Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökin pihaan tulee yllätysvieras. Miten toimit?

Vierailija
22.08.2026 |

A) Kutsutko riemumielin sisään ja alat tehdä heille ateriaa?

Vai

B) Menet auton luo ja juttelet siinä kunnes tajuavat lähteä pois?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne on tuttuja, niin keitän kahvit. Jos on tuntemattomia, niin juttelen niiden kanssa. 

Mitä pahaa siinä on, että mökillä käy vieraita? Samalla tavalla ne käyvät kotonakin.

No en minä tykkää kotonakaan siitä, että joku vaan kävelee paikalle. Meillä saunotaan mökillä paljon, jolloin ollaan alasti. En kaipaa siihen pelkoa, että joku appiukko vaan tallustaa paikalle. Uimme siis myös alasti. Ja mökillä rentoudutaan ja halutaan olla vapaasti. Kyllä ihmiset osaavat kutsua vieraita, kun sellaisia haluavat. 

Tämä on siis vihaa puolisosi vanhempia kohtaan? Kannattaisiko kasvaa aikuiseksi ja hyväksyä se, että puolisolla on vanhemmat. On jotenkin 50-luvun leffojen aiheita se, että anoppi ja appiukko ovat vihollisia. 

Minä olen ostanut mökin, jossa saa olla rauhassa ja uida alasti. Minulla on oikeus siihen, eikä puolisoni vanhemmilla ole mitään oikeutta viedä sitä minulta. Saisivat itse tulla pois sieltä 50-luvulta. Nykyään kylään mennään vain jos kutsutaan. 

Vierailija
42/65 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mökkiä. Ei ongelmaa.

No kuvittele tilanne.

Minä kuvittelisin niin etten ikinä kertoisi kenelläkään koko mökin olemassa olosta. Jos joku kaikkien kyylien äiti saisi sen tietoon ja osoitteen ja tulisi pihaan en tervehtisi ja olisi minulle täysin ilmaa, eiköhän tajuaisi lähteä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitän kahvit ja sanon että tässä alettiin pakkailemaan kotiinlähtöä varten.

”Niin, te olette siis lähdössä. Haittaisiko jos me jäisimme tänne pariksi päiväksi. Laitamme sitten kyllä lähtiessä oven lukkoon”.

Vierailija
44/65 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä APn pointtia tässä vaikka ei olekaan "ydinfysiikkaa" mutta vastaan silti.

Jäisin hetkeksi auton viereen juttelemaan ja toivottaisin mukavaa loppumatkaa. Mä en halua että mun mökille tulee kukaan kutsumatta!

En ymmärrä mitä liikkuu sellaisten ihmisten päässä jotka kuvittelet että toisen mökille voi noin vaan mennä? Eikö kaikilla ole oikeus yksityisyyteen? 

Ja ei, en ole sosiaalisesti mitenkään rajoittunut, kutsun usein ystäviä/kavereita käymään. Mut kutsumatta ei tulla

Vierailija
45/65 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan peltoautoa säilytetään tien tukkeena. Ei ne jaksa kilometria kävellä.

Vierailija
46/65 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos  en tunne niin käsken pois eli en jää juttelemaan ja tarvittaessa tehostan  käskyä vaikka taljajousellla. Jos on tuttu niin käsken pois vähän kiltimmin mutta en tässäkään tapauksessa jää juttelemaan.

Vierailija
47/65 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin siitä, millainen vieras

Romaniseurueen kanssa juttelisin ensin pihalla ja ehkä pyytäisin sisään, rakkaan sukulaisen tai vanhan ystävän kutsuisin sisään saman tien, hyvin hankalaa vierasta pyytäisi poistumaan ja etsisin valmiiksi lähimmän poliisin numeron ( en siis hätänumeroa).

Vierailija
48/65 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitän kahvit ja sanon että tässä alettiin pakkailemaan kotiinlähtöä varten.

Sit ne vieraat sanoo "ai mutta sepäs sattui kivasti, mehän voidaankin nyt sitten jäädä tänne kun te ette tarvi tätä mökkiä"

Miksi ne niin sanoisi? Aika erikoisia kavereita teillä. Kannattaa varmaan miettiä, kenen kanssa kaveeraa. Omat ystäväni ja tuttavani eivät mangu lainaan ei mökkiä eikä asuntoautoa. Eivät koskaan ole mankuneetkaan. Joillakin tuntuu olevan koko ajan sukulaisia ja tuttavia tällaisiin jonossa. Meillä tuttavat  hankkivat oman, jos kokevat tarpeelliseksi. 

