, niin karma kostaa juttunsa .Elämä on ihan paras demokratia, se vanhentaa jokaisen paitsi niitä, jotka kuolevat nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jollaillakin on omaisuutta sulannut, jos on ostanut menneinä vuosikymmeninä asunnon jostain hiipuvasta kunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan vanhuuseläkettä ja taiteilijaeläkettä mutta teen edelleen töitä joista maksan saatanasti veroja. Jättiasuntoa ei ole.
Täsmennän: olen vanhuuseläkkeellä mutta saan TYÖeläkettä ja taiteilijaeläkettä. Kaikki taiteilijakollegani jatkavat työntekoa eläkkelle päästyäänkin, niin kauan kuin jaksavat. Vai luuletko sinä ettei Suomessa ole ainoatakaan yli 65-vuotiasta kirjailijaa, säveltäjää, laulajaa, muusikkoa, näyttelijää ja kuvataiteilijaa? Luule uudestaan.
Kaikki vapaat taiteilijat ovat myös yrittäjiä, eli me olemme maksaneet eläkemaksujamme lakisääteisten YEL-maksujen sekä työskentelyapurahoista pidätettyjen MYEL-vakuutusmaksujen kautta.
Nämä aikuisvauvaluuserit ei edes hahmota mitä on se raskas työ vuosikymmenestä toiseen, se millä on nämä "vauraat" eläkeläiset tienanneet itse itselleen. Mokomat loukkaantujat ja ahdistujat ei pärjäisi niillä eväillä kuin vanhempi sukupolvi. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kusipää-ap vanhenee itsekin, elämä on lyhyt. Kohta se eläkeikä hänelläkin häämöttää, niin karma kostaa juttunsa .Elämä on ihan paras demokratia, se vanhentaa jokaisen paitsi niitä, jotka kuolevat nuorena.
Kusipää-ap aikoo kuolla nuorena ja tyylikkäänä, tosin vasta sitten kun on sosialisoinut vanhempiensa henkilökohtaisen omaisuuden itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jollaillakin on omaisuutta sulannut, jos on ostanut menneinä vuosikymmeninä asunnon jostain hiipuvasta kunnasta.
Melko monella on. Suomi autioituu eikä kukaan tee niillä syrjäseutujen lukaaleilla yhtään mitään.
Eläkeläiset saataisiin pois töistä siten ettei heitä enää tarvita työelämässä. Olen ollut eläkkeellä kolme vuotta, ja minulle on tarjottu töitä koko ajan niin paljon kuin jaksan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme ja kumma mutta eläkkeellä voi myös käydä ansiotyössä.
Silloin on työssäkäyvä eläkeläinen.
Näitä on Suomessa satoja tuhansia.
Pitäisi saada laki joka kieltää palkkatyönteon eläkkeellä.
Tästä Suomi voisi ottaa Kanadan mallia 👍
Ja sama laki voisi edellyttää, että nuoren on pakko tulla vähintään 2 vuodeksi tekemään sen eläkeläisen töitä samalla palkalla. Voisi monelta päästä itku.
Sama palkka eläkeläisillä on, veroa menee vain enemmän.
Ja se "sama palkka" on aika usein vähemmän kuin mitä nuori vaatii palkkaa.
Itse ovat hankkineet, tehkää samoin. Valmiina pitäisi kaikki saada.
Ei. Saman verran ovat palkastaan maksaneet tyel maksuja kuin muutkin. Jos ne sitten palautetaan niin voidaan harkita.
Kelan eläkkeen saajat on asia erikseen. Kelan eläkkeet voisi lopettaa kaikki.
Mikä ihmeen luulo on että jos vanhimmat siirtyvät pois työelämästä niin muka joku nuori saa töitä. Se ei ole mennyt näin kahteenkymmeneen vuoteen. Ketään ei palkata tilalle jos jostain päästään eroon.
Ja mikä oikeus kenelläkään on omia toisten omistamia asioita. Ai niin, ahneille nuorilla.