Vai onko niin, että omaa mökkiä kuvitellaan sellaiseksi paratiisiksi, mistä kaikki haaveilevat? Voipi olla, että turhaan stressaat aiheella. Kukaan ei tosiasiassa ole tunkemassa yökylään, vaikka ne kahvit keität ja kaivat ne kaapinmakuiset keksit kaapista pöytään. 

Vierailija
49/65 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tarjoaisin kahvit, mutta eihän mulla ole mökkiä joten ei ongelmaa. 

Vierailija
50/65 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammun haulikolla ensin ilmaan ja sitten osoitan kohti ja sanon suksi vttun.

Jos autossa on romaaneja, niin en ammu sitä ensimmäistäkään ilmaan.

Älä nyt kirjoja pahoinpitele!

Vierailija
51/65 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaanota kutsumattomia tulijoita.

Yhdelle tyypille sanoin, että ei tänne saa tulla. Pyyhkäs autolla pihaan. Menin sinne ja se avas auton ikkunan. Noin se lähti pois. Joku 30 vuoden takainen poikkis. Tiesi, että oon naimisissa.

Vierailija
52/65 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille tulijoille turistaan jotain ja jos vieras on edes jollain tavalla tuttu, yleensä keitetään kahvit ja tarjotaan pullat. Muutaman kerran joku tuntematonkin jäi kahville, siinä jutusteltiin niitä näitä tovi ja sitten lähti pois. 
Ei aiheuta meissä mitään erityisiä tuntemuksia vaikka joku ylllättäen tupsahtaa pihaan. Ihan tavallista täällä päin vielä (Lapissa). 

Vierailija
53/65 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovet ja ikkunat tukkoon ja piipun päähän hattu🤭

Vierailija
54/65 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei ole tullut, ei ole kerrottu mökin tarkkaa osoitetta. Mökkipitäjät ovat usein hyvin laajoja.

Vierailija
55/65 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen pihalle, ja ihan tahallaan juuri niissä paskakalsareissa jotka sattuvat päällä olemaan. Kysyn, mitä asiaa. Kun jätkä aloittaa myyntipuheen, sanon, että sulla on 30 sekuntia aikaa poistua, ja meidän pihatie on pitkä niin, että paras painaa kaasua jo nyt. (Nykyisin kehtaavat kaupitella maallakin kaiken maailman kattoremppoja ja ajaa suoraan pihaan. Mutta on mua kaupungissa asuessanikin lähestynyt kerran kalakauppias niin, että ulko-oveen pimpotettiin klo 21 illalla, kun tulin saunasta. Mies myi tuoretta kalaa. :D )

N57

Vierailija
56/65 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan mökillä, ja meillä on onneksi hyvä portti, jota ei ulkopuoliset saa auki. Kukaan ei siis pääse ikkunoista kurkkimaan.

Mutta vastaus kysymykseen riippuu siitä, kuka tulee, ja milloin.

Suurimmalle osalle menisin avaamaan portin, olisi kiva tavata, keittäisin kahvit. 

Pienemmälle osalle voisin mennä moikkaamaan, mutta sanoisin olevani kipeänä/tekeväni etätöitä, joten en valitettavasti voi nyt peremmälle kutsua.

Hyvin pientä osaa en menisi edes moikkaamaan.

Vierailija
57/65 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee mitään. Mökki, jota käytän perheeni kanssa on anoppini mökki. Oletan, että mieheni tai äitinsä tekee päätökset ja toimenpiteet kutsumattoman vieraan suhteen. Minun tehtäväni on vain tervehtiminen.

Vierailija
58/65 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kiva lähempi kaveri tai sukulainen, niin ok. Käyn ainakin tervehtimässä. Muita ammun suolapanoksilla pehvaan. Sisälle ja kahville pääsevät ne, jotka ovat sopineet etukäteen.

Vierailija
59/65 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan kahvit tulelle ja kutsun sydämellisesti tervetulleeksi. 

Vierailija
60/65 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki on melko vilkkaalla paikalla ja joskus tuntemattomia käy autolla pihassa kääntyvässä. Tajuavat olevansa väärässä paikassa. Ongelmia tästä ei ollut. Joskus korona-aikana oli monenlaista kulkijaa. Jotkut aikoivat pystyttää telttansa pihaan yöksi, toiset taas käyttivät luvallamme puuseetä hätätilanteessa. Eräät marjastivat aivan mökin nurkalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi